handdator

Visa fullständig version : Passat G60 motorras



kyrkbackens racing
2011-08-10, 20:01
Har en gammal Passat G60-91 som motorn rasat på. Den rasade för förra ägaren då var det orginal motorn som satt i. Då satt dom i en 2,0 litersmotor, den blev det ngt tok med den så ena vevstaken kom ut genom blocket. Nu är frågan vad för motor man kan sätta i som passar, viken 1,8 el 20 som helst i ungefär samma årsmodell, eller vad gör man. Är inte så insatt i g60 modeller. Men vill gärna ha fart på bilen,

Joda
2011-08-10, 22:32
Det är egentligen bara G60 motorn du ska använda dig av då det handlar om en överladdad motor. PG-motorn som är den vanligaste G60-motorn har 8,0:1 i kompförhållande. En vanlig sugis brukar ligga på 10,0:1 ungefär. PG-motorn har dessutom starkare kolvar också.

Akta dig för begagnade G60-motorer. Jag har sett ett bra gäng som har vändkanter i cylinderloppen. Detta beror mest troligt på att kompressorn släpper ifrån sig små metallrester som bildar en grå slippasta ihop med oljesöl och dyl.

Lurigt att "bilen" rasar motorer på löpande band. Kan det vara något fel på styrsystemet tro? Tändning som inte hänger med/står rätt? Soppabrist på någon cylinder?

Ska du ha tag i en 2,0:a 8V så gör du bäst i att hitta en lågblockare för att slippa kompatibilitetsproblem. Jag har inte stenkoll på vilka detta är dock. Det kanske någon annan kan svara på.

En custombyggd 2,0 bottendel med smidda lågkompkolvar är ett annat alternativ, men då börjar det bli dyrt.

/Johan

kyrkbackens racing
2011-08-11, 22:50
Har en 2E motor från en passat -91 på G kan man göra ngt med den, så jag får fart på bilen, vill kolla om allt fungerar + att besikta bilen.

David L
2011-08-12, 09:04
2E fungerar men kräver andra kolvar för lägre kompförhållande om du tänkt ladda på lite. Tänk på att 2E blocket är 16mm högre än PG, så du kan behöva sätta en adapter eller vinkla om avgasröret lite för att det inte ska ta i.

kyrkbackens racing
2011-08-13, 09:44
Funkar det inte bara med en tjockare topplockspackning? Ska inte ladda på mer än orginal. Vill inte mixtra så mkt än är lite för grön på det är med överladdning.

mrpete
2011-08-13, 23:02
Sätter du dit tjockare toppackning så får du visserligen lägre kompressionsförhållande, men toppen kommer även ännu mer än de 16mm högre än original. På min golf gick det bra, men vissa säger att man måste kröka om grenrör, för mig räckte det med att bonka lite på torpedplåten för att inte insug/gassreglage skulle ta i.

Det du annars kan göra är att svarva bort lite material på originalkolvarna, samt ta ur material i förbränningsrummen i toppen, tex minska squishkanten.

Ta bort material och mät tills du hamnar på ett bra förhållande.

volym på en cylinder + förbränningskammare / förbränningskammare = kompressionsförhållande

kyrkbackens racing
2011-08-14, 00:30
Ojdå kanske inte var så smart att köpa en G60 med rasad motor, mer komplicerat än va jag trodde. När man ska lyfta ur motorn kan man bara ta ur motorn eller maste man ta ur lådan också? Allstå dela motor/låda.

mrpete
2011-08-14, 00:43
Klart det är en del jobb med att byta motor, speciellt om man ska byta till en annan än den som sitter original, överladdning ställer ju till det ytterligare om du ska montera en som inte är byggd för det från början.

Går givetvis att ta ur motorn utan att ta ur lådan också, även om det är enklast att ta ur hela paketet. Jag tycker det är smidigt att ta ur motorn neråt.

Efter man lossat allt som sitter mellan bil- motor och avgas så sänker man ner med domkraft och delar sen motor och låda. höj upp bilen så du kan dra ut motorn framåt eller åt sidan.

kyrkbackens racing
2011-08-14, 13:44
Har nog glömt att skriva att det är en syncro spelar det ngn roll vid motorbyte?

mrpete
2011-08-14, 18:12
Bara din nuvarande koppling passar på den nya motorn så ska det väl inte spela så stor roll vilken du tar.

Ska du använda 2E så kör på det med din PG-topp (om den inte är körd också). Då passar ju allt som du har från din motor, insug, avgas (med ev mod). Pg-toppen passar rakt på ett 2E-block. Men du måste som sagt antingen svarva ner dina kolvar eller köpa lågkompkolvar.

kyrkbackens racing
2011-08-14, 18:49
okey ett bra ställe eller sida man kan köpa lågkompkolvar, såg vad dom kostade, blir nog att svarva ner, men en dum fråga vad händer om jag inte gör ngt och kör med 10:1. Den ska bara användas till att frakta mig till jobbet, inte gasas med.

Rs mannen
2011-08-14, 18:59
Ebay. Jänkarna har mkt godis till 2.0 fins låg komp kolvar med rätt kolvbult. Tror jag sökte på. Piston vw 82,5 eller liknande. Sen är det 9,0 i komp på dom tror jag. Dom är för överladdade motorer. Fast då med 2.0 toppen.
Har inte fått nått svar på vad det blir med g60 toppen.
Tänk sedan på att stakarna i 2.0 motorn är svagare oxo.
Jag hade lagt i en pg motor igen. Brukar finnas massa botten delar. Eller hela motorer utan kompressor t salu.
Minst jobb å billigast. 2,0blocket går att sälja t någon som vill meka om du är lite osäker.

kyrkbackens racing
2011-08-14, 21:22
Jag hittade inte en enda PG motor jag.

Joda
2011-08-15, 00:13
Jag hittade inte en enda PG motor jag.

Det finns väl 5-6 st pg-motorer på laga.se om man söker under corrado. Prova även golf och passat så klart. Lite dyra är de dock tycker jag..
/Johan

kyrkbackens racing
2011-08-15, 19:23
Men det där med kompen, om man etanolkonverterar motorn då,

Joda
2011-08-15, 21:41
Men det där med kompen, om man etanolkonverterar motorn då,

Bra tänkt..!! Det funkar nog! Jag kan inte alls mycket om detta, men man ska visst kunna ha lite högre komp då. Originalpump och spridare bör klara detta också. Jag bromsade min G60 16V med gröna spridare till 238 hk. Detta var med 4 bars soppatryck istället för 3. Bromsbänken var iofs den gamla på BugRun som ska varit en glädjemätare. Spridarna och pumpen borde i alla fall räcka till en "standard" 2,0 8V G60 på etanol.

Du ska nog läsa på om hur etanolen påverkar motorn och kringprylar först bara. Tätare oljebyten... skadade soppaslangar etc kan förekomma.

Ser sedan din research bra ut så kör bara!! Hade varit skoj att se ett sådant projekt!! Snacka om att lura bort alla problem isf!! :)

Joda
2011-08-15, 21:45
Vad det gäller hur starka vevstakarna är i en 2E och andra 2-litare det vet jag inte.. Jag själv har rätt klena vevstakar i min 320 hk 1,8. Tror att det är KR-stakar. De följde med när jag köpte S2-kolvarna, så jag är inte säker. De är dock klenare än mina PG-stakar.. Är mest troligt original KR.. De klarar alltså 320 hk och 7750rpm. Utprovat under 1500 mil (dock lite olika motorkonfig under resans gång)

kyrkbackens racing
2011-08-15, 22:12
Motorn behver ca 30% mer etanol än bensin, så ngt måste göras åt insprutet alt.pumpen. Hur mappar man, hur ser databoxen ut, Eller är det chipning som gäller?

Joda
2011-08-15, 22:50
Har för mig att pumpen i 91ans corrado klarar 300 bensinhästar ungefär. Det kan tänkas vara en annan konstruktion av bränslesystemet på tidigare har jag för mig. Det gjordes endel updates till -91 års modell. Det var därför jag köpte en -91 från första början.

Jag har de gröna spridarna i min. Vissa levererades med de grå som flödar lite mer. Typ 10% till.

Mappa/chippa är sak samma enligt mig. Ett nytt chip innehåller ju en ny mapp. Du bör givetvis mappa om den. E-promet sitter i databoxen (fram vid torkarna/friskluftsintaget) på Corrado. Chippet sitter i en sockel, så det är inga problem att plocka ur det. Ingen lödning krävs alltså. Chippet är utav UV-raderbar modell. Kostar inte mycket och bör vara lätt att hitta än idag.

Sn00k här på forumet är en hejare på att mappa digifant. Jag vet inte om någon annan i Sverige som gör detta.

Du bör även skaffa en bredbandslambda om du ska ge dig på detta. Jag kör med en AEM.. Hade en Innovate tidigare som vägrade att funka. Har nu i efterhand hört mycket skit om dem. Finns väl flera modeller av innovate dock.. Men AEM:en är stabil och okomplicerad.

Som sagt så kan du börja med att höja bränsletrycket ifrån 3 till 4 bar. Bara att byta regulator på fuelrailen. Jag vet inte hur man räknar på detta, men det ger dig väl nästan 30% mer soppa.

I vissa fall kan man ju hitta en färdig mapp att bränna ut till chippet.¨Hittar du någon i världen som byggt en "likadan" motor så kan du ju försöka få tag i den programmvaran.

För övrigt så finns det toppackningar i stål som passar 2E-motorn (om den inte har det redan?).

/Johan

kyrkbackens racing
2011-09-08, 11:27
Nu är gammla motorn urplockad, så nu får projektet forsätta. Om jag nu orkar.