handdator

Visa fullständig version : Problem med bromsljuskontakt GOLF V TDI



mr_mike
2007-07-19, 22:24
Ska försöka göra en lång historia lite kortare...


Min färddator började lysa (Enegine Fault Workshop) Förra veckan. Detta va kl 5 en fredag. Ringde till VAG och de sa att jag skulle ställa bilen. Men jag va typ 10mil hemifrån hos mina päron. Ringde en kille som jag vet har dator man kan koppla på bilen.

Han fick fram att bromsljuskontakten va paj och motortempgivare det sista är byt nu och funkar...

Men till den andra då. Han sa att det fixar vi jag beställer en sådan så kommer du hit och byter den Ok sa jag. 2dagar senare åker jag dit och byter den men inget funkar. Nu lyser bromljuset så fort jag slår på tändningen. Och det blinkar inte en när man trycker på kontakten.

Han ringer och de säger på VAG att han fått fel och att de skickar en ny. Javisst säger jag nu 6dagar senare så va jag där idag och skulle byta den JÄVLA kontakten igen. Men återigen exakt samma fel. De ringer igen och konstaterar att jag fått fel kontakt igen. Så en kille ifrån Verkstaden åker iväg efter en ny som är rätt. Kommer tillbaks med en ny och vi provar igen.

Inget händer exakt samma fel igen. Innan de ens började pilla på bilen så va det bara farthållaren som lagt av pga bromsljuskontakten. Den ska ju bryta farthållaren när man bromsar. Men nu lyser bakljuset så fort man slår på tändningen.

VAD KAN VARA OCH HAR BLIVIT FEL????? vi har mät, kollat säkringar allt hittar inget fel... Sitter det något i Styrdonet inprogrammerat eller??

blir så jävla less på skiten nu...

///Micke

Mini_me
2007-07-20, 05:51
...och du har vad för bil??

Låter som att dom har Juserat in kontakten fel. Det lyser bara för att att kontakten tillåter det. Om ni kopplar ur den så borde det slockna eller hur? På vissa bilar finns det 2 hål ovanför varandra som man kan sätta dom i...bara ett är rätt.

Om du bara kopplar in en lös kontakt som du låter vara fri i luften s.a.s och trycker och släpper...funkar det då?

nästan helt säker på att det är monterings fel pga att dom är "svåra" att få rätt.

mr_mike
2007-07-20, 08:37
...och du har vad för bil??

Låter som att dom har Juserat in kontakten fel. Det lyser bara för att att kontakten tillåter det. Om ni kopplar ur den så borde det slockna eller hur? På vissa bilar finns det 2 hål ovanför varandra som man kan sätta dom i...bara ett är rätt.

Om du bara kopplar in en lös kontakt som du låter vara fri i luften s.a.s och trycker och släpper...funkar det då?

nästan helt säker på att det är monterings fel pga att dom är "svåra" att få rätt.


Nej det lyser om man tar bort kontakten och slår på tändnin och. det lyser om man låter den hänga lös och trycker på den. Verkar som den som de fick fel gjorde så att det blev något fel i data systemet eller något...

Vet inte riktigt vad som hänt med skiten...

///Micke

Mini_me
2007-07-20, 08:43
Bil!?!?!? Du måste skriva vad du har för holk om du vill att fler ska hoppa in och försöka komma fram vad det är för fel.

JWO
2007-07-20, 09:25
Bil!?!?!? Du måste skriva vad du har för holk om du vill att fler ska hoppa in och försöka komma fram vad det är för fel.

Det framgår ju inte av profilen hellre vad det är för holk som körs... Har man ett problem så ska man ju skriva bil modellen i rubriken då kommer fler lockas av att hjälpa till.....

mr_mike
2007-07-20, 12:56
Ok...... En GOLF V TDI 2004.............


HAr pratat med VAG idag. troligen så är det så att kopplingskontakten har gått sönder också. För dessa påverkar ju varandra iomed att farthållaren ska brytas när man kopplar eller bromsar.

Så nu ska de byta både bromsljuskontakt och kopplingskontat, sen så va det något kopplingsstyrdon också.

Detta skulle Verksataden där jag lämmnade in bilen stå för... De skulle även kolla kablarna till dessa kontakter då Killen stoppade i en 20A säkring där det ska sitta en 5A säkring som går till dessa kontakter det resulterade i att det började ryka, (förmodligen gummi höljet på någon kabel) men endå...

Men som tur är funkar fortfarande bilen som vanligt och alla lampor lyser där bak så ingen kabel brann ju av iallfall...

Någon som har priser på följande???

Bromsljuskontakt:
Kopplingskontakt:
Motortempgivare:

Finns det någonstans man kan kolla upp hur det sitter t.ex sprängskiss eller dyl???


///Micke