handdator

Visa fullständig version : Verktyg för att byta fjäderben på Golf IV



Cullberg
2011-07-27, 09:58
Skall montera ett H&R Cupkit på bilen. Det är såklart alltid bra att förbereda med rätt verktyg.

Jag vet att det finns specialverktyg till dels att lossa den övre bulten i motorrummet, och även för att sära på Spindeln som håller den nedre delen.

Hur brukar ni göra? Skall man försöka få tag i något av dessa eller skall man göra på något annat vis?

Något annat att tänka på vid byta av stötdämpare och fjädrar runt om?

Jag kommer att byta samtliga fjäderbenslagringar, skruvar och damasker.

P-plats.se
2011-07-27, 10:32
Kommer ihåg att det var lite svårt att få ut det ena fjäderbenet och att man då antingen fick dra ihop fjädern eller släppa på framvagnsbalken lite.
De e dock några år sedan jag gjorde det...

Cullberg
2011-07-27, 10:45
Jag kommer försöka dra ihop fjädern, detta gäller höger sida där drivaxeln är kortare har jag för mig!

Haugeman
2011-07-27, 13:54
När jag bytte på min så fann jag att det var enklare om man först tog isär nere i spindeln medan stötdämparen fortfarande satt fast uppe. då kunde man med hjälp an en stor skruvmejsel bända lite för att släppa greppet om botten av stötdämparen och banka lite på spindeln nedåt för att få den att släppa från stötdämparen.

om man först lossnade uppe fick man jobba med hela vikten av fjäderbenet med och det var MYCKET jobbigare. första där jag gjorde så tog nära på ett par timmar att få ut medan när jag lät det sitta kvar uppe gick på en kvart typ.

sedan var det bara att sätta dit fjäderspännarna och dra ihop benet och lyfta ut det. släppte inte på någon framvagn eller något annat.

Cullberg
2011-07-27, 14:01
Jag har också läst mig till att det är lättare att ta loss benet nere först, speciellt om man inte är två stycken som skall göra det.
Men du bände med en skruvmejsel helt enkelt?

P-plats.se
2011-07-27, 14:04
Jag tog en lite huggmejsel som jag kapade av och slig in på baksidan för att sära spindeln...

Haugeman
2011-07-27, 14:11
jag hadde en stor skruvmejsel som passa ganska bra och satte en skiftnyckel på den och vred samtidigt som jag knackade med en slägga på bärarmen och den lossna ganska snällt tillslut. verktyget man kan köpa är ju ett klammer som man fäster på var sida i bulthålen och sedan skruvar in en bult med en kil i änden i springan i spindeln.

en huggmejsel som passar kan även det funka som patrik skriver

Cullberg
2011-07-27, 14:20
Verktyget dom har på vw kallas för Srpreading tool. och ser ut så här.

http://www.ecstuning.com/Volkswagen-Golf_IV--1.8T/Tools/Suspension/ES3894/

Jag antar att man lossar den övre bulten enklast med tryckluft? Hur gör man annars?

P-plats.se
2011-07-27, 14:40
Den verkar lite jobbig då man måste hålla med ett spärrskaft hela tiden, en liten kort huggmejsel slår man i och tar bort när man e klar...
Har min korta liggandes om du vill låna...

Brukar det inte vara en insexsinfattning på dämparen, hittade ingen bättre bild än denna men jag tror du fattar:
http://img214.echo.cx/img214/4371/mutter0rd.jpg

Cullberg
2011-07-27, 14:47
Jag tror jag skall ha en bra mejsel, men annars hör jag av mig. Tackar.

Jo det brukar vara en insexnyckel, vart köper man en såndär "djup" fast nyckel? Skålen är ju väldigt djup om jag inte minns helt fel.

Haugeman
2011-07-27, 14:47
jag körde med mutterdragaren. lossna direkt. annars e det en insex i stötdämparstången för att hålla kvar den. sen får man antingen ta en fastnyckel som på bilden eller eller om man har en spärrskaftshylsa med 6- kant i toppen, jag har några som ser ut som tändstiftshylsor som man kan sätta fastnyckel på i toppen av hylsan, och sticker insexen igenom hylsan.

P-plats.se
2011-07-27, 15:55
Var man köper verktyg???
Av mig givetvis! ;)

ThomasT
2011-07-28, 02:50
Tänk på att det oftast är en 7mm insex i tornet och de flesta satser innehåller 6 och 8mm....


.

P-plats.se
2011-07-28, 09:25
Tänk på att det oftast är en 7mm insex i tornet och de flesta satser innehåller 6 och 8mm....
.

...men de har la alla VW-ägare hemma efter att dom bytt bromsbeläggen?

T-mek
2011-07-28, 11:42
Den verkar lite jobbig då man måste hålla med ett spärrskaft hela tiden

Nope, den har en liten platt yta på "kammarna" så den stannar kvar i utspänt läge. Bara att ta bort spärrskaftet så sitter verktyget kvar. Fruktansvärt smidig liten sak!

Men, en huggmejsel funkar ju säkert också... :-)

mtm
2011-07-28, 11:57
Har precis gjort det här, mer eller mindre, då jag bytte hjullager.

Det jag använde för bulten som håller fast fjäderbenet i stötdämpar tornet (djuuup skål) var en 21mm hylsa för tändstift (köpte min på mekonomen). Den har "urtag" för en blocknyckel och ett hål i mitten som är lagom stort för att man ska kunna få ner en 7mm insex i. Detta var för att montera, demontera gör man med mutter-snurra.

Kunde tom dra det med moment. :)

Med reservation för att det kan se annorlunda ut på H&R kittet.

För spindlar (styrstag och länkarm) så har biltema ett bra verktyg.

Dock kan det vara värt att nämna att länkarms-spindeln kommer man (iaf jag) inte åt då drivaxel är i vägen. Men innan man lossar de tre bultarna som håller spindeln i länkarmen så ska man göra märken så att dessa hamnar på samma ställe igen. Annars är det risk att man åker på en framvagnsinställning.

Åas, för din del lär du behöva det ändå eftersom du byter till eftermarknads grejer. :)

Haugeman
2011-07-28, 15:18
Har precis gjort det här, mer eller mindre, då jag bytte hjullager.

Det jag använde för bulten som håller fast fjäderbenet i stötdämpar tornet (djuuup skål) var en 21mm hylsa för tändstift (köpte min på mekonomen). Den har "urtag" för en blocknyckel och ett hål i mitten som är lagom stort för att man ska kunna få ner en 7mm insex i. Detta var för att montera, demontera gör man med mutter-snurra.

Var precis en sådan hylsa jag menade, med 6kant för blocknyckel.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Cullberg
2011-07-28, 21:04
Då har man jobbat några timmar. Gick hyffsat smidigt, körde med tändstift hylsa och 7mm insex samt skiftnyckel, detta fungerade oki.
Hade nog föredragit en djupare 21mm fast nyckel till nästa gång.

Det fick bli huggmesjel till spindlarna och det gick också rätt smidigt.

Däremot var det svårt att dra den övre bulten på fjäderbenet med moment?

Passade även på att byta kräningshämmarstag och bussningar.

Faltdach
2011-07-28, 21:16
Varför finns ingen "Gilla knapp" på forumet nu?

;)

Haugeman
2011-07-28, 21:17
detta e inte facebook =P

Faltdach
2011-07-28, 21:29
detta e inte facebook =P

Är det inte?

Jag får väl kalla det för VeeBook då ;)

Cullberg
2011-08-01, 18:24
Då har man kört ett tag med detta, Det gjorde gott att få bytt lite bussningar plus att den ligger mycket bättre på vägen.

Det enda jag stör mig på är att det gnisslar lite på vänster sida när man kör sakta på små gupp. Har kollat så att allt sitter fast, och det verkar det göra... Förslag någon?

Markus1987
2013-03-30, 20:31
Är det möjligt att köpa enbart nya bultar + muttrar till nedre fjäderbenet osv. och bultar till bromsoken runtom från VAG/Folkadoktorn??? Är det någon som vet hur mycket nya yttre styrleder kostar hos VAG till en Golf MK4 GTI årsmodell 2000?

Tacksam för svar.

/ Markus

Markus1987
2013-03-31, 11:36
Styrleder har jag nu införskaffat! Men är det någon som vet läget om bultar och det? Kan man beställa bultar/muttrar styckvis hos VAG för fjäderben, bromsok osv.?

Cullberg
2013-03-31, 11:50
Ja det går att beställa löst. Bara att gå till närmaste VAG-handlare och peka på dom som du är ute efter!

Markus1987
2013-03-31, 12:07
Fan va schyst! Då ska det göras på Tisdag på en gång då! Tack!