handdator

Visa fullständig version : Lupo drar mycket bensin. Varför?



Pingi
2011-08-09, 20:37
Min Lupo 1.4 drar mycket bensin tycker jag. Snittar 0,77 landsväg typ. Och närmre litern i stan typ.
Detta kan väl inte stämma? Hör ju om folk som snittar 0,55?
Bilen går som den ska och verkar inte läcka nånting.
Enda moddarna på bilen är lite bredare däck. Men det kan väl inte göra nån skillnad?
Bilen är nyservad och med nybytt kamrem. Den drog lika mycket bensin innan service och kamremsbyte.

Nån som har nån idé? Eller drar bilen såhär mycket? :S

Tacksam för hjälp!

Cullberg
2011-08-09, 22:00
Ligger tempen mitt på 90-streket? Kan också vara tempgivaren som spökar beroende på vad det är för motor.

Lilla_Vargen
2011-08-10, 00:25
Vad menar du med "landsvägsfart" ?
90 lr 120+ ??

Min snittar 0,85 ca vid 120+ moms...

Har dock lyckats med 0,57 som lägst, en gång i tiden ;-)

Pingi
2011-08-10, 19:32
Landsvägsfart är väl 110 typ då:) 0,57 kan jag bara drömma om. Kommer drygt 50 mil på en 40 Liters tank.
Tempen står mitt i som den ska oxå. Motorn det handlar om är 1.4L 16V.
Drar den helt enkelt så mycket eller vad? Eller vad drar era Lupo ni som har samma motor?

Vr6Turbo
2011-08-10, 19:40
har du kollat felkoder? hade samma på våran å det va vatten temp givaren som knasade, så den fetade på extra, bytade den å snitt förbrukningen gick ner från 1l till 0.65 med ett ägg under pedalen

Pingi
2011-08-10, 23:28
har du kollat felkoder? hade samma på våran å det va vatten temp givaren som knasade, så den fetade på extra, bytade den å snitt förbrukningen gick ner från 1l till 0.65 med ett ägg under pedalen

Har kollat och finns inga felkoder. Borde inte tempmätaren bete sig om det är tempgivaren? bilen går ju helt normalt oxå. Var sitter tempgivaren?

brinkson
2011-08-15, 15:44
Min drar cirka 0,62-0,65 med ett friskt landsvägstempo och lite hektiska omkörningar inne i stan. Jag kör också med en stor dos eco-driving, så jämn acceleration upp till 3000 rpm, sedan i med en hög växel och knappt snudda gaspedalen.

Har märkt att jag får ner förbrukningen om jag har en lägre växel och är fjäderlätt på gasen än hög växel och är tung på gasen. 0,47 drog den under landsväg 90km/h ner till Eskilstuna. Kul var det inte och kommer aldrig göras om. Skall påpekas att jag sällan kör fler än två personer och kör 10% mer i däcktryck samt regelbundna serviceintervaller varje år med filter och olja.

Drog ett 450-släp en gång, snittade 1.2L/milen, vikt och över 3000rpm verkar bränsleförbrukningen förstås genom en extremt brant exponentialekvation, inget händer - drar bara mera.

Någon som har något intressant utlåtande angående den nya bensinen E10, tjänar man att tanka 98? Tycker min går lite ojämt på tomgång när den är kall, men det kan vara många faktorer.

JohanB
2011-08-18, 17:15
Har kollat och finns inga felkoder. Borde inte tempmätaren bete sig om det är tempgivaren? bilen går ju helt normalt oxå. Var sitter tempgivaren?

Jag hade samma fel på min golf 4 1,6 16V -00. Jag tror det är i princip samma motor som i din.
Tempgivaren har 2 olika sensorer i samma hölje. En för mätaren och den andra för styrboxen.
Det är den till styrboxen som brukar krångla.
Den sitter på en plaströr för kylarvatten vid motorns främre övre vänstra (i färdriktningen) hörn. Snett framför/under under VW-loggan på plastkåpan som sitter med 4 insex-skruvar. Sensorn sitter fast med ett u-format plast-klips som går i 2 spår på fästet.

Om det ser lika ut på din 1,4:a som min 1,6:a, så se vidare på min tråd:

Temperaturgivare Golf 4 -00 motorvärmare motorlampa

Felkoden som jag fick var DTC 17584 (P1176) som väl är att den bakre lambdasonden storknar av den feta blandningen som blir när styrboxens tempsensor glappar och datorn tror att motorn är kall.
Jag har bytt sensorn, raderat felkoden och lampan är släckt & allt funkar igen med låg (0,55 landsväg resp 0,65 blandat) soppaförbrukning.

MVH Johan