handdator

Visa fullständig version : Byta torkarmotor på Passat -00



mt4base
2011-08-08, 11:39
Torkarna har börjat kärva och det lagom till hösten, så klart. Jag har smörjt lederna i länkaget men det har inte hjälpt, torkarna går upp fint men stannar på rutan på tillbakavägen. Misstänker själva motorn? Kan den vara kass tro? Bra att ha torkare ibland så jag skulle vilja veta hur den motorn sitter om någon vet? Länkaget syns ju men inte själva motorn, sitter den under den där svarta plastkåpan närmast rutan tro, bakom batteriet?
Har inte hittat nån sprängsskiss när jag sökt, nån som har en bra att förmedla?

Råd och tips mottages tacksamt.

Joda
2011-08-08, 11:45
För att veta att länkaget går lätt så måste du frikoppla det ifrån motorn. Gjorde du det när du smörjade? Motorn är otroligt stark och kan driva runt ett länkage som du knappt kan snurra/röra med verktyg. Vi bytte länkage på brorsans Golf 4..Bytte pga att torkarna började gå lite sakta.. När vi väl fick isär det så märkte vi att det knappt gick att rotera med verktyg ens!!!

Nu vet jag inte hur det ligger till med Passatens länkage, men miljontals VAG-bilar har detta problemet. Länkaget till Golf 4:an kostade runt 600 kr har jag för mig. Det var iofs 5 år sedan..

/Johan

mt4base
2011-08-08, 11:53
Bra tips, då får jag väl ta isär allt och se hur länkaget beter sig då. Tack! Vet du hur man tar loss det?

Joda
2011-08-08, 12:02
Minns inte riktigt... Men det kan inte vara så svårt. Som du skrev tidigare så får du eventuellt plocka bort något plastskydd. för att nå prylarna. Sedan bör det inte sitta med mer än 3-4 st M6 skruv eller nått.

På brorsans bil så trodde vi att vi kunde smärja upp länkaget när vi väl fått ur det ur bilen, men allt satt så hårt fast att det blev totalras när vi gick på med rörtång etc. Isf kanske man får värma lite och vara lite försiktigare. Men å andra sidan så är det inte så dyrt med ett länkage så är det väl bara att handla så slipper man problemen sedan.

Börja med att lossa torkararmarna bara. Var försiktig, då de kan ärgat fast rejält. En miniminiavdragare kan funka om du har en sådan. Annars kan man ju alltid knacka lite med en liten hammare.

Peter-C
2011-08-08, 21:41
Har haft detta problem på vår fd Passat 00:a för c:a 2 år sedan. Tog bort oxid mellan glidytorna på de axlarna som torkarna sitter på. Våtpapper + slippasta (carborundum) + rengöring + fett. Lederna var det inget fel på, ej heller motorn. Bökigt att komma åt. Axlarna sitter med låsring och har orings tätning. Dessa har väl släppt in vatten och div. annat stoft.

/Peter

GTI G60
2011-08-09, 13:30
Ja jag fixade även axeln på min 01a, inget fel på motorn..

robine
2011-08-10, 20:02
Hej tänkte låna tråden lite, har problem med min baktorkare om någon har tips på vad man smörja innan ny motor inhandlas.
Samma princip som fram?
Lossa armen och sen smörja där "inne"? Eller hur ska man gå tillväga?
Tack

mt4base
2011-08-10, 23:40
Hej tänkte låna tråden lite, har problem med min baktorkare om någon har tips på vad man smörja innan ny motor inhandlas.
Samma princip som fram?
Lossa armen och sen smörja där "inne"? Eller hur ska man gå tillväga?
Tack

Det kan jag svara på, min bakre torkare sitter fast, men det finns renoveringskit på VAG för 600:-, nya kuggar och grejjer, köp ett sånt. Det såg inte så avancerat ut, en ny motor är ganska mycket dyrare. Har man tur kan det gå att smörja upp motorn åxå, har hört folk som klarat av det. Då tror jag dock du behöver ta loss motorn och öppna den och smörja, har inte dissekrerat min egna ännu, ska göra det när jag får min nya bagagelucka som är på lack. Då ska det piffas lite ;)
Lycka till!

mt4base
2011-08-10, 23:57
Ville passa på att berätta hur lösningen såg ut för mig.
Torkarna gick upp på rutan men gick inte tillbaks. Fick dra den med handkraft.

Att ta loss själva armarna från axeln var en rysare. Polygrip gjorde susen men det small som ett pistolskott när de lossade från splinsen. Väl när de var loss fick man fundera en stund på hur länkaget skulle komma ur bilen utan vinkelslip. Det satt en mutter i länkagets mitt där motorn satt och när jag lossade den gick det att lirka ut armarna. Hela länkaget satt med tre bultar. Inga probs att lossa dem. För att få ur länkaget lossade jag locket till databoxen, då gick det fint.
Plastbiten som sitter över alltsammans var lite fisslig att få ur, den sitter påstucken på en plastbit på rutan. Där gäller det nog att vara lite försiktig, min ruta höll. Kan bli dyrt om det går fel där.

Länkaget ja, suck.
På förarsidan satt det fast så det inte gick att vrida med stor skiftnyckel ens. Efter MASSOR med spraygojja och fastsättning i skruvstäd och bänd med kobenet så kröp axeln ut. Hålet rengjorde jag med ett 12mm borr, det var otroligt mycket smuts där, sen på med lite fett och omvänd montering. Nu går torkarna som nya.

Man kan säkert göra på nått smartare sätt men detta funkade på min bil.