handdator

Visa fullständig version : Byta topplockspackning Corrado G60



Andreas O
2011-08-08, 22:29
Ska hjälpa en kompis att byta topplockspackning på hans Corrado G60 8v och skulle därför behöva lite info. Har inte hunnit kika speciellt mycket under huven men ställer väl "de vanliga" frågorna.

Åtdragningsmoment och turordning på topplockskruvar?

Måste man ta bort insuget? Om så, åtdragningsmoment till insuget?

Kan man dela mellan grenrör och avgassystem eller måste man bort med grenröret?

Finns det några markeringar för nollning? Hur ska dessa stå isf?

Vart är det bäst att köpa packningar och skruvar?

Annat man bör tänka på?


/Andreas

danno
2011-08-08, 23:01
eftersom det är en alutopp så bör ni överväga att plana den. och då måste den rensas. finns en på blocket som säljer satser till överkomligt pris. åtdragningsmoment och ordning brukar följa med topplockspackningen.
glöm inte byta kamremmen och spännaren.

kim_gulle
2011-08-08, 23:11
Rensas helt och hållet behövs inte. Jag lämnade in min 8v topp för planing med kamaxel och ventiler och hela köret fortfarande monterat. Insug och grenrör måste ju bort förstås. ;)

Andreas O
2011-08-08, 23:25
eftersom det är en alutopp så bör ni överväga att plana den. och då måste den rensas. finns en på blocket som säljer satser till överkomligt pris. åtdragningsmoment och ordning brukar följa med topplockspackningen.
glöm inte byta kamremmen och spännaren.

Om toppen behöver rensas lär ju vara upp till den som planar.

För att minimera skadan vid demontering vill jag veta i vilken ordning jag ska släppa topplockskruvarna och jag har ingen ny packning än.

Motorn ska vara relativt nyrenoverad så jag hade nog inte tänkt byta kamrem&spännare.



Rensas helt och hållet behövs inte. Jag lämnade in min 8v topp för planing med kamaxel och ventiler och hela köret fortfarande monterat. Insug och grenrör måste ju bort förstås. ;)

Menar du att insug och grenrör måste bort för att få bort toppen från bottendelen eller det givna att det ska bort vid planing?

Andreas O
2011-08-08, 23:30
Förresten, finns det något mått på hur mycket man kan plana ett topplock till den specifika motorn? Misstänker att toppen har varit planad förut och vill ju inte ställa till med ventilsallad.

danno
2011-08-09, 10:09
ta varannan hö och vä och jobba in mot mitten. ju mer du själv tar av på toppen desto mindre jobb är det för den som planar och priset bör väl bli lite mindre. ang måtten så brukar väl dom flesta toppar klara iaf 2 normala planingar. men allt beror ju på om och hur mycket den blivit planad förr.

Andreas O
2011-08-20, 21:29
Allt isärplockat och toppen är planad så nu är det dax att skruva ihop prylarna igen.

Någon som har koll på de åtrdagningsmoment som behövs? Är det samma som på vilken 8V-golf som helst?

Joda
2011-08-20, 22:59
Allt isärplockat och toppen är planad så nu är det dax att skruva ihop prylarna igen.

Någon som har koll på de åtrdagningsmoment som behövs? Är det samma som på vilken 8V-golf som helst?

Minns inte momentet, men man brukar väl dra bultarna i rätt ordning med rätt moment och sedan 90 grader i samma ordning och därefter 90 grader igen? Isn' t it??

Har för mig att både åtdragningsmoment och ordning etc brukar stå på packningens förpackning. Det har gjort det på de packningar jag köpt i alla fall... Ni fick väl en stålpackning till G60??!? Det är viktigt att blocket är plant och fint när man monterar stålpackning. Ska visst helst ur bilen och kollas/planas. Man kan även köra med ett bryne för hand har jag förstått..

/Johan