handdator

Visa fullständig version : Växellåda Problem??



Dajjmen
2007-07-19, 19:15
Hej alla golfare, det är så att min bil strular, det är en Golf mk2 1,8i Cl -88.

När jag och några polare skulle ut och köra på motorvägen så låg jag i ca 120 i 5an i 3000 rpm, då hoppade 5an ut och la sig i neutralen, jag blev lite rädd med tog ner kopplingen och la i 5an igen sen när jag skulle dra om en bil så körde jag upp i 140 och då la den sig i neutralen igen och då börja jag bli lite orolig.
Sen efter ett tag så gick det knappt att få i växlarna, man fick ta i lite hårdare än vanligt och ibland gick det inte alls och då fick man stanna sen lägga i 1an. Sernare när jag skulle backa så kände det nästan som att handbromsen var i, bilen gick riktigt tungt och dog nästan direkt.

Nu står bilen här hemma och det går knappt att backa, först så händer det inget sen typ skjuts bilen bakåt och samma när jag kör frammåt.

Så, jag hoppas ni kan förstå vad jag menar annars får ni fråga. Vad kan vara fel ?
En fråga till hur ser jag om det är olja i växellådan?

Mvh Dajjmen

Fors
2007-07-20, 01:14
Var det så att 5'an låg i sä länge du gasade? Så fort du släppte av/motorbromsade så hoppade den ur?

Om det är samma som på min växellåda så är det bulten till 5'an drev som gått av/skruvat ut sig. ´Hissa upp och lossa vänster framhjul och skruva bort kåpan som sitter på växel-lådans gavel. Det kommer en skvätt olja, så har lite att fylla upp med sen...

Där till höger ser du 5'ans drev... på min förra växel-låda hoppade den bulten 3 ggr.

Ditt övriga problem vet jag tyvärr inget om...

Dajjmen
2007-07-20, 07:34
Var det så att 5'an låg i sä länge du gasade? Så fort du släppte av/motorbromsade så hoppade den ur?

Om det är samma som på min växellåda så är det bulten till 5'an drev som gått av/skruvat ut sig. ´Hissa upp och lossa vänster framhjul och skruva bort kåpan som sitter på växel-lådans gavel. Det kommer en skvätt olja, så har lite att fylla upp med sen...

Där till höger ser du 5'ans drev... på min förra växel-låda hoppade den bulten 3 ggr.

Ditt övriga problem vet jag tyvärr inget om...

nja, den låt i ett tag, men kan ju vara nått liknande