handdator

Visa fullständig version : Klonk i framvagn Passat -07



Junfors
2011-08-07, 22:15
Kör sen några veckor sen en Passat Tdi Variant 140hk manuell -07 och är mycket nöjd med bilen men under dom 400mil som jag kört har det framkommit ett litet missljud i frammvagnen som jag går bet på.

Ljudet kommer på grusväg eller asfaltsväg av sämre skick som ger samma slag slag som en grusväg.

Oljudet är en skrammel eller klonk så fort man kör över en litet ojämnhet på grusvägen och på en dålig grusväg kan det ju skramla massa med andra ord.

Jag har ju trott det är staget till krängningshämmaren men när jag hade loss den idag så kunde jag inte känna nåt glapp överhuvudtaget, hittade inte heller nåt annat som verkade glappa och även fjäderbenslagringen verkar inte ge missljud. Dock var det ju i upphissat läge med grejerna löst och inte belastat som det är när ljudet kommer.

Finns det nåt på dessa passater som brukar ge sig?

Har haft likanande grejer på mk4 Golf och Passat av modellern tidigare men då kunde man ju känna glappet när det skramlade som det gör nu.

Är det så att det är kräningshämmarstaget fast jag inte kan känna nåt glapp där tro?

Andersson Racing
2011-08-07, 22:27
Hade liknande ljud (metalliskt skrammel) på min passat -08 då var det en sten som satt sig bakom bromsskivan och låg där och skavde och lät emellanåt.

Junfors
2011-08-10, 00:24
En sten som sitter i 400 mil och bara låter i gupp känns sådär, inte hittat någon heller för den delen.

Hängde av stagen till kräningshämmaren idag utan framgång, dvs ljudet var kvar ändå:(.

Kvar är ju då länkarmen i någon av bussningarna eller fjäderbenslagringen eller om det kan vara så att själva stötdämparen kan låta illa fast den funkar som den ska:/

Lillen
2011-08-10, 00:49
Ja du ser.....våra kostigar här uppe kan framkalla de märkligaste ljuden även i ganska nya bilar =)

Särkelä
2011-08-10, 18:43
Bakre länkarmsbussningen kan ha börjat bli dålig.. Länkarmarna fram menar jag då. Kolla i fall gummit börjat spricka. Sen har det varit en o annan övre fjäderbenslagring som gett sej. Säker på om det kommer fram lr bak?

Junfors
2011-08-11, 00:23
Ganska så säker på att det är fram. Tycker det skulle kunna stämma ganska bra med bakre länkarmsbussningen men jag kan inte se nåt fel på den eller få fram att den rör sig mycket när man bänder i den. Ljudet är dock väldigt fjäderbenslagringslikt tycker jag:).