handdator

Visa fullständig version : Kylarproblem Golf II



ored
2011-08-03, 01:10
Tja!

Jag har en Golf 2 CL av årsmodellen 85. Bilen har en förgasarmotor om det är av betydelse? Nu till problemet. Igår så började nämligen bilen att koka och tempmätaren gick upp i toppen samt att en röd lampa vid tempmätaren började att blinka. Stannade då genast bilen och märkte då att det sprutade en del kylarvätska från kylaren, troligen p.g.a för högt tryck samt att kylarfläkten inte hade gått igång. Detta hände när jag åkte mycket långsamt i en bilkö. När sedan motorn kallnat åkte jag hem igen och märkte då att motortemperaturen fort blev varm igen samt att kylarfläkten inte gick igång. När jag tänker efter har jag inte hört kylarfläkten på någon/några månader. Den brukade förut även vara igång ett tag även sedan jag stängt av motorn på bilen, vilket inte skedde igår. Har också den senaste tiden tycker jag fått fylla på med ny kylarvätska oftare efter att bilen enligt mig blivit onormalt varm när jag kört den långsamt. Börjar misstänka att felet har något med kylarfläkten eller något som styr den att göra men vet ej om detta är problemet. Någon som vet hur jag ska gå tillväga för att felsöka mitt mycket irriterande problem som gör att jag inte kan använda mig av bilen eftersom jag inte vill ha den att koka igen. Har inte heller så mycket erfarenhet av detta så en enkel felsökning för en novis vore på sin plats.

Tack på förhand,
Ored

Haugeman
2011-08-03, 01:29
Trasig tempsensor till kylarfläkten är väl det som jag spontant kommer att tänka på. har för mig att den sitter som en liten plugg med kontakter nere på förarsidan av kylaren på motorsidan av kylaren. om denna e paj startar inte fläkten när den behövs.

ored
2011-08-03, 01:50
Tack för tipset. Hur gör jag en koll att det verkligen är tempsensorn som är trasig så att jag inte köper en ny och byter den i onödan? Vill helst inte byta den om den inte är trasig eller är detta alltid en grej man bör byta när mitt fel uppstått?

Haugeman
2011-08-03, 01:59
hittade nått liknande i tråden nedan.

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?p=176437

om du tar loss kontaktstycket och byglar det så skall fläkten starta. gör den det är förmodligen sensorn trasig. gör den inte det är det nått annat fel, kabelbrott, trasig fläkt osv.

vet inte om det är 2 eller 3 stift i kontakten, men ett är jord och ett är hastighet 1 om du har ett tredje är det hastighet 2.

det kan ju även vara andra saker som i samarbete med trasig sensor ger felet, exempelvis dålig cirkulation i kylsystemet. men jag hade börjat att kolla den

J.L
2011-08-04, 00:45
Håller med Henrik, i sommarvärmen behövs kylfläkten vid lite köbildning, startar den inte så
blir motorn för varm, tänk på att hålla koll så den inte kokar, det tar död på toppen och topplockspackning
om den blir varm för ofta/mycket.

En sak jag reagerade på i ditt inlägg var att du sa att det sprutade vatten från kylaren...
Kylaren är tät (tror jag) och där ska inte komma något vatten om kylaren är hel,
där kan du ha boven också om du behövt fylla vatten det senaste.

Att vatten försvinner utan pöl kan också betyda att topplockspackningen gett upp.

ored
2011-08-04, 01:17
När bilen kokar blir det inte då övertryck i systemet som gör att det kan spruta från kylaren eller slangar kopplade till kylan? Jag har nu kollat på tempsensorn och den har bara två stift/kontakter. Därmed borde kylarfläkten bara ha 1 läge, vilket betyder att fläkten antingen går med full fart eller är avstängd. Det andra stiftet borde då vara jordstiftet/-kontakten. Har också byglat kontaktstycket till tempsensorn och då fungerade fläkten mycket bra och snurrade som den ska. Då borde det väl inte vara något fel på den? Tänkte därför imorgon åka till bildelsbutiken och köpa en ny termokontakt byta den och hoppas att det var det som var problemet. Vad är nästa steg i felsökningen om det skulle visa sig att det inte är tempsensorn som är det enda felet?

berlands
2011-08-04, 16:47
När bilen kokar blir det inte då övertryck i systemet som gör att det kan spruta från kylaren eller slangar kopplade till kylan? Jag har nu kollat på tempsensorn och den har bara två stift/kontakter. Därmed borde kylarfläkten bara ha 1 läge, vilket betyder att fläkten antingen går med full fart eller är avstängd. Det andra stiftet borde då vara jordstiftet/-kontakten. Har också byglat kontaktstycket till tempsensorn och då fungerade fläkten mycket bra och snurrade som den ska. Då borde det väl inte vara något fel på den? Tänkte därför imorgon åka till bildelsbutiken och köpa en ny termokontakt byta den och hoppas att det var det som var problemet. Vad är nästa steg i felsökningen om det skulle visa sig att det inte är tempsensorn som är det enda felet?

Om fläkten startar när du byglar där men inte när motorn kommer upp i så hög temperatur så att den kokar så är det nästan 100% säkert att det är termokontakten som är kass.
Normalt sett så ska det inte läcka kylvätska ifrån slangar eller kylare. Sitter en övertrycksventil i locket till expansionskärlet, så om det blir övertryck ska det pysa ut där. Så dra åt slangklämmorna lite grand om det nu läcker.

Ett annat tips om man råkar ut för den irriterande situationen att motorn går upp för mycket i temp när man står i bilkö är att sätta full fräs på kupefläkten + full värme i kupén.
Inte så behagligt precis, men räddade mig en gång när min termokontakt hade pajat. :)

/Berlands

J.L
2011-08-04, 19:17
Ett annat tips om man råkar ut för den irriterande situationen att motorn går upp för mycket i temp när man står i bilkö är att sätta full fräs på kupefläkten + full värme i kupén.

Vilket jag fick göra igår på Kinnekulle Ring, inte behagligt alls med redan 35 grader i bilen,
heltäckande klädsel, hjälm, och alla rutor stängda... *pust*

Tur det kom en skur vid 14 så det blev lite svaligare :-)


Vad är nästa steg i felsökningen om det skulle visa sig att det inte är tempsensorn som är det enda felet?

Börja med termokontakten, den löser med största sannolikhet dina problem.
För nyfikenhetens skull kolla vilken kylare du har, det finns 3 storlekar (eller 4?)
var och en har ett eget fäste i frontplåten, bredvid huvlåset.

ored
2011-08-05, 02:20
Tack så mycket för alla bra svar. Efter att ha köpt en ny termokontakt på biltillbehörsaffären och bytt kontakten fungerar kylarfläkten nu som den ska hoppas jag. Motortemperaturen har inte gått upp till max och kokat sedan dess. Kylarfläkten snurrar nu och kyler motorn när tempmätaren gått upp till ca 55-60%. Då går mätaren ner till ca 45-50% och fläkten slutar att snurra. Vet ej hur exakt mätaren visar. Enligt serviceboken sker detta när vattnet stigit till en temperatur av mellan 93-98°c och slutar snurra igen när temperaturen gått ner till mellan ca 80-93°c. Tycker dock att fläkten borde gå igång redan när motorn är några grader kallare än detta, men jag får kanske nöja mig med detta?

Kollar upp vilken modell av kylare jag har imorgon.

J.L
2011-08-05, 15:57
Tycker dock att fläkten borde gå igång redan när motorn är några grader kallare än detta, men jag får kanske nöja mig med detta?

Helt normalt, så ska den bete sig, termostaten öppnar inte förrän 87 grader (89 på vissa),
finns även vintertermostater att köpa, men jag kör med samma.

Min ligger konstant rakt upp vid färd, det är vid köer en riktigt varm dag, eller när man pressar motorn
ordentligt som den vill stiga till ca 60%, men då får fläkten ner tempen ganska snabbt. (dock rasslar min fläkt ganska illa nu)

ored
2011-08-10, 02:49
Har tyvärr inte kunnat fastställa vad jag har för typ av kylare till min Golf. Hittarvingen info om detta någonstans. Kan ta ett fotografi på den och se om någon på forumet lyckas med detta.

Också mycket bra att veta att det är vid rätt temp. som min kylarfläkten går igång. Tack för det.

monti garbi
2011-08-10, 04:43
En sån här köper du... http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19605848

J.L
2011-08-10, 19:01
En sån här köper du... http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=19605848

En till? ;-)

Angående kylarens storlek, om du öppnar huven, så har du längst fram i motorrummet,
en svart plåt, över framlampor, grill och kylaren.

Bredvid huvlåset (till vänster tror jag om du står framför bilen) i mitten finns 3 (eller 4?) avlånga spår,
i ett av dessa sitter de skuvarna som håller din kylare på plats,
det närmast mitten = den minsta kylaren
det närmast skärmen = den största kylaren

Egentligen ingenting att bry sig om om värmen verkar ligga rätt nu,
var bara nyfiken på vilken du hade i bilen, och hade du haft fortsatt
problem med värmen kunde en större kylare löst det problemet.