handdator

Visa fullständig version : Byta startkontakten Passat - 95



berlands
2011-08-10, 20:43
Någon som vet hur pass svårt det är att byta startkontakten på en Passat - 95?
Troligen så är det den som gett upp, verkar vara ett standardfel.

Felet yttrar sig som så att bilen startar och går endast nån sekund, d.v.s. den dör när man släpper nyckeln ifrån startläget.
Felsökte med VCDS, men fick heller ingen kontakt med någon elektronikmodul alls!
VCDS klagade på att K-linen var nerjordad. Förmodar att det kan bli såhär om det inte finns spänning till motorelektroniken, om det nu är glapp i startkontakten.

/Berlands

g-man
2011-08-10, 22:24
Kan vara startkontakten eller lässpolen runt t-låset för startspärren. Hade lika symptom på min passat 95 att den gick nån sekund för att sen stanna. Det funka efter jag bytt lässpolen.

Har även bytt startkontakten pga att halvljuset sluta fungera ibland, dock så gick bilen alltid för mig när det var fel på startkontakten.

Joda
2011-08-10, 23:23
Att startkontakten ger upp på denna generation VW är mer regel än undantag.

Det kan vara riktigt jobbigt att byta den eftersom att hylsan som går över rattstången måste lossas med avdragare. Så har det varit på de 3 bilar jag bytt på i alla fall. Jag syftar till hylsan med splinsen som ratten sitter över. Man behöver en stöddig avdragare som verkligen kan "bita" tag i de små kanterna som finns. Jag köpte en gjuten 2-armad avdragare sist jag gjorde detta. Kostade ~79kr på verktygsboden här i Borås. Fräste sedan käftarna så att de fick en perfekt radie mot hylsan. Trots detta så fick jag använda en stor rörtång för att käftarna inte skulle glida av.

När hylsan sedan är borta så kan du plocka bort rattlåset och nå den lilla skruven som håller startkontakten. Övrigt arbete med att plocka bort kåpor och kablage tror jag du löser utan närmare beskrivning :)

Givetvis kan det vara så som föregående författare skriver. Att "spolen" till imobilizern är kass.. Det får du helt enkelt fundera ut ;)

/Johan

berlands
2011-08-11, 09:36
Att startkontakten ger upp på denna generation VW är mer regel än undantag.

Det kan vara riktigt jobbigt att byta den eftersom att hylsan som går över rattstången måste lossas med avdragare. Så har det varit på de 3 bilar jag bytt på i alla fall. Jag syftar till hylsan med splinsen som ratten sitter över. Man behöver en stöddig avdragare som verkligen kan "bita" tag i de små kanterna som finns. Jag köpte en gjuten 2-armad avdragare sist jag gjorde detta. Kostade ~79kr på verktygsboden här i Borås. Fräste sedan käftarna så att de fick en perfekt radie mot hylsan. Trots detta så fick jag använda en stor rörtång för att käftarna inte skulle glida av.


Aha, Biltema här har rätt mycket sådant. Så det ska nog gå att hitta något som man kan fila till.



Givetvis kan det vara så som föregående författare skriver. Att "spolen" till imobilizern är kass.. Det får du helt enkelt fundera ut ;)


Sitter det immobilizer som standard på dessa? (det är inte min egen bil, så jag har lite dålig koll på den)
Nyckeln såg helt vanlig ut nämligen, men de kanske ändå lyckats trycka in lite immobilizer-elektronik i den.
Nåväl, lär väl se om där sitter en spole eller inte när jag börjar riva i det... :)

/Berlands

Manny
2011-08-11, 09:43
Kan rekommendera biltemas lageravdragare. (2 Olika artiklar) Funkar ypperligt.

Sent from my E10i

berlands
2011-08-13, 18:16
Hmmm, fortfarande inte hittat felet på denna bilen!

Verkar (nog) inte sitta någon immobilizer, och nyckeln ser definitivt inte ut att kunna innehålla något sådant.
Det är en vanlig snik-nyckel med den där fula inbyggda lampan för att man ska kunna lysa upp nyckelhålet när man fumlar i mörkret. :)

Tror heller inte det är startkontakten. För alla andra förbrukare (såsom instrument o.d.) som ska ha spänning när tändningen är på lyser och funkar som vanligt.
Eller är där en separat matning till motorelektroniken ifrån startkontakten?

Det skumma är att motorn startar fint, känns inte seg att få igång alls. Men sen dör den direkt.
Provade att bygla reläet till bränslepumpen, men det gjorde ingen skillnad.

Ska prova om motorn går fint när nyckeln hålls kvar i startläget. Ska be grannen hålla nyckeln i startläge medans jag "duttar" med kabeln som går till startmotorn. :)

Tycker det luktar pecka om avgasröret, precis som om den för för mycket bränsle. Men det kanske blir så när man håller på och försöker starta den 100 ggr, så som ägaren har gjort.

Mysko också att det inte gick att kontakta motorstyrenheten med VCDS. Gick inte att kontakta några elektronikenheter alls, VCDS klagade på att K-Line var nerjordad.
Så det kanske är något allvarligare fel på elektroniken i bilen, trots alls. Skumt bara att den verkar gå fint i startläget.

/Berlands

VWGolIV
2011-08-13, 18:34
Jag har ju precis bytt startkontakt på min Golf, den dog när man släppte nycklen.
Sen sluta den att fjädra tillbaka från startläge.

Skulle du behöva verktyg så har jag precis köpt avdragaren m.m på biltema som rekomenderas.
Jag prova med lite andra verktyg men sen köpte jag det som folk rekomendera och vips så var allt loss.

berlands
2011-08-13, 19:41
Jag har ju precis bytt startkontakt på min Golf, den dog när man släppte nycklen.
Sen sluta den att fjädra tillbaka från startläge.

Skulle du behöva verktyg så har jag precis köpt avdragaren m.m på biltema som rekomenderas.
Jag prova med lite andra verktyg men sen köpte jag det som folk rekomendera och vips så var allt loss.

Aha.
Hur dog den?
D.v.s. slocknade även instrument och sånt eller var det bara motorn som dog?

VWGolIV
2011-08-14, 01:43
Bara motorn som dog, allt annat fungerade förutom vindrutetorkaren som klabba lite, vilket den dock gör fortfarande så det var inte bara
startkontakten som strula på det felet.

Min startkontakt "glappa" så ibland funka bilen o starta utan problem och ibland stanna den när man släppte nycklen.
Nu funkar den som den skall =)

Startkontakten kostar ju inte så mycket, 100-200 kr eller nått sånt.
Verktyge kan du få låna av mig så behver du inte köpa för enbarat 1 jobb.

berlands
2011-08-14, 13:16
Bara motorn som dog, allt annat fungerade förutom vindrutetorkaren som klabba lite, vilket den dock gör fortfarande så det var inte bara
startkontakten som strula på det felet.

Min startkontakt "glappa" så ibland funka bilen o starta utan problem och ibland stanna den när man släppte nycklen.
Nu funkar den som den skall =)

Startkontakten kostar ju inte så mycket, 100-200 kr eller nått sånt.
Verktyge kan du få låna av mig så behver du inte köpa för enbarat 1 jobb.

Aha, det var snällt! Jag hör av mig om jag ger mig på bytet av startkontakten.
Är inte helt 100 på att det är det som är felet, måste verfiera att bilen verkligen inte har immobilizer och att det är den som strular.
Insåg att immobilizern är nån sorts RFID-tag som sitter i nyckeln, så det kanske ändå finns en sådan i den här minimala nyckeln trots allt.
Ska pilla loss kåpan över startlåset och kolla om det sitter nån spole där.
Tydligen många som haft problem med immobilizern, och det verkar bete sig precis så som det problemet jag har.

/Berlands

berlands
2011-08-14, 18:10
Edit på den här:
Det är med 99% säkerhet Immobilizern som är boven i dramat!
Öppnade och kollade, och det sitter en spole vid startkontakten. Så bilen har Immobilizer.
Öppnade sen nyckeln och kollade, men det fanns inget RFID-chip.
Dock så fanns det en brunn i plasten till sådant chip, så det måste ha lossnat.
Till saken hör att nyckeln såg risig ut, själva knappen för att tända den inbyggda lilla glödlampan hade lossnat.
Dessutom delade plasten sig väldigt lätt. Så den har säkert gjort det och så har chipet fallit ut.

Har bett ägaren komma hit med reservnyckeln samt försöka påminna sig om nyckeln råkade dela sig precis innan vederbörande skulle köra härifrån i fredags. Får väl se om chipet går att hitta där nyckeln delade sig eller om fåglarna trott det var en liten larv och ätit upp det. :)

/Berlands

VWGolIV
2011-08-14, 21:01
Som jag förstått så skall chippet i nycklen sitta där jag markerat på min bild.
Rätta mig om jag har fel.
http://www.mtpersson.se/gti/nyckel.jpg

berlands
2011-08-14, 21:32
Som jag förstått så skall chippet i nycklen sitta där jag markerat på min bild.
Rätta mig om jag har fel.
http://www.mtpersson.se/gti/nyckel.jpg

Helt rätt!
Måste ha faillit ur nyckeln om den delat sig här.
Ska kolla med ägaren när hon dyker upp om det är så att hon tappade nyckeln eller satt och mixtrade med den innan hon skulle åka hemåt i fredags.

/Berlands

berlands
2011-08-14, 21:46
Här är förresten en länk med lite info och bilder på hur RFID-chippet ser ut.
Visserligen den stora "knivnyckeln", men det är samma stuk på chippet.
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2293184

/Berlands

Joda
2011-08-15, 23:00
RFID-chippet ser mer ut som en svart fyrkantig "salmiakpastill" i de gamla nycklarna. I de nyare flipnycklarna så ser de mer ut som en miniatyrglödlampa. Så leta efter en svart kantig plastbit med lite text på. :)