handdator

Visa fullständig version : Fel på parkeringsbroms passat 3C



Mk1
2011-08-02, 19:28
Nån gång då och då, får jag ett "pling" och ett larm på displayen om "parking brake failure", och att man ska kolla i instruktiosboken. Där står det att man ska kontakta verkstan.
Då går det inte att dra i eller lossa på handbromsen. Efter ett antal tryckningar fungerar det.

Jag har kollat med VCDS, och den hittar följande:

02443 - Control Head
012 -- Electrical Fault in Circuit - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00111100
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 108
Reset counter: 237

Kollade sedan på:
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/02443

Som jag fattar det, så är det knappen till handromsen som ku*at ihop?
Vad betyder all annan text på VCDS? Det är grekiska för mig...

Bilen är en Passat TDI 4-Motion -07

Henrik.M
2011-08-02, 20:57
Står i princip att om du är säker på att alla kablar/kontakter/ledningar är hela så ska du byta knappen. =)

Tar 2 sekunder att byta , ta lös facket nedanför knappen (den du kan ha prylar i) , stick in handen och tryck ut knappen bakifrån.

Svanb3rg
2012-01-24, 18:12
Lyfter denna tråd eftersom jag har en Passat på gården som vägrar släppa P-bromsen och varningslampan för p-bromsen lyser(även p-knappen blinkar).
Får inte ut någon felkod heller!! Den står inte speciellt bra till heller kan jag även påtala...

Mange.k
2012-01-24, 18:42
Trasig p-bromsknapp är vanligt på 3c

Svanb3rg
2012-01-24, 18:54
Jo det verkar så,kan ju vara värt att byta den för att börja i någon ända...

Nilsson.P
2012-01-25, 09:42
Bara att knalla in på Vw och be om en 3C0927225C REH så ska väl problemet vara löst =)

Rätta mig gärna om det finns olika knappar till olika modeller av Passaten..

Manny
2012-01-25, 10:15
Kan finnas olika färger iaf. De sista tre bokstäverna verkar vara nån färgkod.

skickat från min mobiltelefon.

Mk1
2012-01-25, 11:34
Jag bytte knappen på min, så var problemen ur världen.

Svanb3rg
2012-01-25, 17:17
Så då var knappen bytt,ingen skillnad dessvärre...tillägger att knappen börjar blinka när man trycker på den samtidigt som det piper,i varvräknaren lyser det varningslampan med ett P med streck över och i hastighetsmätaren blinkar handbromslampan(i takt med knappen)...ska kolla efter felkoder igen ska bara tina upp instrumentet..

Svanb3rg
2012-01-25, 17:49
Nu har jag felkoden.. 00473 Control module electrical handbrake (J540) sporadic. Raderade felkoden men det kvarstår. Hur gör man grundinställning när bilen inte går att köra? Och vart sitter kontrollmodulen??

Henrik.M
2012-01-25, 17:55
Hur gör man grundinställning när bilen inte går att köra?

Parkbroms grundinställs stillastående.


Och vart sitter kontrollmodulen??

J540 sitter under mittkonsollen på ramtunneln.
Man måste riva mittkonsollen över ramtunneln för att komma åt den.

Svanb3rg
2012-01-25, 19:14
"Parkbroms grundinställs stillastående." Hur då exakt?

Mange.k
2012-01-25, 20:34
Finns några diskussioner ang handbromsen på vwpc

golf666
2012-01-25, 20:36
Bytt 2 bromsok på 2st passat 3C i veckan på jobbet...
1 vänster bak och ett höger bak!
Dock var de mekaniskt fel på motorn i oken (gick tungt), och även statiskt pga erg i kontakten!

Ett riktigt piss jobb om de krånglar då de lär göras med dator osv för att få tillbaka kolvarna i grundläge.
Och är de minsta tok på vägen så går de inte att grundinställa, fick till de till slut efter många svordommar.
Detta var vid montering av begagnade ok.

Brukar även vara helt grönt i kontakterna ut till oken..
Bara byta ut och skarva om kablarna!
Inte helt ovanligt tyvärr!

Fattar inte varför de inte kapslade in kablarna likvärdigt som ABS kablarna!
De är byggt för att krångla med massa elektronik till handbromsen, usch :D

Henrik.M
2012-01-26, 11:32
"Parkbroms grundinställs stillastående." Hur då exakt?

Du backar oken till grundläge och lär in detta läge i styrdonet.
MEN det förutsätter att allt runtomkring är schysst.
Finns att läsa på ex ross-tech hur man gör.
Grundinställning brukar man ENDAST göra om man bytt ok alt klotsar och det görs på båda sidor samtidigt.

Svanb3rg
2012-01-26, 17:44
Provade gorma lite till med bilen,om jag håller på bromsen och trycker på P-knappen så rör sig bromspedalen plus att "motorn" surrar lite,inte så högt som när allt fungerar. Så kan det ändå vara kontrollmodulen?? uppenbarligen går någon signal fram iaf,plus att felkoden bara var sporadisk....är nu lite lur på att den släpper bromsen på ena sidan..
Får fan sendrag... :(

Och btw...det borde ju finnas en mekanisk override?

Henrik.M
2012-01-28, 00:16
http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/VW_Passat_(3C)_Parking_Brake

Skickat från min Äppel Padda.

Svanb3rg
2012-01-28, 16:07
Nu är det iaf fixat,skiten hade frysit. Lindade in bilen med isolering och ställde dit en aerotemp. Däremot tycker jag att detta är en rent bedrövlig konstruktion för om man har en helt mekanisk variant går det alltid att fixa men här är man körd. Ska vänta några dagar och se om jag lugnar ner mig,annars blir det nog en bil med spak mellan säterna...

Caroline
2012-12-10, 09:25
Hej, ni verkar vara ganska duktiga på mekanik här jag har samma problem med min passat, klarar en vanlig tjej av att fixa detta själv eller måste jag kontakta en verkstad och bogsera bilen, vilket jag förstås vill undvika?