handdator

Visa fullständig version : vad kostar ca ett oljebyte till dsg7 på en golf?



Ottosson
2011-08-06, 12:28
Ja som topic.? Är detta något man klarar själv?

Exelon
2011-08-06, 12:40
Är ganska enkelt på Dsg6 lådorna. Finns ett antal DIY bla denna: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=169356 till just dsg6 men vet inte hur stor skillnad det är på 7órna.
Olja är ganska dyr 1200-1500+ filter men det är väl mindre olja till 7 pga av torr koppling.
Enda är väl att man helst ska ha vagcom för att få exakt temp på oljan innan överskottet tappas ur. Men vet man vilket temp oljan ska ligga på så borde en ir termometer duga lika bra.

a128
2011-08-06, 12:55
Är det inte 2 st olika oljor i DGS:7an ?

en växellådsdel där man har vanlig manuell växellådsolja (APi-GL4) ? vanlig nivåplugg 17mm insex ?

och hydralikdel för växlingarna, samma olja hydralisk styrservo ?

om man kollar i olika oljetillverkares rekommendationstabeller

kim_gulle
2011-08-06, 13:28
Har gjort det är ett par ggr nu på jobbet. Ett jävla sölande är det och tjorvande med temperaturen på oljan och grejer. Sen må man ju bort med luftfilterbox, batteribox och batterihållaren för att byta filtret. Visst, det går att ta det utan att plocka bort allt det men man sparar bra mycket på humöret genom att montera bort de grejerna.

Priset minns jag dock inte. :P

Henrik.M
2011-08-06, 15:22
Enda är väl att man helst ska ha vagcom för att få exakt temp på oljan innan överskottet tappas ur. Men vet man vilket temp oljan ska ligga på så borde en ir termometer duga lika bra.

Var ska du stoppa den termometern?
Tror det är billigare att lämna in bilen till någon som vet vad dom gör än att börja rackla själv om man inte har en susning.
Fel oljemängd leder oftast till rasad låda och det är dyrare än att få bytet ordentligt gjort.

Sen om det är en verkstad eller en privatperson som gör det är ovesäntligt.
Det vesäntliga är att man ska ha 100% koll på det man gör , bli lätt dyrt annars.

Skickat från min iPhone med Forum Runner

Exelon
2011-08-06, 16:56
Eftersom oljan ska vara mellan 35-45 grader så då är det ganska stor marginal du har att spela på. Läste att det gick att använda Ir termometer hade min fulkabel så jag behövde aldrig göra det när jag bytte olja + filter.
Sen måste man ju antingen köpa Vag´s dyra verktyg för påfyllning eller köpa en adapter för att huvudtaget få i någon olja i lådan.
Ja har man inte kunskapen eller vilja att lära sig så får man låta någon annan göra det helt klart.

Ottosson
2011-08-06, 17:22
Jag trodde inte man klarade de själv... men vad tar VAG för enbart oljebytet då??

AXL72
2011-08-06, 18:10
Har ingen koll på vad det kan kosta på en Golf, men jag läste ett test av nya Passaten i någon av de större biltidningarna för några veckor sedan, och där klagade man på att det var jäkligt dyrt att byta dsg-oljan. Om jag inte minns helt galet så skulle det kosta ca 4900 kr för oljebytet.

Henrik.M
2011-08-06, 20:23
Ja har man inte kunskapen eller vilja att lära sig så får man låta någon annan göra det helt klart.

Man kan lära sig genom att vara med och titta på medan någon som kan gör det , sen om den kan jobbar på VAG , Verkstan runt hörnet eller hemma i garaget spelar mindre roll , huvudsaken personen har kunskapen och grejerna.
Rätt taskigt att ta ur olja ur lådan men sen inte få in den korrekt igen , för ta ur olja ur lådan klarar vem som helst av som kan hålla ett verktyg , det är att få in den som är det svåra.

Exelon
2011-08-06, 21:39
Visst kan det vara så för vissa, men stå och titta på ger mej nada bättre att man får prova medans en som kan tittar på och kontrollerar.
Men en viss mekaniska kunskaper krävs ju och man måste ha verktyg som passar ändamålet, dom är inte gratis men har du planerat att ha dsg låda i nästa bil och göra servicen själv så skaffar man ju verktygen.
Och lite research måste man ju göra innan man kastar sig på bilen.
Sen kanske det var dumt av mej att dra upp dsg6 lådorna då det tydligen är mer skillnad i service´n mellan dsg6 och dsg7.

T-mek
2011-08-06, 22:28
På en 7-stegs DSG skall oljan för växlingshydrauliken INTE bytas.
Det är ett slutet sytem som har varken med kopplingen eller transmissionen att göra som den ju har på DSG-6:orna, alltså kommer det ingen skit i oljan som gör att den behöver bytas.

Ottosson
2011-08-06, 23:11
Hmmm Behöver man INTE byta oljan i lådan?

Peddan
2011-08-07, 00:32
På en såpass ny bil...med mobilitetsgaranti, ev nybilsgaranti, och andra kryphål som VW kan hitta den dag lådan ev rasar eller behöver bytas....så hade jag inte vågat kludda med oljebyte själv utan in med bilen till VAG isåfall om det nu behövs...

Verkar va en hel del fel med DSG7, iallafall enligt teknikens värld läsare, verkar som VW har förlängt garantin eller ska iaf.

MVH Peter

Ottosson
2011-08-08, 17:23
Ringde och pratade med VAG idag.. Och den behöver inte bytas på den 7växlade lådan.... Så jag avvaktar med bytet ett tag då. vart ju orolig när bilen rullat ett par tusen mil för mkt annars....