handdator

Visa fullständig version : BSR steg 3?



Goffe4:a
2011-08-07, 16:53
Som rubriken lyder. Det är nämligen detta som ska monteras på min pärla i slutet av månaden och jag skulle vilja ha lite feedback från nån/några andra här på forumet som just sitter på detta trim. Hur upplever ni bilen med detta på vart det nått grymt bättre drag mot orginal är ni nöjda osv? och vilka bilar dammar ni av med detta trimet? :P

P.S jag har 150 hk gti:n

MVH

Markus1987
2011-08-08, 10:26
Även jag har kollat upp detta kitt men har inte bestämt mig än över hur jag ska göra då bilen har redan en del uppgraderingar såsom Milltek 3" DP med fullflödeskatt samt rostfritt 2,5" Simons från katt å ända bak samt KN luftfilter i original boxen! Har mailat BSR å frågat dom men dom kunde ju inte garantera den effekt som dom angivit med Steg 3 pga dessa prylar jag redan har i bilen och att dom inte kunde garantera hur bilen skulle funka heller! Dom gav mig ett pris på enbart Steg 3 chippning (mjukvaran) i allafall och det landade på 3900kr + ca 695kr för montering! Vad tror folket här inne? Som föregående så har jag också 150Hk GTI versionen!

Goffe4:a
2011-08-08, 18:03
Hmm låter lite wierd från BSR´s sida att dom inte kan lova samma effekt. mennar du skulle ju hamma kitt på din om du bara steg3 chippa din bil med deras mjukvara. Och vad mennar dom med att dom inte kan garnatera om bilen ska gå bra eller inte? skulle deras mjukvara förstöra bilen på nått sätt eller hur mennar dom där igentligen :/ vart lite fundersam nu faktiskt. BTW vart det nått bättre drag i din gti med 3" dp och 2,5 från kat och bak? gjorde nån skillnad och hur vart ljudet jämfört med orginal system på?

MVH

Markus1987
2011-08-08, 19:11
Kan inte svara på om det blev märkbar skillnad med sakerna jag har på bilen då det var så när jag köpte bilen faktiskt! Men ljudet är rätt så trevlig i allafall men inte öronbedövande som tur är :P Ska klippa in svaret jag fick ifrån BSR hära...

"Samtliga Steg 3 trimsatser är utvecklade av oss tillsammans med BSR-hårdvara, d.v.s. t.ex. (som Du särskilt nämner) 3" framrör med tillhörande katalysator så att vi kan ha 100% kontroll på motorns egenskaper och förutsättningar. Eftersom vi i Ditt fall (med ett framrör med annan katalysator) inte känner till varken flöde, reningsgrad eller mottryck så blir det svårt för oss att förutse exakt hur Din bil kommer att bete sig med en programvara som är utvecklad med ett annat framrör (som då potentiellt har ett annat mottryck, flöde och reningsgrad genom katalysatorn). Eftersom det finns en mängd olika typer av katalysatorer ute på marknaden så är det osannolikt att just den katalysator Du har beter sig exakt likadant som de vi har använt oss av under utvecklingsarbetet helt enkelt varpå vi tyvärr inte kan garantera exakt den funktion vi har tänkt oss helt enkelt. Att använda hårdvara som avviker (enligt ovan) från den hårdvara som mjukvaran är avsedd för kan ge alltifrån mycket små och obetydliga avvikelser till risk för motorskador vilket vi vill undvika.

Summerat kan man säga att vi inte vet exakt hur det kommer att fungera på Din bil eftersom vi aldrig har provat det typ av framrör/katalysator som Du kör med.
En chipning av styrenheten i din bil ( steg 3 mjukvara) kostar 3900:- + mont ca. 695:-"

Det svaret fick man ifrån BSR i allafall...

Markus1987
2011-08-08, 19:14
Mailade förut till Autotech också å där fick man väldigt simpelt svar i allafall! :D
"Hejsan! Visst har vi chip till detta :) Pris 4995.- Effekt ca 190 - 200hp Hör av dig bara så fixar vi.."

Så svarade AT när man frågade om chip till min Golf GTI 150Hk 00:a :P

Goffe4:a
2011-08-08, 19:36
Ok =) a men då är jag med i matchen. BSR´s svar fick mer klarsida nu. Å ena sidan kan man ju förstå hur dom resonerar att dom inte skulle vilja haverera din motor på nått sätt att dom lixom inte vill ta på sig ansvaret för om nått ska hända och det kan man ju förstå till en viss grad. Men å andra sidan så ska det nog inte va så svårt för dom att kolla upp så att deras chipp matchar till ditt miltek och simonsens system. Du kanske ska satsta på AT då trots allt tyckts ju va minst problem där för dig altså. Min GTI är från 01 och är totallt helt orörd helt orginal och om det blir ett steg3 från bsr så blir det ju just med hela deras sats. Altså DP katen och sen resten bak. Men skulle va kul att höra från nån som sitter på deras steg3 sats. Om nån kunde utala sig om effekten osv.

MVH =)

Goffe4:a
2011-08-16, 21:46
Bumpar tråden lite! Ingen som sitter på ett sånt här system på sin golf 4 gti 150 hk:n som kan ge mig ett litet utlåtande om hur bilen går med detta system på gemtimot orginal?

mvh

Haugeman
2011-08-16, 22:37
har ett steg 2 från dom men inte steg 3. min har chip + cat bak avgas. bilen är ju helt klart piggare än original. 193 hk säger dom med steg 2 men det är lite glädjesiffror. fick ut 177 hk / 256 nm i motorn vid bänkning på bugrun i år, självklart kan det diffa lite i hur dom räknar förluster osv så säg att den ger runt 180 hk.

Goffe4:a
2011-08-16, 22:56
Tackar så hemskt mkt för svaret haugeman! Men vad fan 180 hk säger du. Så BSR ljuger altså om ca 13 hk fan det känns ju lite surt. Va inne och kika lite på deras hemsida och enligt dom ska ett steg 3 ge 214 hk. En effektökning på 64 hk men jag kan då altså räkna med en effekökning på bara circus 50 hk om man ska räkna bort ca 13-14 hk.

Så sumasumarum jag kommer snitta på 200 hk med ett steg 3 då? eller?. Bilen blev piggare säger du kännde du lixom nån grym effektökning efter att du hämta ut bilen när du hade haft in den på trimmning gav det lixom en sån wow! effekt och ett löjligt smile på läpparna eller va det ingen big deal lixom? :/

Haugeman
2011-08-16, 23:06
var en stor skillnad på före och efter, ingen tvekan om det. mycket bättre drag och bättre ljud i rören=) 150 HK i en GTI är lite snålt. nu gick den ju som den borde gjort från fabrik, skillnaden på dom 50 hk och det ökade vridet är stort. problemet med att göra detta är väl att efter ett tag vänjer man sig och vill ha mer ..... ^^

kan kanske inte skriva av 13 hk så på direkten. allt beror på temperatur luftfuktighet % förlust som dom som bänkar räknar med osv. men man får alldrig ut det dom säger exact. räkna med 8-15 hk mindre skulle jag säga.