handdator

Visa fullständig version : Eftermontera dimljus på Golf MK5



Ztyling
2011-08-09, 21:44
Har nu länge sökt nätet efter hur man eftermonterar dimljus på en Golf MK5 på bästa sätt, men blir inte riktigt klok på det. Hoppas på att någon här vet hur det ligger till!

Jag har en helt vanlig Golf 1,6 Trendline från 2005, förmodligen den snikigaste av Golf MK5-modeller, som jag nyligen bytt front på (GTI-front). Med GTI-fronten ingick ett par dimljus (H4B-varianten) som just nu inte är inkopplade.
(Bilder på detta finns här: http://www.garaget.org/?car=254794)

Vad är lättaste sättet att koppla in dessa på? Google har varit min vän i letandet på ett vettigt svar på detta, men så gott som samtliga träffar är från amerikanska sajter och deras bilar är säkert specade på ett annat sätt eftersom dimljus inte är speciellt vanligt i staterna.

Men som jag förstått det så behöver man först och främst ett nytt ljusvred inne kupén, med stöd för främre dimljus.

Sen så gör tydligen amerikanerna så att de antingen köper denna pirat-kabelhärvan med ett relä på (om deras bil har en enklare variant av databox(?))
http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_V--2.5/Lighting/Fogs/ES2216526/

Eller byter ut databoxen mot en mer sofistikerad sådan samt programmerar lite i VAG-COM.

Nu till den som jag grubblat mest på;
Har svenska bilar stöd för främre dimljus från fabrik? Vi har ju i alla fall dimljus bak på samtliga bilar, vilket amerikanarna inte har. Är det kanske så att man bara behöver någon kabelhärva från VAG för att få det fungera?

Vore väldigt tacksam för svar.

Ztyling
2011-08-12, 20:52
Ingen som vet? :(

Var inne på Din Bil häromdagen, inte ens reservdelsmannen visste vad som behövdes - lite kass... Nåja, får väl köra på fullösningen.

Henrik.M
2011-08-12, 23:02
Det du du behöver helt säker här : Ljusvred och kabelhärva mellan Ljusvred-->Elstyrdon---Dimljus om du ska köra orginal inkoppling.
Sen kan det vara så att du behöver ett nytt elstyrdon , MEN det finns 2 sätt att ta reda på det.

1: Kolla artnr på ditt befintliga elstyrdon , jämför med ETKA och se om elstyrdonet finns monterat på bilar med dimljus.

2 : Gå in med VAG-COM och se om du kan aktivera dimljus i 09- elstyrdon , går ej det så har den ej stöd för dimljus.

Jag personligen hade nog kört på "fullösningen" med tanke på jobb & delkostnad för att få orginallösningen , då pratar jag ej ev verkstadskostnader för kodning etc utan rena delkostnader.

Ztyling
2011-08-12, 23:37
Kanonsvar! Känns som jag fått all insikt jag behöver nu.

Det blir nog en "fullösning", synd bara att frakten för kabeln är lika dyr som själva kabeln. Nåja, man får väl tänka som så att det blir mycket billigare än koppla in originalgrejer - precis som du säger. Man kan ju säkert göra en egen kabelhärva, men varför krångla till det... ^^

Tack så mycket.

Henrik.M
2011-08-12, 23:49
Man kan ju säkert göra en egen kabelhärva, men varför krångla till det... ^^

Är inte så krångligt att göra egen kabelhärva , det ser i mina ögon ut som et vanligt relä som har stiftanslutningar mot dimljusvredet.
Kabelstumpar med stiftanslutningar kan du köpa på VAG för någon krona.
Relä kan och övrig kabel du köpa var som helst för en billig peng , sen är det bara vanlig hederlig elinkoppling som gäller.

Det du är ute efter är att styra relät med dimljusvredet.

Ztyling
2011-08-13, 00:10
Alright. Och om jag förstått det hela rätt så kopplar in styrströmmen till relät på kontakt 5 bakom ljusvredet?

Henrik.M
2011-08-13, 00:24
Alright. Och om jag förstått det hela rätt så kopplar in styrströmmen till relät på kontakt 5 bakom ljusvredet?

Vet ej , har ej tillgång till schema här och nu. =)

Men jag hittade detta : http://www.myturbodiesel.com/1000q/a5/foglight-install-Jetta.htm

Där står det hur du kollar om stydonet har stöd för dimljus med VAG-COM + massa annat mycket matnyttigt. =)