handdator

Visa fullständig version : Kan verkstad justera min camber utan problem?



Kungen
2011-07-26, 00:31
Tja

Har en Golf GTI 8v från -85 som nöter sönder mina framdäck som s*tan. Däcken har bara gått några få hundra mil, och redan är ungefär hälften av mönstret borta. Det verkar inte som om något av framdäcken är snedslitna. Jag har inte tokkört, mer än att köra lite väl fort i kurvor då och då.

Vänster framhjul har felaktig camber, det syns tydligt att nederdelen av däcket petar utåt från bilen. Mer än så kan jag inte säga om nuvarande hjulinställning.

Tror ni att en verkstad kan justera cambervinkel på min bil, utan att det ska behöva bytas ut någon detalj i hjulupphängningen. I min Gör-det-självbok från Haynes så står det nämligen att någonting måste bytas ut vid justering av camber, och det har jag knappt tid för just nu eftersom jag ska på bilsemester.

Sn00k
2011-07-26, 00:44
detta kan du göra själv på ett plant golv med ett vattpass om du är lite händig.. övre bulthålet i spindeln är ovalt.. där fjäderbenet sitter fast dvs..
lossa på övre bulten och dra ut fjäderbenet så rätar hjulet upp sig..
du bör ligga på 0.3-0.4 grader negativ statisk camber på en glof 2:a vill jag minnas.. detta är dock svårt att se på ett vattpass, men är andra sidan OK, så titta där och jämför..
dra åt bulten såpass att du precis kan knacka fjäderbenet tills det är nära/lika det högra hjulet. (går bra att mäta med vattpasset på fälgen när bilen står på hjul, se bara till att bilen står plant, är båda hjulen i samma läge när du sedan justerat, sänkt ner bilen och du har avläst passet ok, så står den nära nog korrekt för vilken lasermätning som helst)

krävs väldigt hög negativ camber för at nöta ner däcket så fort som du beskriver.. beror högst troligt på toe-vinkel.. kanske har vänster hjul smällt i hårt och både camber och toe vandrat iväg.. brukar hända när länkarmen fått lite stryk av nån sten-rackare =)

Kungen
2011-07-26, 01:36
Tack för svaret. Camber verkar ju enkelt att fixa, i alla fall själva justeringen. Man kanske inte får rätt vinkel sen. ;)
Toe har jag försökt justera förut, eftersom bilen dragit åt höger ett bra tag (jag glömde skriva det i första inlägget)
Då gjorde jag på endast högerhjulet, och skruvade ut/in styrstaget ett eller två varv. Det blev då bättre, men inte helt bra. Och nu känns det som om bilen börjat dra mer åt höger igen ju mer tiden gått.

Det jag undrar är, ska jag försöka fixa toe-vinkeln också? Och i min Haynes-bok står det att man inte får justera toe på höger sida. Det ska tydligen finnas nån mutter på vänster sida. Det står att man ska: "lossa muttern vid styrleden och vrida styrstaget tills rätt inställning uppnås". Ska jag försöka göra detta själv? Jag antar att det är mkt svårare att få toe-vinkeln rätt. Vad gör jag åt det som jag gjorde på högersidan i så fall? Ska jag skruva tillbaka styrstaget som det var förut? Jag minns ju inte riktigt om jag skruvade in eller ut.

VWGolIV
2011-07-26, 08:06
Varför åker du inte till en däckverkstad som fixar det tilll dig ?

Frågar du så kan du säkert få ett bra pris och så spar du pengar på att slippa byta däck ju.

Falcor
2011-07-26, 08:11
Det är inte säkert att det är cambern som är den enda boven i dramat, comber i kombination med toe in eller toe out kan också skapa slitage.
Du behöver få alla vinklarna uppmätta och justerade enligt specen till din bil !

(att bilen drar åt nåt håll behöver inte bero på toevinkeln så sluta skruva om du inte vet vad du håller på med)

Sn00k
2011-07-26, 08:23
det GÅR att justera även toe själv, till bra normalvärden.. med måttband å snöre.. genom att mäta avståndet mellan framkanterna på fälgarna fram, när bilen står på hjul.. man mäter så högt upp man kommer åt, och sedan likadant i bakkant på fälgen.. värden fram och bak skall vara så lika som möjligt, då är däcken raka..
att tänka på när man justerar in/ut är att vrider man in däcket 2mm i bakkant för att få det värdet rätt, så rätar det ju ut sig 2mm åt andra hållet i framkant.. så man får alltså dela alla värden med 2 för att få det jämnt å fint.
man BÖR låsa ratten i rakt läge innan man börjar.
riktiga toe-vinkeln som är specad är egentligen inte +-0' egentligen, utan +0.08 eller så..(+0.04' pekande utåt per sida), men vid +-0' slits inga däck och bilen går rakt å fint.

på golf 2 fanns det 2 olika varianter på styrstag, på den ena varianten går högra sidans stag inte att justera, det går inte att skruva då det är pressat och i fast längd.. alltså brukar manualerna antyda att man bara skall justera vänster sida. (därmed inte sagt att ratten blir rak på en gammal bil).

känner du dig osäker så hör med en däckverkstad eller någon annan med tillgång till laser/verktyg som jobbar med detta, med lite tur så blir det inte så dyrt.. nya styrstag och ev fräsha spindelleder brukar dom dock kunna kräva, då det är helt bortkastade pengar att justera in en framvagn där det finns det minsta glapp.
nu tänkte jag mer på en snabbjustering innan bilsemestern, som är fullt duglig på alla sätt å vis.

mickecorrado
2011-07-27, 20:57
Har du någon gång gjort en hjulinställning med riktiga verktyg?


det GÅR att justera även toe själv, till bra normalvärden.. med måttband å snöre.. genom att mäta avståndet mellan framkanterna på fälgarna fram, när bilen står på hjul.. man mäter så högt upp man kommer åt, och sedan likadant i bakkant på fälgen.. värden fram och bak skall vara så lika som möjligt, då är däcken raka..
att tänka på när man justerar in/ut är att vrider man in däcket 2mm i bakkant för att få det värdet rätt, så rätar det ju ut sig 2mm åt andra hållet i framkant.. så man får alltså dela alla värden med 2 för att få det jämnt å fint.
man BÖR låsa ratten i rakt läge innan man börjar.
riktiga toe-vinkeln som är specad är egentligen inte +-0' egentligen, utan +0.08 eller så..(+0.04' pekande utåt per sida), men vid +-0' slits inga däck och bilen går rakt å fint.

på golf 2 fanns det 2 olika varianter på styrstag, på den ena varianten går högra sidans stag inte att justera, det går inte att skruva då det är pressat och i fast längd.. alltså brukar manualerna antyda att man bara skall justera vänster sida. (därmed inte sagt att ratten blir rak på en gammal bil).

känner du dig osäker så hör med en däckverkstad eller någon annan med tillgång till laser/verktyg som jobbar med detta, med lite tur så blir det inte så dyrt.. nya styrstag och ev fräsha spindelleder brukar dom dock kunna kräva, då det är helt bortkastade pengar att justera in en framvagn där det finns det minsta glapp.
nu tänkte jag mer på en snabbjustering innan bilsemestern, som är fullt duglig på alla sätt å vis.


Lämna in bilen och få det riktigt justerat, kolla först så du inte har några glapp i leder.

Haugeman
2011-07-27, 21:19
Jag köpte mig ett Digitalt "vattenpass" som visade grader med 2 decimaler. gjorde en grundinställning av hjulen på min Dodge Ram då ingen verkstad kunde få till det med 20" som satt på. ena verkstaden höftade med inställningarna till en landrover .... (och detta var en märkesverkstad)

Kört en sommar nu utan tillstymmelse till slitage på däcken. efter att verkstaden hadde gjort det så slet jag ut 2 frammdäck på 3 månader. så det kan helt klart göras med enkla verktyg, lite sunt förnuft och ett plant betonggolv.

Sn00k
2011-07-28, 03:43
mickecorrado: problemet var nu tidsbrist innan bilsemester, och det faktum att dom få verkstäder som kan nånting om styrgeometri i dagsläget har 2-16 veckors kö på en 4-hjuls inställning.

jovisst, jag har gjort iaf en 6-7 hjulinställningar med både laser och äldre varianten av gradskivor, och jag har jävligt bra koll på hur jag vill ha värdena för optimal väghållning både på glof II och mina nyare kärror.

även med ett enklare vattpass och snöre+tumstock när ingen riktig utrustning varit tillgänglig.. diffen på vad jag gjorde med dessa enkla prylar på ett knagligt garagegolv gentimot en lasermätning var NADA.. camber och toe var 100% exakt och identisk på båda sidor, och castern hamnade inom +-0.02' vilket var helt ok för bilen ifråga.. det är dock svårt att göra korrigeringar i framvagnen gentemot en sned bakvagn osv.. men för just en separat framvagnsinställning, vilket är allt som krävs på en golf IIa för att inte dra/slita snett, så funkar det fantastiskt bra om man är nogrann och har lite enklare matte-kunskaper för att räkna ut vinklar och mått.

haugeman: kan bara hålla med, det är ingen raketforskning detta.. har man rätt riktvärden i bakhuvudet och enklare utrustning för att läsa av värdena så är det inga som helst problems att få till det.. sen kan det ju vara jävligt BEKVÄMT att ha värdena framför sig på en display som visar rött eller grönt när man rattar på saker..
MEN problemet är att 99% av alla verkstäder inte har den minsta susning om vad dom håller på med då dom nöjder sig när värdena är på grönt med lasern.. = totalt fel.. då den endast visar diff mellan höger å vänster..
riktvärden för RÄTT bil, RÄTT framvagn, rätt årsmodell och rätt ALLT krävs och det struntar dom oftast totalt i.. sålänge det är grönt så rör dom inte en cambervinkel som ligger på 3 grader negativ, bara för att den råkar göra det på båda sidor.. = 0 diff.. att riktvärdet är -0.35' +- 0.05 det skiter dom fullständigt i.. å det hela resulterar att man likförbenat justerat framvagnen bättre på betonggolvet hemma i garaget.

J.L
2011-07-30, 11:01
Jag anlitar alltid samma firma för mina hjulinställningar, max 5 dagars väntetid, beroende på bil
varierar priset, men för mk2an har jag betalt 2-500:-, beroende på hur väl värdena stått och alltså storleken
på arbetet som skall göras, allt inmätt med laser.
Det tjänar igen sig ganska fort när däcken håller betydligt längre.

Kungen
2011-07-30, 17:43
Försökte justera toe-vinkeln själv, eftersom "cambermuttern" såg rätt så fastrostad ut. Blev först lite bättre, sen mkt sämre, nu lite bättre igen. Men bara lite. Har en tid på en verkstad på måndag. MEN! Har nyss kommit på att bromsen ligger på, höger fram. Det känns inte som att höger framhjul snurrar tyngre när man hissar upp hjulen, men bromsskivan blir het när man kör, även om man aldrig bromsar och låter bilen glida till stopp. Den blir inte så överdrivet varm dock, man kan i princip fingra på den utan att bränna sig tror jag. Den blir väl kring 70 grader varm på landsväg skulle jag gissa

Förmodligen därför den drar till höger? Ska jag ta loss bromsoket och smörja upp? Har en mer kunnig farsa till hjälp, så det ska inte va några problem antar jag. Men inte ska däcken slitas sjukt fort bara för att bromsen ligger på? Jag ska dra på semester på tisdag/onsdag, så jag har inte tid för mycket annat än snabb koll av bromsen och eventuell hjulinställning på måndag.

För resten, är det dumt att dra på långresa när bromsen ligger på lite grann? Som sagt, den blir inte tokvarm, och kör jag 100 km/h så bör den väl kylas hyfsat av luften? Bromsen måste ha legat på i nästan ett par tusen mil (eftersom bilen dragit snett så länge), men beläggen verkar inte ha nötts mer än på andra sidan.

J.L
2011-07-30, 19:35
man kan i princip fingra på den utan att bränna sig.

Kan ta du ta på skivan efter färd skulle jag inte påstå att det ligger på nämnvärt mycket,
efter 20 minuter bankörning med min mk2 kan man inte ens ta på fälgen efter 10 min...
skivorna är nästan blå...

Ja, de behöver uppgraderas :-)


Hur lång resa handlar det om?
Jag packar alltid med mig verktygslådan och lite bra-å-ha vid längre färder,
man vet aldrig vad som kan hända.
Har däcken slits ut på några hundra mil, skulle jag verkligen kolla om de klarar
en längre resa, skifta fram/bakdäcken innan och hoppas att framvagnsinställningen gör susen!

Kungen
2011-07-30, 20:15
40 mil dit, 40 mil tillbaka - plus att jag kör runt lite när jag väl är där. Så 100 mil, och det ska man väl klara skulle jag tro.

Och nu har man ytterligare ett problem...
Märkte alldeles nyss att ett fäste till bränsletanken har rostat sönder fullständigt. En av remmarna som håller upp tanken hänger löst under bilen, nästan så att ena änden skrapar i marken. Och det är den mellersta remmen vi talar om här. Nu håller endast två remmar uppe tanken, och de är inte så centralt placerade som jag skulle vilja. Kanske ska testa att skrapa bort all rost, och sedan köra upp sjukt mycket plastic padding i hålet, och tvinga tillbaka remmen med domkraften. Lär hålla ett tag gissar jag. Eller någon som tycker att det låter dumt?

Haugeman
2011-07-30, 23:09
Båda mina två mk2 har rost i reservhjuls baljan precis där bakre fästet till den mittre bränsle "remmen" sitter fäst, och den ena av mina har samma problem som din. remmen hänger ner o slänger. sitter ca 4-5 cm rakt bakom mittbulten man fäster reservhjulet med, mot bakre stötfångaren.

kan du inte få gjort ett hål från baljan till reservhjulet. släppa igenom en bult med stor bricka och sedan bulta upp den och täta hålet så inget vatten kommer igenom. om det nu är det bakersta fästet som gått av vill säga. inte en perfekt lagning kanske men tror det vore bättre än att bara lita på en massa plastic padding som fäster i lite rost i karossen =)

Kungen
2011-07-31, 06:04
Jo det låter som en bra idé. Och det är det bakre fästet det gäller, ja. Men jag ska ju på en liten resa i veckan och hinner inte fixa enligt ditt recept. Så jag tror att jag gör en liten nödlösning med plastic padding (försöker slipa bort rosten först naturligtvis) och väljer att inte köra full tank hela tiden.

Janne.M
2011-07-31, 12:55
Annars så finns fästena på VAG för typ 100kr styck, hemma på två dagar

kudden
2011-07-31, 15:47
Hej.
googlade och fick fram denna verkstad.
Är det en halvtimmas resa från Ume?
http://www.gsdackservice.se/

Kungen
2011-07-31, 19:53
Ja, kudden, det är dit jag ska imorn och det är en halvtimma från ume

Tog loss bromsoket, och bromsen ligger förmodligen på för att brombeläggen buktar. Den bromsande delen (keramik?) av beläggen har börjat lossna från metallplattan som den sitter på. Så när man bromsar och oket trycker ihop allt så blir beläggen plana, men när trycket lättar så buktar sig keramiken igen, och fortsätter att ligga emot bromsskivan. Så jag måste byta belägg, men det hinner jag inte nu. Det är möjligt att bilen drar snett bara pga detta, men jag gör hjulinställning ändå. Tycker inte att däcken borde nötas mycket mer bara för att bromsen ligger på litegrann.