handdator

Visa fullständig version : Automatiska höjdjusteringen xenonljus, passat 3C



Mk1
2011-08-05, 23:10
Lyset på min passat är väldigt skum, den justerar som en tok i höjdled hela tiden...
Nog för att den ska göra det när det är original bi-xenon på den, men inte så våldsamt som den gör nu..?
Jag köpte bilen i våras, och vi här i norrland har ju som bekant dagsljus dygnet runt, så jag har inte märkt av det tidigare. Så jag vet inte om det varit så hela tiden.
Misstänker att det annars kan bero på att jag sänkt den en hel del, 80 mm...

Behöver kanske göra en grundinställning av ljuset?

Haugeman
2011-08-06, 00:38
måste man inte alltid göra en grundinställning av ljusen när man sänker en bil med xenon och autojustering. har för mig att detta tagits upp tidigare i detta forum.

hittade detta efter en snabb sökning på detta forum.

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14613-l%E5gt-halvljus-bi-xenon-p%E5-golf-6-efter-s%E4nkning&highlight=xenon

http://http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?10817-Problem-med-niv%E5reglering-xenon-polo-gti-00&highlight=xenon

Henrik.M
2011-08-06, 02:00
Förutsatt att nivåsensorerna och stagen är hela (sitter på vänster resp höger bakaxel) kan du med VAG-COM prova grundinställa lyserna enligt beskrivningarna jag gett i första länken Haugeman länkat till.

Mk1
2011-08-16, 22:31
Jag har gjort en grundinställning av ljusbilden, men dom håller fortfarande å att guppar som ett metflöte.
Hur kan jag kolla så att nivåsensorerna är ok?

Henrik.M
2011-08-16, 23:16
Hur kan jag kolla så att nivåsensorerna är ok?

Har du inte lyft.
Kryp under bilen , alt hissa upp med domkraft , ta lös hjul(en) på väsnter sida så ser du och kommer åt dom lättare.
Inga felkoder?

Mk1
2011-08-17, 08:50
Dom ser i alla fall hela ut utvändigt och stagen sitter fast. Får inga felkoder på dom.

Henrik.M
2011-08-17, 18:00
Dom ser i alla fall hela ut utvändigt och stagen sitter fast. Får inga felkoder på dom.

"Guppar" dom konstant eller bara när du vrider på tändningen?

Om du hissar bilen lite till "normal" höjd med ex domkraften på vänster sida , spökar lyset ändå?

Om du drar ut kablaget till någon givare , spökar det då? "OBS Detta test sätter felkod"

Mk1
2011-08-17, 19:49
Dom gör nån slags kalibrering när jag startar bilen.
Sedan guppar dom hela tiden när jag kör. Inte när jag står stilla.

mtm
2011-08-17, 20:52
80mm i norrland!? O_o

Plogbil? :D

Mk1
2011-09-04, 23:03
Är det någon som har koll på om det finns olika längder av stagen, som sitter på nivåsensorerna? Tänkte om det är en annan längd på bilar med sportchassi, jämfört med den jag har, som hade förhöjt chassi från fabrik.

Henrik.M
2011-09-04, 23:20
Är det någon som har koll på om det finns olika längder av stagen, som sitter på nivåsensorerna? Tänkte om det är en annan längd på bilar med sportchassi, jämfört med den jag har, som hade förhöjt chassi från fabrik.

Jag misstänker att det finns olika längder men jag är osäker , det mest logiska är att det finns olika längder beroende på chassie.

Mitt förslag : Köp 2 nya stag avsedda för din bil & kapa dom ungefär lika mycket som du sänkt bilen det borde funka i teorin om du kompenserar staglängden med den längd du sänkt bilen.
För det finns ingen VW från fabrik som är så låg som din. =)

TheeDude
2013-12-12, 01:12
Lyset på min passat är väldigt skum, den justerar som en tok i höjdled hela tiden...
Nog för att den ska göra det när det är original bi-xenon på den, men inte så våldsamt som den gör nu..?
Jag köpte bilen i våras, och vi här i norrland har ju som bekant dagsljus dygnet runt, så jag har inte märkt av det tidigare. Så jag vet inte om det varit så hela tiden.
Misstänker att det annars kan bero på att jag sänkt den en hel del, 80 mm...

Behöver kanske göra en grundinställning av ljuset?

Kom du någonsin underfund med detta problem?
Min 01as Passat har gjort så också sedan jag köpte den, och jag antog att den skulle göra så.
Tills en av de främre givarna gick sönder, så den bytte jag, och den gör likadant efter bytet.
Det enda jag såg som kunde vara fel är att själva staget som givaren sitter i, eventuellt var lite trögt, om det kan vara det som gör det.

Spännande att höra om den ska göra så här, eller om det är något som är galet, som jag borde åtgärda.

Mk1
2013-12-12, 13:22
Jag parade ihop lite delar från bl.a. skoda superb, för att få till stag och armar som var mer anpassade till min sänkning. Efter det, fungerar ljuset perfekt.

TheeDude
2013-12-13, 22:30
Jag parade ihop lite delar från bl.a. skoda superb, för att få till stag och armar som var mer anpassade till min sänkning. Efter det, fungerar ljuset perfekt.


Jag misstänker att det är för att mitt stag som sitter i främre bärarmen är så stumt, antar att det inte borde vara det.
Art.nr är 8D0 941 299 B
Tyvärr kan jag inte hitta någonstans att köpa det, vart köpte du stag?