handdator

Visa fullständig version : Färddator golf 4 gti



Goffe4:a
2011-08-06, 19:16
Hellu jag undrar hur exat färddatorn är igentligen tänkte mest då den visar soppaförbrukningen? sen vet i fan om min färd dator fått nån knäpp eller nått för idag när jag starta bilen och körde iväg lungt på ettans växel så ticka färddatorn upp och visa att bilen helt plöstsligt skulle dra över 5 liter milen "enligt" datorn sen så körde jag en liten bit till och då gick den ner till normalt.

Vet att det kan gå upp till 20.4 21.5 nånstans där när man drar på. På ettans växel för nån sekund men sen har den sjunkit givetvis. men som idag när den visa ca 52, nånting så vart jag lite fundersam behöver man nollställa nått eller va det bara datorn som fick nått ryck av nått slag? :D

MVH

jocke_gti
2011-08-06, 20:52
prova och tanka full tank och nollställ trippmätarn, nollställ även färddatorn sen kan du ju enkelt räkna ut vad förbrukningen ligger på när tanken är tom och jämföra med vad färddatorn visar.

berlands
2011-08-07, 09:28
Färddatorn på de här lite mer modernare bilarna är nog rätt så exakt.
Insprutningen vet ju hur pass mycket soppa den sprutat in och borde kunna ge ett rätt exakt svar.
Skulle vara om bränsletrycket på något vis fuckat upp, då är väl risken att det kommer in mer/mindre bränsle än vad insprutningen tänkt sig.
Men isåfall borde bilen gå illa också.

De gamla häckarna där färddatorn räknar ut förbrukningen genom att kolla på vaccuumet i insugningsröret är ju inte lika exakta.
Det är lite mer som att sticka upp fingret och kolla var det blåser, funkar halvhyfsat i vissa lägen. :)

/Berlands