handdator

Visa fullständig version : frågor ang passat 1.8t -99 (ny ägare)



robine
2011-08-07, 21:48
Hej,

Har nyligen köpt mig en Passat 1.8T 1999 automatlåda men har upptäckt några problem.

1. Det knorrar/knarrar när man kör sakta, typ när jag parkerar så knorrar/knarrar det, krängningshämmare?
Byta någon bussning eller vad är det som gäller på Passat?

2. Bakrutetorkaren fungerar inte, kärvat fast möjligtvis? hur man kan åtgärda detta? försökte skruva loss den igår men det satt rätt hårt.. någon som vet hur man kan kolla lite närmare på detta?

3. Förardörren "hänger" lite, är något man kan ordna själv? lösa skruvar möjligtvis?

4. Start av motor, när jag startar motorn så tänder den upp men sen dör den igen (typ som motorstopp) försöker jag sen igen så går det bra, ibland blir det så, ibland inte och ibland 2-3 ggr. Vad kan vara problemet här? Felsökningstips. Bilen är fullservad på Din bil och Speedy, senaste service mitten på dec 2010.

5. Det har börjat bubbla upp lite rost på 3st ställen, skärmkant fram (båda sidor) och ca 3dm ovanför vindrutan.
Är detta något som VW åtager sig på rostgaranti? är väl sista året som jag kan utnyttja den? 12år

Tack!

/R

Henrik.M
2011-08-07, 22:50
1. Det knorrar/knarrar när man kör sakta, typ när jag parkerar så knorrar/knarrar det, krängningshämmare?
Byta någon bussning eller vad är det som gäller på Passat?

Mest troligt någon av länkarmarna alt benen till krängningshämmarna.
Hissa upp bilen och kolla om länkarna är glapp.


2. Bakrutetorkaren fungerar inte, kärvat fast möjligtvis? hur man kan åtgärda detta? försökte skruva loss den igår men det satt rätt hårt.. någon som vet hur man kan kolla lite närmare på detta?

Axeln i torkarmotorn har rostat fast = standard fel.

Löser man på 2 sätt.

1: Köper en ny motor.

2: Köper en repsats och repar befintlig motor.
Gjorde alternativ 2 på min bil förra veckan.


3. Förardörren "hänger" lite, är något man kan ordna själv? lösa skruvar möjligtvis?

Svårt att säga utan att ha sett det , så jag passar den frågan.


4. Start av motor, när jag startar motorn så tänder den upp men sen dör den igen (typ som motorstopp) försöker jag sen igen så går det bra, ibland blir det så, ibland inte och ibland 2-3 ggr. Vad kan vara problemet här? Felsökningstips. Bilen är fullservad på Din bil och Speedy, senaste service mitten på dec 2010.

Läs av ev felkoder i bil utan felkoder är det är det svårt att ge ett bra svar.


5. Det har börjat bubbla upp lite rost på 3st ställen, skärmkant fram (båda sidor) och ca 3dm ovanför vindrutan.
Är detta något som VW åtager sig på rostgaranti? är väl sista året som jag kan utnyttja den? 12år

Åk förbi närmaste VAG verkstad och hör efter , men jag vet att kraven för rostskyddsgarantin är bla bilen ska genomgått årlig rostskyddskontroll samt att man ska uppfylla andra kriterier.

MEN det skadar inte att åka in på VAG och visa upp bilen.

robine
2011-08-08, 12:30
1. OK, hur är det att byta dessa? Svårt? dyrt?
har bytt k-hämmare på volvo och det var ju busenkelt.
funkar Biltema för detta? eller ska man satsa på annat?

2. OK! vart kan man hitta repsatsen? hos VW? Mekonomen?
Är det svårt att reparera motorn?
Hur går sedan bytet till?

4. OK, finns det något ställe i Stockholm som rekommenderas eller ev någon privat person som inte är så dyr.
Fick fram något om tändspole, vet inte om det kan vara något?

5. tack ska kolla upp det!

Henrik.M
2011-08-08, 13:37
1. OK, hur är det att byta dessa? Svårt? dyrt?
har bytt k-hämmare på volvo och det var ju busenkelt.
funkar Biltema för detta? eller ska man satsa på annat?

Inte biltema , dom har urusel kvalitet , varit med om flera bilar som ej gått igenon besikningen pga av biltemas bristaqnde kvalitet på framvagns delar till passat.
Kolla på nätet så finns det flera alternativ.




2. OK! vart kan man hitta repsatsen? hos VW? Mekonomen?
Är det svårt att reparera motorn?
Hur går sedan bytet till?

På VAG och den heter : 8L0998711 , repsatsen inehåller ny motoraxel & lite annat smått och gott samt instruktioner.
Kostar ca 400:-

Rs mannen
2011-08-08, 14:38
1,
kolla på blocket, fins många "billiga" sattser, har bytt på 2st a4 å en passat, har du lite mek vana ä det inte spec svårt,
min min A4 slängde jag på ett kitt från ebay, vag 1200:- höll i 2 år, sen köte jag ett på blocket för 2200:- helt ok för mig, på mekonomen går alla delar på över 10000:- typ så man kan byta 5-6 gånger för samma peng, så håller dom 2 år ändå är det ju 10-12 år, å så länge har jag inte kvar bilen ändå,

robine
2011-08-10, 15:51
tack!
gäller detta även fjäderbenslagren från Biltema?

OK. då kanske det får bli en sådan, tänkte om man kanske skulle testa att smörja upp allt innan?
läste något om länkage m.m?


Jag har inte kunskapen att mecka en hel framvagn tyvärr, har bytt k-hämmare på min gamla volvo och det var ju inga problem.
hur är det att byta benen till k-hämmarna som du skriver Henrik.M?

Pratade precis med Din bil idag och tydligen har bilen varit inne på felsökning och dom hade sagt till tidigare ägaren att dom tyckte att remspännaren till kamkedjan och generatorn skulle bytas, kan detta ha något med mitt "start" problem att göra?
Detta låter dyrt, ska man bara köra vidare eller ska man kolla upp detta vidare? börjar kamkedjan skramla när den är kass?

Tack

Henrik.M
2011-08-11, 02:18
Jag har inte kunskapen att mecka en hel framvagn tyvärr, har bytt k-hämmare på min gamla volvo och det var ju inga problem.
hur är det att byta benen till k-hämmarna som du skriver Henrik.M?

Är ganska simplet och kräver inga större mekkunskaper.
I bult i nedre länkarmen och en bult i krängningshämmaren.


Pratade precis med Din bil idag och tydligen har bilen varit inne på felsökning och dom hade sagt till tidigare ägaren att dom tyckte att remspännaren till kamkedjan och generatorn skulle bytas, kan detta ha något med mitt "start" problem att göra?
Detta låter dyrt, ska man bara köra vidare eller ska man kolla upp detta vidare? börjar kamkedjan skramla när den är kass?

Tack
Du har kamrem på din bil.
Kamkedjan dom syftar på är den lilla kedjan i bakant på motorn som driver kamaxlarna och när spännaren/glidskenorna blir dåliga så sträcks kedjan och den börjar rassla.
Rätt vanligt på äldre 1.8T motorer med några mil.
Har nog inget med dina startproblem att göra , tändspolarna på passat 97-00 är skottsäkra och går nästan aldrig sönder , så får du felkod på tändspole så tippar jag antingen på tändstift eller tändmodul.
Tändmodulen på dom brukar ge upp med åren.
Tändmodulen är den lilla aluminium grejen med en kontakthandske på varje sida , sitter monterat på luftfilterhuset och sköter regleringen av varje spole.

robine
2011-08-11, 11:34
OK Tack!
Jo precis det har jag förstått, måste man riva en hela bilen för att byta detta? När man ändå byter spännaren ska man då byta kedja + drev då?
Bilen har rullat lite över 21000 mil, är det då dags för byte?
Ska man köra tills det börjar rassla eller byta innan? Senast jag körde så hörde jag inga "rassel-ljud". Bilen är fullservad på Skäcklinge Bil, Speedy och Din Bil.
OK, det är ju bra att veta :) tändstift är ju billiga att byta, det är väl inga svåra hemligheter på Passat? Hittade den här tändmodulen på Autoexperten är det rätt del vi pratar om? Är det något svårt att byta?
http://autokatalogen.se/afw/upplvasby/view_article_info.do?articleIdNo=502321&nodeIdNo=342707

Får ursäkta novisen, har en del koll på Saab och liiite på Volvo men VW är helt nytt för mig ;)

mtm
2011-08-16, 23:55
Hur gick det med repsatsen till bakrute-torkaren?

Motorn på svärmors passat är stendöd, och jag vill bara bekräfta att repsatsen löser det problemet?

När man läser om satsen så verkar den i första hand lösa problemet med att vätske-strålen "följer" torkar-armen.

Detta kan ju vara värt att undersöka också kanske: skavda kablar (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4379472-Rear-Wiper-Not-Working&p=57936041&viewfull=1#post57936041)

Henrik.M
2011-08-17, 00:03
Hur gick det med repsatsen till bakrute-torkaren?

Motorn på svärmors passat är stendöd, och jag vill bara bekräfta att repsatsen löser det problemet?

När man läser om satsen så verkar den i första hand lösa problemet med att vätske-strålen "följer" torkar-armen.

Detta kan ju vara värt att undersöka också kanske: skavda kablar (http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4379472-Rear-Wiper-Not-Working&p=57936041&viewfull=1#post57936041)

Satsen löser inte döda motorer , utan problem med torkarmekanismen/spolningen.
Jag repade min egen torkarmotor för ett par veckor sedan med den satsen.

mtm
2011-08-17, 00:25
Ok, tack.

Får undersöka lite mer då om vad som verkligen är fel.

Hur vanligt är det med skavda kablar mellan bil och lucka (under damasken)?

robine
2011-08-23, 16:01
fortsätter min tråd med ytterligare frågor, hur svårt är det att byta tändstift och modul? och var sitter grejjerna?
ska man ta bort plastkåpan till vänster?

sen har jag en fråga ang luftmassemätaren, var sitter den? och hur byter man? skulle även vilja testa att dra ut "kabeln" för att se om LMM är trasig, hur görs detta?

hur monterar jag en bilbarnstol med isofix i en passat från -99 (kombi)?

Tack!

Henrik.M
2011-08-23, 18:50
fortsätter min tråd med ytterligare frågor, hur svårt är det att byta tändstift och modul? och var sitter grejjerna?
ska man ta bort plastkåpan till vänster?

För att byta tändstift måste du lös med plastkåpa över motorn , skruva lös tändspolarna som sitter med 5mm insex (4st spolar dvs en för varje cyl) , efter det är det bara att skruva ur stiften.

Tändmodulen sitter under plastkåpan över luftfiltret på höger sida , fast med 2st 7mm skruvar.



sen har jag en fråga ang luftmassemätaren, var sitter den? och hur byter man? skulle även vilja testa att dra ut "kabeln" för att se om LMM är trasig, hur görs detta?

Sitter på din bil inbyggt i botten på luftfilterhuset , du ser en gummigenomföring i toppen av luftfilterhuset där det går in kablar , dessa kablar går till LMM.



hur monterar jag en bilbarnstol med isofix i en passat från -99 (kombi)?

Du måste först och främst montera in ett isofixfäste i baksätet.
http://www.passatplus.de/umbauteile/isofix/isofix.htm
Fästet går på ca 650:- på VAG , sen knäpper du bara fast stolen i denna.
Har själv eftermnterat detta höger bak i min passat 3BG.

robine
2011-08-24, 13:19
Tack! ska ut bilen och kolla! tack så mycket.

hur monterar man isofixfästet i baksätet? är det svårt? följer det med en instruktion?
ska jag plocka med mig artnr från bifogad hemsida? (Passat Variant Frontantrieb August 98 3BX E 156 031)?

tänkte av kolla hur det är att byta div. remmar (generator etc), bör man göra det på verkstad eller skulle man kunna ordna detta själv?
funkar autoexpertens remmar?
sen tänkte jag kollar vilka tändstift som ska användas i min bil, NGKPFR 6Q ?

hur det sen att byta kamkedjespännare? bökigt? ska man byta kedjan samtidigt?

funkar biltemas LMM? vilket artnr är det i så fall som gäller?

Många frågor, men jag är som sagt nybörjare på VW :)

Tack!

Henrik.M
2011-08-24, 19:11
hur monterar man isofixfästet i baksätet? är det svårt? följer det med en instruktion?
ska jag plocka med mig artnr från bifogad hemsida? (Passat Variant Frontantrieb August 98 3BX E 156 031)?

Man momnterar ur baksätet ock skruvar fast fästet.
Ta med artnr till VAG så får du rätt.


tänkte av kolla hur det är att byta div. remmar (generator etc), bör man göra det på verkstad eller skulle man kunna ordna detta själv?
funkar autoexpertens remmar?

Är man händig så är det inga problem dock lite trångt.
Sök antingen här eller på nätet så finner du säkerligen bra beskrivningar.


sen tänkte jag kollar vilka tändstift som ska användas i min bil, NGKPFR 6Q ?

Pass.


hur det sen att byta kamkedjespännare? bökigt? ska man byta kedjan samtidigt?

Ur med ventilkåpa , lös med kedja och spännare.
MEN varför ska du göra det?


funkar biltemas LMM? vilket artnr är det i så fall som gäller?

Pass , får någon som provat svara på.

Mini_me
2011-08-24, 20:32
Ur och isär topp , och man bör byta allt.
MEN varför ska du göra det?

Stopp och belägg nu...om vi pratar om spännaren i bakkant av toppen så behövs det inte lyftas ur massa saker.

Har du eller jag missat nåt Henrik? (För att hålla liv i tråden så tycker jag att du har missat nåt ;P)

Henrik.M
2011-08-25, 07:25
Stopp och belägg nu...om vi pratar om spännaren i bakkant av toppen så behövs det inte lyftas ur massa saker.

Har du eller jag missat nåt Henrik? (För att hålla liv i tråden så tycker jag att du har missat nåt ;P)

Fel av mig , rätt av dig.
Jag var på en annan planet. =)

EDIT : Ändrat det nu.

robine
2011-08-25, 16:14
montera ur baksätet? det verkar ju kanske krångligt?

okej, jag börjar med att inhandla remmarna så får vi se hur jag löser det :)
btw är det 3st (ac, servo och generator) remmar eller är det en stor rem?

alltså, Din Bil i Täby sa till förra ägaren att remspännaren till kedjan behövde bytas, så jag vet inte om man kan kontrollera om det behövs eller om man bara ska köra på?

robine
2011-09-02, 13:45
filmade lite när motorn stod på tomgång är det någon som kan ge en lite analys på om det låter som det ska eller inte.
Tycker jag kan höra lite rassel alltså typ kedjan...? kamkedjespännare+kedja alltså

http://www.youtube.com/watch?v=A1St_xHY9kw
http://www.youtube.com/watch?v=39u1CTj_pjU

mtm
2011-09-02, 14:08
Sådär låter min motor med, var också nojjig i början men folk säger att dessa motor är rätt skrammliga så...

Men jag är ingen expert. :)