handdator

Visa fullständig version : Sjungande ljud vi sväng, försvinner när man kopplar



HBack
2007-05-06, 20:22
Vid låg hastighet och vid sväng vänster/höger uppkommer ett sjungande ljud: ooooooooooooooo. Ljudet försvinner när man kopplar, har testat både på 1:an och 2:an med samma ljud. Jag hör inte att låter när man kör rakt fram eller svänger i högre hastighet. Var kan felet ligga?

Bilen ifråga är en Golf III:a 95:a.

Kan inte klura ut vad det kan vara. Det som förbryllar är att ljudet försvinner när man kopplar. Mycket tacksam för hjälp.

Falcor
2007-05-06, 20:41
Urtrampningslagret ?

HBack
2007-05-06, 22:52
Har tänkt på urtrampningslagret också men det borde väl låta rakt fram då också?

Hjullager borde det ju inte vara när det slutar låta när man kopplar. En drivknut skulle det ju kunna vara eftersom belastningen minskar om man kopplar men brukar inte drivknutar knacka om de är dåliga?

Henrik.M
2007-05-06, 23:07
Har tänkt på urtrampningslagret också men det borde väl låta rakt fram då också?

Hjullager borde det ju inte vara när det slutar låta när man kopplar. En drivknut skulle det ju kunna vara eftersom belastningen minskar om man kopplar men brukar inte drivknutar knacka om de är dåliga?

Kan lika gärna vara dåligt hjullager eftersom belastningen på hjullagret minskar lika mycket som på drivknuten när du frikopplar. =)
Hjullager brukar ha ett rooooomande ljud som uppkommer vid sväng & ibland vid vissa hastigheter när man kör rakt fram.

HBack
2007-05-06, 23:10
Ok, skulle kunna vara hjullager då. Men borde inte ljudet avta om man svänger åt antingen vänster eller höger? Eller kan man haft så otur att båda hjullagrena är ungefär lika kassa? Bilen har gått ~15000 mil.

Henrik.M
2007-05-06, 23:28
Ok, skulle kunna vara hjullager då. Men borde inte ljudet avta om man svänger åt antingen vänster eller höger? Eller kan man haft så otur att båda hjullagrena är ungefär lika kassa? Bilen har gått ~15000 mil.

Eftersom det är svårt att diagnostisera ett ljud med en bildskärm , så är mitt hetaste tips att du åker förbi någon verkstad.
Be dom snällt följa med på en provtur , och hör vad dom säger.

Kostar inget att fråga , brukar bli dyrare att chansa. =)

HBack
2007-05-06, 23:31
Japp, får bli att åka förbi en verkstad imorgon. Tack sålänge, återkommer med hur det gick.

HBack
2007-05-07, 20:47
Bilverkstaden jag besökte hade inte tid idag, får åka dit imorgon.

Funderade på om det kan vara för lite olja i växellådan som ställer till det? Att vid sväng så förflyttas olja till ena sidan och det sjungande ljudet uppstår, kanske en märklig teori... låter ingenting rakt fram och inte vid högre hastigheter vad jag hör.

ACE2000
2007-05-08, 08:18
Bilverkstaden jag besökte hade inte tid idag, får åka dit imorgon.

Funderade på om det kan vara för lite olja i växellådan som ställer till det? Att vid sväng så förflyttas olja till ena sidan och det sjungande ljudet uppstår, kanske en märklig teori... låter ingenting rakt fram och inte vid högre hastigheter vad jag hör.

Ett dåligt hjullager hörs hur du än gör med kopplingen....hissa upp bilen fram, ta tag i däcket "klockan 6 eller 3" och rucka fram o tillbaka, är det ngt glapp är det ett hjullager!

HBack
2007-05-08, 20:26
Var på en bilverkstad idag och han sa att det var ett alt. två hjullager (fram). Dom ville ha 2900 (inkl ett hjullager a 600kr) för bytet av ett hjullager, låter inte det högt?

Quattro_mannen
2007-05-08, 20:30
Lagret fram ska pressas på plats och kan sitta ganska bra,så man får troligtvis demontera spindeln och sätta upp i en press...

HBack
2007-05-09, 10:36
Blir inte klok på detta. Givetvis när jag var på bilverkstaden så lät det inte så mycket (då var det blött och hade regnat). Idag när det är soligt och torrt så låter det mera. När jag svänger så uppkommer det här sjungande ljudet och när jag kopplar ur försvinner det direkt. Testade att ha bilen vid dragläget och koppla och släppa upp kopplingen runt dragläget och ljudet försvann respektive började.

Finns det någon möjlighet att det kan vara ett hjullager? Kan belastningen sjunka på hjullagret när man kopplar? Alternativt kan det vara en drivknut som är dålig? Ännu värre, diffen?

Mycket, mycket tacksam för svar.

Quattro_mannen
2007-05-09, 20:18
Varför inte bara byta hjullagret,allt tyder på ett kasst hjullager...

HBack
2007-05-09, 21:25
Visst skulle jag vilja byta hjullager men för min del är det mycket pengar att lägga ut på en del som sedan visar sig vara hel. Jag vill försäkra mig om att det verkligen kan bli sådan här effekt med dåligt hjullager. Tycker det är märkligt att ljudet försvinner när man kopplar, är det någon som har varit med om denna effekt?

HBack
2007-05-12, 23:15
Upp..

Någon som har en rimlig förklaring till varför ljudet försvinner när man kopplar? Låter ingenting när man åker rakt fram... hör heller inget när jag svänger i högre hastighet. Ljudet kommer och går, ibland låter det inget och ibland låter det mer eller mindre.

Mini_me
2007-05-13, 00:40
allså din beskrivning tycker jag inte låter som några lager...kan vara det men det låt som urtrampnings lager alt nåt i lådan...hur sakta hör du ljudet?? Ett ljud från hjulager låter inte förens vid 30+ typ...

HBack
2007-05-13, 01:43
Ljudet kan uppkomma när det går mycket sakta. När ljudet är på sitt esse kan har det räckt med att börja svänga och släppa dragläget på 1:an och börja köra iväg och ljudet uppenbarar sig.

Sätts inte urtrampningslagret i spänn när man kopplar? Isåfall borde väl det börja låta när man trycker ner kopplingen, här är det ju tvärtom.

Om det vore växellådan så borde väl det även låta rakt fram?

Egon
2007-05-13, 12:49
Det går ju alltid att göra det billigare själv, 5-tons verkstadspress på biltema kostar nästan inget:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=82742

Om du då köper två hjullager för 600:-/st också och byter på bägge sidorna så har du sparat 3300 på arbetet...


Men jag tycker det låter jävligt dyrt med 2900 för att byta hjullager...