handdator

Visa fullständig version : Tickande ljud från en Scirocco R -11



frazer
2011-08-07, 21:32
Hallåj!

Har någon här varit med om ett högt tickande/knackande ljud som låter som att det kommer från bakom instrumentpanelen på höger sida i sin nya VW? Detta händer på min brors Scirocco R som inte ens är 6 månader gammal. Detta uppkom i samband med att han hade låg oljenivå i motorn, som givetvis fylldes på direkt. Det låter inte som att det borde ha med det att göra.

En spontan känsla är att ljudet ofta uppkommer om man backar och svänger, men det stämmer inte i alla lägen. Ljudet är svårt att framkalla "på beställning", så därav svårt att åka till VW och förklara...

Tack! :)

DPC
2011-08-08, 09:32
Hur låg oljenivå var det? Synlig olja på stickan eller varningslampa?

Kommer aldrig ljudet fram när bilen står still på tomgång? Upplever ni att ljudet kommer från motorn eller från något annat?

Bra att veta är att FSI-motorerna tickar en hel del naturligt pga DI-teknik, men detta ljud finns från dag ett och låter inte speciellt högt.

frazer
2011-08-08, 15:34
Hur låg oljenivå var det? Synlig olja på stickan eller varningslampa?
Synlig i botten på stickan och varningslampa ibland bara.


Kommer aldrig ljudet fram när bilen står still på tomgång? Upplever ni att ljudet kommer från motorn eller från något annat?

Aldrig på tomgång nej, bara när man kör i låga farter (eller så är det då man hör det tydligt). Det låter verkligen som att ljudet kommer från instrumentpanelen, annars borde det vara mer dovt om det måste gå igenom väggen från motorrummet?


Bra att veta är att FSI-motorerna tickar en hel del naturligt pga DI-teknik, men detta ljud finns från dag ett och låter inte speciellt högt.

Kan öppna motorn och lyssna, men tror inte det är alls samma ljud som motorn ger ifrån sig normalt sett. Detta är som att någon slog med hammare innuti instrumentpanelen med ca ½ sekunds mellanrum ca 5-10 ggr. Sen tystnar det och kan hålla sig tyst hela resan om man bara kör rakt fram utan att sänga kraftigt eller backa.

DPC
2011-08-08, 16:02
Konstigt. Undrar om ljudet inte kommer från något annat än motorn eller så är det något som tar i vid kurvtagning. Jag tar en titt i motorrummet på min R för att få fler idéer.

frazer
2011-10-20, 12:19
Sådär ja, då var det äntligen fångat på film. Verkar bli värre vid lägre temperaturer, så nu när det börjar bli kallt så börjar det låta riktigt högt!

http://www.youtube.com/watch?v=cBVvJYvJiXQ&hd=1
Ni hör att jag lägger i backen och börjar rulla bakåt, då kommer det första ljudet vid 0:07. Sen lägger jag i 1an och kör framåt (utan att svänga) och då kommer nästa omgång som låter betydligt värre. VW har aldrig hört talas om detta när man frågar teknikerna.

itouch
2011-10-20, 13:41
Detta ljudet har jag läst om, brukar uppstå när vajern mellan växellåda och växelspak spänns, tex vid backning och skaver emot skyddsplåten vid torpedväggen. Börja med att kika ner vid torpedväggen så ser ni tydligt vart en vajer går in och det ligger skyddsplåt på sidan av vajern, ser ni skavmärken i plåten när ni lyser ner så är det troligtvis det som låter. Tror spontant att ni har felet där :)

frazer
2011-10-20, 13:54
Detta ljudet har jag läst om, brukar uppstå när vajern mellan växellåda och växelspak spänns, tex vid backning och skaver emot skyddsplåten vid torpedväggen. Börja med att kika ner vid torpedväggen så ser ni tydligt vart en vajer går in och det ligger skyddsplåt på sidan av vajern, ser ni skavmärken i plåten när ni lyser ner så är det troligtvis det som låter. Tror spontant att ni har felet där :)

Intressant! Något som går att göra något åt? Är det bara på Scirocco som felet upptäckts?

itouch
2011-10-20, 15:46
Nej, på många modeller, men jag har läst om några sciroccon. Det du gör är att vika undan värmeskyddet, sätt i en skruvmejsel och bänd ut det så det blir mer utrymme för vajern, ingen fara alls :)

frazer
2011-10-20, 16:16
Nej, på många modeller, men jag har läst om några sciroccon. Det du gör är att vika undan värmeskyddet, sätt i en skruvmejsel och bänd ut det så det blir mer utrymme för vajern, ingen fara alls :)

Låter som att VAG-verkstan får göra den modden ;)

frazer
2012-05-23, 19:30
Lika bra att avsluta detta med resultatet. Det hela blev värre så VW fick kolla på det. Visade sig vara en ventil för luftkonditioneringen som spökade.

Varför den lät just när man la i backen kunde de inte svara på.

9xx
2012-05-23, 19:37
När man lägger i backen stängs tilluften till kupén för att undvika avgaslukt. Det kanske bidrog.

Lilla_Vargen
2012-05-23, 21:07
Klockrent att avrunda tråden med exakta felet !

Hoppas nu inga tickande ljud uppkommer inom en snar framtid ;-)

Peter-C
2012-05-24, 20:05
Klockrent att avrunda tråden med exakta felet !

Hoppas nu inga tickande ljud uppkommer inom en snar framtid ;-)

”Gilla” Kan bara instämma – kommer ihåg tråden. Feedback är ju allt vad det gäller tekniska problem.

/Peter