handdator

Visa fullständig version : Haldex



HardstyleBoy
2007-07-20, 11:04
Jag har en Golf 4 V6 4-Motion med haldex 4 drift. Nu till frågan jag har ett par 18 tummare som jag vill sätta på. Men vissa säger att jag inte från ha 2 nya däck fram och 2 gamla bak utan att alla däck måste ha däck djup. Det vill säga jag måste köpa 4 helt nya däck.

Men om jag fattar det rätt så sätt bara min 4-drift in vid sladd eller nåt sånt. Jag har inte konstant 4-drift. Nån som kan ge mig svar på detta?

Fors
2007-07-20, 11:38
Jag har en Golf 4 V6 4-Motion med haldex 4 drift. Nu till frågan jag har ett par 18 tummare som jag vill sätta på. Men vissa säger att jag inte från ha 2 nya däck fram och 2 gamla bak utan att alla däck måste ha däck djup. Det vill säga jag måste köpa 4 helt nya däck.

Men om jag fattar det rätt så sätt bara min 4-drift in vid sladd eller nåt sånt. Jag har inte konstant 4-drift. Nån som kan ge mig svar på detta?

Sant, du har inte permanent 4hjulsdrift, men om du har olika rulldiameter på fram och bak-axel, vilket du får om det skiljer för mkt i mönsterdjup fram och bak, kommer hjulen per axel att rulla olika snabbt. Systemet kommer att tolka det som "sladd" och koppla in 4hjulsdriften....

Marcus
2007-07-20, 12:27
Du har permanent fyrhjulsdrift med undantag från startögonblicket. I övrigt ligger hela tiden en kraft på bakhjulen.

HardstyleBoy
2007-07-20, 12:29
Jaha okej..Så att 4 nya däck är ett måste då med andra ord.

@ Marcus; Hur stor är fördelningen då?

Marcus
2007-07-20, 13:58
Jaha okej..Så att 4 nya däck är ett måste då med andra ord.

@ Marcus; Hur stor är fördelningen då?

Variabel beroende på förhållanden i övrigt. Dock är bilen i grunden framhjulsdriven, dvs större delen av kraften går i normalfallet till framhjulen.

HardstyleBoy
2007-07-20, 17:04
Men då är det ju falskt med själva 4-motion..Det är ju säkrt 80-20 fördelning eller nåt..

Fireball
2007-07-21, 18:31
Enligt vad jag har fått förklarat för mig så är det inte lika noga med däcken på en Haldex-bil som på en visco-bil. Haldexkopplingen är nämligen elektroniskt styrd och kalibreras automatiskt efter däckens diameter.

Detta har jag dock inte hört av VAG utan av Haldex själva...

Manny
2007-07-21, 18:41
och hur vet haldexen hur stora hjul du har på?

Sn00k
2007-07-21, 19:05
"och hur vet haldexen hur stora hjul du har på?"

ganska enkelt.. den går efter abs-givarna, så den vet hur däcken rullar i förhållande till varann osv.


"Men då är det ju falskt med själva 4-motion..Det är ju säkrt 80-20 fördelning eller nåt.."

njae, fördelningen är reglerbar bak mellan 0-100%.. men eftersom bilen alltid driver fram iom mekanisk drivning där, och avsaknad av center-differential, så har du alltid 100% drivning där.. om då bak är fullt inkopplad så driver alltså bilen 50/50.
hur mycke den ska driva bak styrs av haldexen, vars styrdon tillsammans med motorns ECU och alla dess signaler, räknar fram hur mycke den ska pyttsa på där bak.

HardstyleBoy
2007-07-26, 01:12
Men om jag gasar mycket..Liksom varvar upp till 6000 RPM eller nåt sätts 4-motion in då eller blir det bara när jag får sladd eller nåt..?

cisco
2007-07-26, 08:21
Jag har en Octavia 4x4 -01 som gått 21000 mil med olika däck i stort sett hela tiden. Först käkade den bakdäck utan att verkstan ville erkänna fel. Senare har jag läst att det var fel på bakvagnsinställningarna. I vilket fall funkar Haldexen helt ok och framkomligheten är suverän eftersom den använder bromsarna som "diffspärr".
Som en parentes så byte jag oljefilter nyligen i Haldexen utan specialverktyg. Jag började tillverka ett men tröttnade eftersom det är så fruktansvärt trångt. Då knackade jag på tolvkanten med en skruvmejsel och då lossnade filtret på en gång så att man kunde dra den med fingrarna.

Fors
2007-07-26, 08:38
Men om jag gasar mycket..Liksom varvar upp till 6000 RPM eller nåt sätts 4-motion in då eller blir det bara när jag får sladd eller nåt..?

Den kopplas in då det är skillnad på rullhastigheten mellan fram- och bakhjul..

Om du får spinn på framdäcken, helt enkelt

HardstyleBoy
2007-07-26, 15:18
Den kopplas in då det är skillnad på rullhastigheten mellan fram- och bakhjul..

Om du får spinn på framdäcken, helt enkelt

Jaha okej. Tänkte på det med trim o så. Läste på nån svensk trim sidan att han kunde trimma den från 205 hk till 220-225 är det nån stor skillnad tross?

dennis
2007-08-05, 22:57
Läste på nån svensk trim sidan att han kunde trimma den från 205 hk till 220-225 är det nån stor skillnad tross?
C:a 15-20 hk borde det bli enligt min matte. =)