handdator

Visa fullständig version : Dragkrok på Polo GTI -2011



Coss
2011-07-22, 19:07
Är på gång att köpa en Polo GTI 2011. Tyvärr verkar det svårt att få den med dragkrok så min fråga är om någon vet om det går att eftermontera en fast eller avtagbar dragkrok?

Då jag och tjejen cyklar mycket är ett alternativ till dragkrok någon form av cykelhållare på taket eller på bakluckan. Någon som kan tipsa om en bra cykelhållare?

Marcus
2011-07-22, 19:37
Har du fått besked av Volkswagen att det inte gå att få Volkswagen original dragkrok på Polo GTI? Om det går att montera i efterhand borde nog Volkswagen kunna svara på, eller Transportstyrelsen.

Volkswagen Zubehör har en lösning för cyklar på taket, se länk: http://www.volkswagen-zubehoer-shop.de/shop/product_info.php?info=p2885_Fahrradhalter--Fahrzeugdach.html

Artikelnummer: 6Q0071128A
Preis: 101,00 EUR

Där finns även andra lösningar från Volkswagen Zubehör, exempelvis http://www.volkswagen-zubehoer-shop.de/shop/product_info.php?info=p1278_Fahrradtraeger--Anhaengevorrichtung--zwei-Fahrraeder.html

Coss
2011-07-22, 19:52
Nja det var mer att Engströms i Linköping trodde att det var svårt att få dit en dragkrok. De hittade iallafall inget orginaldrag som skulle passa direkt men ordinarie personal var på semester så de var inte helt säkra.

Annars är som sagt en cykehållare på taket en variant men tjejen är inte så lång så det blir bökigt för henne att lyfta upp cykeln på taket.

Peter-C
2011-07-22, 22:12
Polo GTI 2011 är typad för att ha dragkrok. Släpvagnsvikt 1200 kg / Max totalvikt 1260 kg.

Det är ju säkert så att du kan eftermontera kroken. Det är ju en Polo (vanlig bil) vilket innebär att det är många som har det önskemålet.

Personlig reflektion:

Skulle inte kunna tänka mig att ha en cykel på taket - När det regnar får du oljefilm från kedja och annat, typ grusrester från däcken, rinnandes över din Volkswagen. En bekant till mig glömde att de hade cykel på taket och körde in i garaget. Dock blev de informerade via oljudet som uppstår när man komprimerar en cykel mellan garagetak och biltak.

/Peter

Coss
2011-07-23, 14:16
Tack för svaren Peter, då vet man att det iallafall inte är helt omöjligt.

Jag håller med om att man inte vill slänga upp cyklarna och taket och riskera smuts på taket eller att åka in i garaget av misstag :)

Frågan är då hur man får på ett drag eller om det måste göras någon specialare. Har googlat en massa på nätet och en del sidor verkar tyda på att det ska gå men de har mer skrivit exempelvis att dragen skall passa Polo GTI från 02 och framåt. Det känns inte helt säkert med andra ord då det hänt en del med modellerna från 2010. Butiken jag ska köpa bilen av skulle forska i detta så förmodligen får jag svar på måndag men man är lite otålig.

Går det inte att få till drag på Polo GTI blir det förmodligen en vanligt Polo vilket känns lite tråkigt. Ett alternativ är en Golf GTI men den både kostar mer och har blivit ganska stor på senare år.

Megapolaren
2011-07-24, 19:47
Till nya polo GTI kan du inte få drag från fabrik.

Det innebär dock inte att det inte går att sätta dit, problemet är bakstötfångaren som du måste modifiera på något vis så att det blir hål för kroken. (det samma gäller även Bluemotion som ju också har en annan stötfångare)

Det är alltså en "fråga för den händige". Ett alternativ är att köpa en hel bakstötfångare från en vanlig polo och byta (inkl. ljuddämpare...) Själva kroken kan du köpa vilken som helst som passar till "vanliga" Polo av samma årsmodell.

Min Polo-03 (icke GTI) har jag utrustat med en avtagbar krok från http://www.bertelshofer.com/. Köper du en av märket Westfalia så får du exakt samma krok som VW monterar själva, fast utan VW-märket då.

För den som kan lite tyska så finns många svar på polo9n.info: http://forum.polo9n.info/exterieur-f181/keine-anhangerkupplung-fur-alle-6r-77kw-modelle-t38017.html?hilit=ahk

//

Coss
2011-07-24, 23:09
Tack för svaret Megapolaren. Vi får se om försäljaren jag pratat med kan lösa detta eller om man som sagt får göra det hos någon tredjepart.