handdator

Visa fullständig version : Köpråd: Golf R eller 35 Edition??



Krigge
2011-08-03, 00:24
Ska ta mig en leasingbil och har siktat in mig på en Golf. Nya 35 Edition har ju samma motor som Golf R med med framhjulsdrift. Några fler skillnader?
Har letat lite på blocket då jag inte kommer kunna vänta 3 månader på en beställning men ingen 35:a passar matchar mina krav. Vill gärna ha DCC tex.
Priserna på R ser ganska bra ut, dom går att få för nästan samma pengar. Skiljer endast ca 500:- i förmånsvärde.

Vad säger ni som har en R, är den ett bättre köp?

Mvh

Marcus
2011-08-03, 08:22
För den lilla skillnaden i kostnad tror jag att R är ett bättre val. Varför skulle den inte vara det med tanke på extra godis i form av fyrhjulsdrift, mer effekt etc?

DPC
2011-08-03, 09:25
Frågan du ska ställa dig är om du vill kunna åka fort bara på sommaren eller året om?

ED35 är likt R:en välutrustad som standard så där skiljer det inte mycket. Är dessutom kostskillnaden inget du lider av så är valet lätt. Du kommer alltid att undra hur det är att äga en R om du köper en ED35 (min erfarenhet när man har den funderingen inför köp). De nackdelar jag kommer på med R jfr ED35 är mindre bagageutrymme, högre kostnader och tyngre bil. Annars är det bara plus.

wolfbane1967
2011-08-03, 09:46
Golf R är mer bil än GTI 35. Du får som sagt 4wd, du får bättre bromsar runt om, mm mm. Visst motorn är samma i botten .Men R har dock 270hk original får man tänka på. GTI 35 235hk original. Ja visst det går chippa en GTI 35 till samma effekt, men garantin ryker direkt på motorn. Mycket svårare att sälja en bil som varit trimmad.

Det bästa är att prova båda bilarna vid flera tillfällen och själv känna vad man vill lägga krutet på

R bilen kommer dock alltid vara ett stöddigare val ;)

Racertobbe
2012-09-27, 23:32
Sitter precis i samma sits. Funderar på antingen en R eller GTI 35. Kollat runt mycket de sista dagarna på Blocket. Jag är den typen som gärna vill ha manuell låda och det finns det inte så många av både när det gäller R o GTI 35.
Får väl fortsätta och leta tills jag hittar den rätta R eller GTI 35. Felet är ju bara att man skall göra sig av med sin egen Vectra OPC också.. :)

frazer
2012-09-28, 00:57
Som sagt, en manuell ED35a får ni nog leta länge efter. Jag äger en sådan, men då är jag den enda som fått en sådan levererad från VW Akalla så det finns nog inte så många ute i landet.

Ama303
2012-09-28, 07:51
såg rätt många manuella ed35 när jag letade efter min. dock letade jag efter en med dsg så de föll bort. av en snabb titt på blocket idag så märker jag dock att utbudet av ed35 var betydligt högre innan semestern än vad den är nu.

satt i samma funderingar. R eller ED35. provkörde båda vid flertal tillfällen och valde till slut ED35. Mest pga att jag aldrig upplevde fördelarna med R:ens 4wd. på torr asfalt så kände jag aldrig av att den hade 2hjul till som drev. Kanske märks det mer på vintern. Med ed35 kan man provocera fram bakvagnskast genom att lyfta av lite. jag lyckades inte göra detsamma med en R. den kanade mest på framhjulen i samma situation.
Upplevde också R:en som tung. Man fick aldrig någon känsla av att bilen hade 270hk. Ed35 och vanliga GTI'n kändes vildare och hetsigare vid gaspådrag. missförstå mig rätt nu. Visst är R:en snabb som attan men det upplevs inte lika hårt som i de andra. Visst klättrar hastigheten på mätaren jäkligt fort men i de andra så "känns" hastigheten av mera. Den R jag jämför med och som jag hade möjlighet att köra ett tag var dessutom steg 1 trimmad av ace competition. Det enda jag egentligen saknar från en R på min ed35 är bromsarna. R:en bromsade mycket bättre tycker jag. Kommer jag över en uppsättning ok/skivor från en R för en vettig peng så är den uppgraderingen given!

Till slut föll valet på en ED35 då priserna för en 2010års R var ungefär lika som för en 2012års ED35, samt att servicekostnaderna och andra kostnader överlag för R:en var högre (skatt, försäkring, osv). 2år mellan bilarna är ändå 2år, man vet aldrig när man behöver garantierna med en VW. :)

DPC
2012-09-28, 17:08
Som vanligt är det bästa att prova båda och bilda sig en uppfattning. Jag bytte personligen från en Gti V till en R och är mycket nöjd. Jag känner nytta av fyrhjulsdriften även sommartid. Ut ur rondeller, efter korsningar och långsamma kurvor så går det bara att ösa på istället för att ploga och drabbad av effektreduktion. Blir det blött ute är skillnaden markant och vintertid är kommentarer överflödiga. När det gäller motorn så uppskattar jag vridmomentet och effektkurvans form. Motorn i R har stegrande effekt ända till 6000 rpm och bidrar till en trevlig körupplevelse. Nackdelar då, jo den känns och är tung, bagageutrymmet är litet och så är den dyrare än en Gti. Sen kan jag slutligen slå ett slag för manuell låda. Den är riktigt fin med bra mekanisk känsla, precision och stegring.

Kingen
2012-09-28, 19:34
Inte alltid en 4wd är snabbare på vintern.. Med golf r så ska man helst om det går välja en -12:a då modellerna innan inte hade en helt urkopplingsbar ESP utan den tillåter om jag inte minns fel bara en 15 graders sladdvinkel innan den griper in."Sport ESP".

Focus RS vs Golf R på vinterbana.. En lätt match för 4wd? Läs själva om ni inte har gjort det:

http://www.automotorsport.se/media/biltester_pdf/100801.pdf

DPC
2012-09-28, 22:00
Precis, på bred sjöbana på sladd utan start och stopp i jämn fart så är det inte givet. All heder till fordens diff (synd att Gti inte har en sån). Men... NÄr vi befinner oss på vanlig väg med mer start och stopp så kan jag försäkra er om att utgången är given (vid hög fart så spelar 4wd givetvis mindre roll). Rent av löjligt hur mycket bra drivgrepp gör (innan jag provat så inbillade jag mig att det inte var så viktigt med 4wd. Nu vet jag bättre).. Jag hoppas Vw kan erbjuda en Golf VII R i variantutförande (mellanvarianter som gti är ej intressant).

DPC
2012-09-28, 22:07
Sitter precis i samma sits. Funderar på antingen en R eller GTI 35. Kollat runt mycket de sista dagarna på Blocket. Jag är den typen som gärna vill ha manuell låda och det finns det inte så många av både när det gäller R o GTI 35.
Får väl fortsätta och leta tills jag hittar den rätta R eller GTI 35. Felet är ju bara att man skall göra sig av med sin egen Vectra OPC också.. :)

Välj R direkt så slipper du fundera över hur det hade varit att ha en ;)

Racertobbe
2012-09-30, 10:59
Ja, Ytterliggare en anledning är ju att välja R är för att deras Talladega fälgar är snyggare än GTI 35 fälgar. Men jag får se vilken bil som först dyker upp med den rätta utrustningen. Funderar starkt på vilken färg man skall ha. Den vita med svarta backspeglar är verkligen läcker.
Men sedan en helsvart är ju inte heller fel, blir lite mer tvättande bara.
Somsagt, avvaktar tills jag hittar den rätta golfen. Den kommer att dyka upp någon gång, det är jag säker på.. :)