handdator

Visa fullständig version : Personer/företag som köper "alla" bilar



gekko
2011-08-10, 08:52
Tänkte sälja bilen inom en snar framtid och har lite funderingar kring de personer/företag som köper alla sorters bilar. Här finns några företag i Stockholmstrakten tex http://www.blocket.se/stockholm?q=Golf&cg=1020&w=1&st=k&ca=11&l=0&md=th

Utför de någon form av pengatvätt eller är det en seriös verksamhet? :)

Falcor
2011-08-10, 09:01
räkna med att få ett bud på mindre än hälften av vad du tycker bilen är värd från de flesta sådana ställen....

gekko
2011-08-10, 09:44
Låter som en vanlig bilhandlare med andra ord :)

Aja, jag är väl medveten om att de lär ligga lågt, men har inte tid och lust att få massa däcksparkande spekulanter på besök.

TimR
2011-08-10, 11:07
I mitt fall fick jag mer betalt av bilhandlare än vad min bil låg ute för på blocket med 0 intresse. Så ring runt o hör av dig till olika bilfirmor först :)

AXL72
2011-08-10, 12:51
Du kan absolut inte jämföra de där "köper allt"-handlarna med en vanlig bilhandlare. :) Gissar att de är villiga att betala åtminstone 30% mindre. Enda gången som det möjligtvis kan löna sig är om man har ett riktigt vrak som man vill bli av med.

a128
2011-08-10, 12:56
Min förra bil sålde jag på blocket, det jobbiga är all "skit" som ringer hela tiden

AXL72
2011-08-10, 18:40
Min förra bil sålde jag på blocket, det jobbiga är all "skit" som ringer hela tiden

Det är därför jag aldrig har sålt en bil privat. :) Visst har man väl förlorat en och annan tusenlapp vid någon försäljning, men å andra sidan är det värt varenda förlorad krona att slippa alla dryga jävlar som hör av sig... På varje seriös spekulant går det uppenbarligen tio dårar. Typ.

Pepper
2011-08-10, 19:10
Min erfarenhet av "köper-allt"-handlare är att det inte är så bra som man kan tro när man läser deras annonser att "vi köper allt och betalar mest för din bil", o.s.v.

Försökte sälja min ena bil i våras, och var också skeptisk mot allt drägg som en Blocket-annons drar till sig. Så jag mailade till tre olika "köper-allt"-annonser, med bild på bilen plus all information, och undrade om det verkade intressant.

Första svaret jag fick var från en handlare som sa att det var en riktigt fin bil jag hade och undrade vad jag ville ha för den. Jag svarde att jag var osäker på värdet, men gav honom ett ungefärligt pris vad jag trodde jag kunde få för den.
Då fick jag bara ett svar att det inte var intressant.
Han försökte alltså inte pruta eller något, utan ansåg helt enkelt plötsligt att bilen inte var intressant.

Svar nr2 var från en handlare som tackade nej innan vi pratat pengar.

Den tredje jag mailade svarade inte överhuvud taget.

Sedan blev det inte fler försök eftersom jag fick bilen såld genom lapparna jag hade satt på insidan av rutorna.

Men som sagt; "vi köper allt" är en sanning med modifikation vid mina tre försök iallafall.
Men å andra sidan kanske jag bara hade otur som hittade "fel" handlare. Hur som helst önskar jag dig lycka till med försäljningen =)

Mvh
Micke

a128
2011-08-10, 19:39
Är det någon som ringer och "bryter på svenska" så ger jag denna person beskedet att den är såld, och man slipper att tampas med denna, jag har hört för mycket om dessa individer, dom är för dryga helt enkel

VWGolIV
2011-08-10, 20:19
När jag säljer så lägger jag ut på blocket, sen utan något nr.

Då får dom maila först och så ser man intresset och man kan föra en diskussion.
Är det intressant så ringer jag upp den ev köparen och därmed slipper jag alla dryga personer.

Haugeman
2011-08-10, 20:47
har några här lokalt som har sådana annonser. men dom är selektiva till vad dom vill köpa. en av dom vet jag köper bilarna endast för att köra "skiten" ur dom på ett gärde för skojs skull. med andra ord så är dom egentligen bara intresserade i typ bakhjulsdrivna Volvos osv som dom kan få gratis och dumpa när dom e klara.

Manny
2011-08-10, 22:09
När jag säljer så lägger jag ut på blocket, sen utan något nr.

Då får dom maila först och så ser man intresset och man kan föra en diskussion.
Är det intressant så ringer jag upp den ev köparen och därmed slipper jag alla dryga personer.

jag gör likadant. Först mail, sen tele när jag avgjort om det är någon seriös eller inte.