handdator

Visa fullständig version : Bora 1.6 BCB startar dåligt



BoraT
2011-07-28, 08:49
Har problem med min Bora 1.6 BCB -04 körd ca. 115 tkm, ibland startar den, ibland inte och avgaslampan lyser konstant. Har rengjort gasspjället som var helt igensotat, putsat MAP:en och nu köpte jag en felkodsavläsare eftersom inget annat hjälpt, härtills. På märkesverkstaden har dom 'inte haft tid' att avläsa felkoderna och dessutom menade dom att 'det nog är gasspjället, vi brukar rengöra dom med varierande framgång' så dit för jag helst inte bilen. Jag vet att min bil körts på 95:a dom första 50-60 tkm och det är antagligen det som fått gasspjället att sota igen, insuget är också ganska sotigt. Nå, hur som helst, när jag avläste felkoderna fick jag dessa resultat:

P0170 Vacuum leak
P0106 MAP

och dessutom fick jag nån felkod om EGR:en också, glömde skriva upp den. En teori är att bilen suger tjuvluft nånstans, vilket också felkoden P0170 understöder, märkte dock inget när jag kollade? Har fått igång den ett par ggr, då går den ojämnt och har ett mkt hårt knäppande ljud, var nån som visste att tändningen kan bli fel och då misständer bilen. Det luktar också rejält av bensin när motorn går så ojämnt.

Finns ju en massa ämnen redan om avgasvarningslampan men det konstiga är att min bil ibland startar och går normalt men sedan under långa perioder inte startar alls, förstår inte vad det beror på?