handdator

Visa fullständig version : Golf R, snålare än den själv vet...



Peddan
2011-07-31, 15:39
Hej, jag nollar oftast trippen vid varje tankning och efter lite blandad småaktiv körning så hade jag trott att förbrukningen vid fulltank idag skulle hamna runt datorns angivna 12.25/10 mil.

I själva verket hade den bara dragit 0.9/mil:-)

Underbar motor Golf R utrustats med!

Mvh Peter

DPC
2011-07-31, 16:12
Skumt att det skiljer så mycket mellan färddator och beräkning (jättefel). Min brukar stämma nära på decimalen för en full tank. Dock ska nämnas att det är svårt att tanka fullt, för att inte säga omöjligt med en Golf R (min i alla fall). Jag undrar rent av om jag har fått fel tank.. Rekordtankning är 54 l (efter massor av mjölkning) och då var det enligt datorn 5 km till tom tank. Vadå 60 l tank?

Peddan
2011-07-31, 18:15
Ok?!

ja det verkar ju skumt, ska testa med min någon dag när det passar och köra ner den till typ 10 km kvar:-)

MVH Peter

Kungen
2011-07-31, 20:22
DPC: Det där med körsträcka kvar till tom tank, det är nog inget man ska lita på. Förmodligen säger datorn att bensinen tar slut 5 mil tidigare än i verkligheten, bara så att folk inte ska bli stående mitt på vägen. Vet att vid många rekordförsök att försöka komma så långt som möjligt på en tank så har bilarna fortsatt att rulla flera mil efter att tanken blivit "tom".

Peter-C
2011-07-31, 20:47
Ok?!

ja det verkar ju skumt, ska testa med min någon dag när det passar och köra ner den till typ 10 km kvar:-)

MVH Peter

Ta med dunk alternativt bra skor:-)

/Peter

DPC
2011-08-01, 10:00
DPC: Det där med körsträcka kvar till tom tank, det är nog inget man ska lita på. Förmodligen säger datorn att bensinen tar slut 5 mil tidigare än i verkligheten, bara så att folk inte ska bli stående mitt på vägen. Vet att vid många rekordförsök att försöka komma så långt som möjligt på en tank så har bilarna fortsatt att rulla flera mil efter att tanken blivit "tom".

Visst är det så, men denna är helt fel ute. Alla tidigare bilar jag har haft så har det gått att tanka fullt (uppgiven tankvolym) om man kört ner så att datorn sagt att man ska tanka samt att nålen till armaturen i stort sett varit i botten. Att det går att köra lite längre med nästan alla bilar beror på bränsle i slangar, expansionsdel till tank osv. Det lustiga är att min förra GTI V med 55 l också gick att klämma i 54 l när dator och nål visade att det var tomt. Den s.k. 60 l tanken som R:en ska ha verkar inte finnas i realiteten. Vad säger andra ägare av Golf R? Har ni lyckats att tanka närmare 60 l?

silam
2011-08-01, 16:24
Har också märkt att det är svårt att tanka fullt, jag brukade tanka till stop och sen en extra mjölkning och ändå så är nålen ibland inte ens helt på fullt efter. Man får mjölka på lite mer om man ska få den full :-)

Sen så kan jag också bara hålla med att antal km till tankning brukar vara oroväckande lite, även fast nålen är en bit från botten får jag bara köra några km till...

edit: och även fast min varit på noll har jag aldrig lyckats tanka 60 liter, snarare kring 50-55.

/N

DPC
2011-08-01, 17:24
Jag tankade idag. Färddator sa 15 km till tom tank och nålen var mer än halvägs in på rött. Bilen stod på plan mark och pumpen slog ifrån vid 51,5 l.! Sen mjölkade jag i över en minut och lyckades få i 54 l. Någon 60 l tank är det inte.

jockem
2011-08-01, 18:13
60 l tank? 55 är de väl? har max fått i 54liter i min och då har den varnat i färddatan.

DPC
2011-08-01, 19:42
Man kan ju undra.. Uppgiven tankvolym av VW är ca 60 liter (kolla tekniska data), men det är knappast mer än 55. Undrar varför VW kör med vilseledande information? Frågar man om detta på verkstan så lär man väl få ett god-dag yxskaftsvar :(

Lilla_Vargen
2011-08-01, 19:52
Nu med detta att köra sina bilar "tomma" utan stopp.
Har kommit fram till att "nollans" streck ska nålen passera och då menar jag att nollans streck ska ligga ovanför nålen och inte ligga i linje med varann.

Har fått i 35,6 liter i min 34 liters Lupo tank OCH 60,9 liter i min Caddy TDi tank med denna "tomkörningsmetod" utan stopp.
Självklart ska man ha dunk med men har inte behövt knuffa fram bilarna.

Vår Touran med färddator säger noll långt innan nålen passerat nollan.
Dock baserar färddatorn detta på den uppnådda snittförbrukningen (vad jag förstått) som referens och det kan ju leda till att det diffar ganska mycket.
Man måste nog nolla första och andra läget på färddatorn för att den ska ha ngn chans att komma nära.
Jag menar ena tanken snittar man 0,92 och nollar INTE 1:a o 2:a läget på färddatorn så kommer den missvisa ganska grovt om man sen nästa tank kör på 0,75 tex...

Dock bara min input och tankar.

Lilla_Vargen
2011-08-01, 19:55
Man kan ju undra.. Uppgiven tankvolym av VW är ca 60 liter (kolla tekniska data), men det är knappast mer än 55. Undrar varför VW kör med vilseledande information? Frågar man om detta på verkstan så lär man väl få ett god-dag yxskaftsvar :(

Kollade detta med SVW med min Lupo och iom att tankarna är "blåsta" och gjorda i plast så kan exakt volym variera på + - 1,5 liter ca...

DPC
2011-08-01, 20:47
Klart att volymen skiljer från tank till tank, därav cirkaangivelsen av volym men det kan inte vara en slump att flera Golf R ägare vittnar om att ingen har fått i mer än 55 l (med mycket god vilja) trots att nålen varit så gott som i botten.

Det kanske är så att detta är en onödig diskussion men jag hade gärna sett att det gick att få i 60 liter i tanken utan att tokchansa. Med lite marginal mot att nål och färddator indikerar tom tank så brukar jag vanligtvis få i 50-53 liter vilket är väl långt från 60.

Jag ska in på ett garantiärende på onsdag och kommer då att lufta detta fenomen och troligen mötes av ett uttalande i stil med: "att det har vi aldrig hört talas om"..

Cullberg
2011-08-02, 09:20
Vem ger sig ut och provar =) Så att vi får lite klarhet...

DPC
2011-08-02, 09:32
Hehe, tanken är kittlande men personligen är jag lite för bekväm ifall komplikationer tillstöter..