handdator

Visa fullständig version : Trimchip Golf R från 271 - 310hk erfarenheter



Jake
2011-07-21, 10:26
Hej, är glad ägare till en dsg bil med nu 2200 mil på mätaren. Nu undrar jag vad ni andra R - ägare har för erfarenheter av chiptrim till era bilar, hur märkbar är skillnaden? Bieffekter, vad säger de vid service? Vem är bäst att utföra trimmet/ är det ngn skillnad alls mellan olika svenska tuningfirmor tex bsr, ace comp. Bilen går ju sjukt bra orig, men när det verkar överkomligt med 40kusar till så blir man ju onekligen nyfiken.
Är det ngn som har länk till film där chippad bil kör mot orig?

Peddan
2011-07-21, 22:42
Hej! Ja det är lockande o skrämma upp bilen med ett trim. Det man ska tänka om man trimmar bilen är att ALL GARANTI går upp i rök.....rasar motorn så får du i värsta fall bekosta en ny själv....skulle du råka köra ihjäl någon med en trimmad bil så tror jag inte försäkringsbolaget ställer upp och betalar utan i värsta fall får du stå för rättegångskostnader och ev andra utgifter mm själv. BSR och några andra lockar visserligen med egna garantier (mot extra kostnad)men det gäller att läsa det finstilta för oftast gäller dem bara nästan "nya" bilar...hm...

Mvh Peter

Peter-C
2011-07-21, 23:05
Hej.

Tycker nog ”Peddan” svartmålar tillvaron lite väl mycket, garantin på bilen försvinner inte. Dock är det väl ganska självklart att biltillverkaren avsäger sig garanti som avser problem som kan vara orsakat av ev mjukvara som inte är tillverkarens egen. All övrig garanti är rimligen kvar.

En av många trådar i ämnet (denna från föregående månad):

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14637-Ok-trim-sliter-på-bilen-vad-är-viktigast-att-hålla-koll-på-och-ev.-byta-vid-trim

/Peter

DPC
2011-07-21, 23:43
Tack vare att det är så gott som omöjligt att i stor utsträckning använda mereffekten som ett steg 1 ger så håller oftast motorn. Det gäller bara att trimmaren inte överstiger kritiska gränser för då kan det snabbt gå fel. De flesta som trimmar har en hum om max avgastemp, vilken tändtidpunkt som är ok vs knack mm. Så länge man väljer en firma som funnits ett tag utan massor av kända problem så är risken ganska liten för problem. Samtidigt så ska man ha respekt för den ursprungliga tillverkarens arbete. Att en Golf R har 270 hk är ingen tillfällighet med befintlig hårdvara. Den är framtagen för att klar all typ av körning under lång tid. Trimmar man motorn så tummar man på livslängden och befintlig marginal. Är man beredd att ta smällen (som är ovanligt) så är det bara att slå till. Satsa på en känd firma med bra support så kan man se fram emot en ännu lite trevligare upplevelse så länge man kör med huvudet.

Gasekke
2011-07-22, 09:24
Hej, jag har kört min R golf som jag valt att uppdatera hos Stermanmotorsport OCH! för att vara tydlig som har jag ingen som helst spons eller stöd på ngt sätt från dem så det inte blir så mkt pajkastning i tråden ;).
Hej
Jag har då kanske gått lite längre än 271-310 hk med min bil och tummat ngt mer på marginalerna har ett steg 2,5+ kit och kommer inom kort att byta till större ic o lite mer bränslegrejor för att mata ur det sista ur turbo.
Nåja till saken. Jag har kört min bil nu ca 700mil från update , kört RS bana (1,28) stripp 2:a EDPS i piteå 12,8-170+ km/h har gått 12,5 tidigare enligt Gtech och siktar på att åka under 12,5 o över 180 slutfart på Action meet samt RS bana.

Bilen har fungerat HELT perfekt under både normal och buskörning dragit i snitt under min blandade körning på dessa mil 1,01/l/mil under 700 milskörning ca 0,86 landsväg.
Jag har även haft mil bil på service under tiden och fick ingen som helst felrapport från på programvaru update.

Jag har tyvärr ingen film mot en orginalbil men om du titta på bilsports test av R golf (tror det är nr 21 2010)
så är min bil nästan 2sek snabbare på 402 och trots med mig bakom ratten så var den 2sek snabbare även på RS bana än den. jag har åkt 0-100 på 4,25 100-150 4,47 0-170 11,7 sek. Den är sjukt snabb för att vara en chippad golf m avgasbyte tycker jag iaf.

Dessutom är jag mkt nöjd med hur jobbet blev utfört samt och har ju inte haft ngt strul och därför inte behövt support.och imitt fall så har jag inget som helst att rekommendera att ta en förutsättnigslös diskussion med dem.
Själv ska jag iaf updatera inför mantorp hos dem, och om ngn vill komma o kika på grejorna där (mantorp)så är alla som vill varmt välkomna fram.

Jag skulle gärna se fler snabbare R golfar men det verkar inte finnas så många som "toktestar" så om du vill trimma o är beredd att offra lite motorgarantier så trimma lagom för dig och i annat fall låt bli och fortsätt trivas med din R golf för att det är en rolig bil redan från början.
Mvh Erik i Umeå

DPC
2011-07-22, 09:45
Imponerande tider Erik. Kul att bilen går så bra.

Jake
2011-07-22, 10:05
Gasekke, Erik? Kul att höra att du fått så fin fart på din bil,
kör du manuell eller dsg, vad jag förstår på trimfirmorna är de inte helt på att trimma en dsg mer än steg 1 då ev dsg-lådan isf utsätts för alltför hårda påfrestningar.
Var ligger firman du pratar om och i runda slängar vad har du betalat för allt trim du utfört?

mvh Jakob

Särås
2011-07-22, 10:12
Gasekke, Erik? Kul att höra att du fått så fin fart på din bil,
kör du manuell eller dsg, vad jag förstår på trimfirmorna är de inte helt på att trimma en dsg mer än steg 1 då ev dsg-lådan isf utsätts för alltför hårda påfrestningar.
Var ligger firman du pratar om och i runda slängar vad har du betalat för allt trim du utfört?

mvh Jakob

Jakob
Erik har köpt vårt steg 2,5+ när han får dom nya grejerna monterade, som Erik åker just nu så har han ett steg 2 plus ett AWE insug från oss.
Du kan hitta våra olika steg och trim till Golf R på vår hemsida: www.stertman.com

Även priser på alla steg och delar ligger på hemsidan.
Eriks bil är en DSG bil och jag ser inga som helst problem med att köra en GOLF R med DSG i steg 2 eller till och med steg 2,5.
Vi ligger i Nynäshamn utanför Stockholm.
mvh Jimmy Särås

anri52
2011-07-22, 14:27
Läs igenom sidan som Peter-C länkade till mycket matnyttigt där...kolla vad Vtech respektive Giac (Stertman) fick ut för effekt när dom
bänkade 2 st GTI 30 edition bilar(Samma motor som Ren) på Bugrun..Kolla också upp vad som är gjort på bilarna hårdvarumässigt
då inser man ganska snabbt att man inte behöver byta en massa saker då effekten ändå är lika, är man ute efter 340+ hk
så tummar man på marginalerna enormt mycket kanske inte motorn i sig men turbon lär få det jobbigt i längden, så mitt lilla
råd är överdriv inte trimmandet på en så ny å fin bil ett chip duger långt kanske 3" downpipe å ic för att få en stabil effekt
det räcker gott å väl, bra support är viktigt..

Gasekke
2011-07-22, 14:39
Gasekke, Erik? Kul att höra att du fått så fin fart på din bil,
kör du manuell eller dsg, vad jag förstår på trimfirmorna är de inte helt på att trimma en dsg mer än steg 1 då ev dsg-lådan isf utsätts för alltför hårda påfrestningar.
Var ligger firman du pratar om och i runda slängar vad har du betalat för allt trim du utfört?

mvh Jakob

Som sagt DSG no probs hitills och det är trots allt under väldigt liten tid som man ligger o maxar.
Sen är jag snäll mot min bil och ger henne extra oljebyten/ 500 mil max och BRA olja så förhoppningsvis så ska den hålla länge till.
Och går hon sönder så får jag väl betala för det själv.

Som jimmy redan skrev (Hej förresten Jimmy ska bli kul att göra updaten, så det blir lite fart på skrotet. ) så finns priserna där och jag tror nog att det jag lagt ut nu börjar närma sig en hyfsat ny beggad småbil i pris/utgifter så man är väl inte riktigt klok....

Jag funderar på att byta upp mig till en RS 3:a om jag bara lyckas hitta ngn till salu och iså fall kan ngn köpa min bil till rätt kurs :) så blir det väl ngn liknande update på den med, gillar dessa småbilar som funkar året runt.
Mvh Erik

Särås
2011-07-22, 22:38
Rian: Att titta på Magnus (vår kunds 30 Edition) och jämföra med den andra känns lite fel, vi har sålt en mjukvara som är steg 2 inget annat bilen har sedan fått ny intercooler och ett insug vi inte rekommenderar och ingen korrigering på mjukvaran.
Vi har sagt ca 320hk med dom modifikationer han har och som sagt jag är inte säker på att Magnus fått mer effekt av sina modifikationer han gjort.

Erik: Ja ska bli kul att jaga låga 12;or och bli världens snabbaste Golf R!
Lyckas vi sätta en låg 12;a kanske vi till och med "fuskar" och tankar racesoppa så vi kan få en 11;a men jag tror tyvärr inte att en Golf R med original turbo grejar en så snabb tid...
RS3 är en sjukt trevlig och rolig bil kan jag tänka mig, har ju bara kört och trimmat några TTRS och det är en helt sjuk bil, så RS3 som är "typ" samma kan ju inte bli fel!
mvh Jimmy Särås

Marcus
2011-07-23, 12:05
RS3 och TT RS må ha samma drivlina men i övrigt skiljer det väl en hel del mellan bilarna vad gäller chassi och struktur i övrigt?

anri52
2011-07-23, 12:52
Rian: Att titta på Magnus (vår kunds 30 Edition) och jämföra med den andra känns lite fel, vi har sålt en mjukvara som är steg 2 inget annat bilen har sedan fått ny intercooler och ett insug vi inte rekommenderar och ingen korrigering på mjukvaran.
Vi har sagt ca 320hk med dom modifikationer han har och som sagt jag är inte säker på att Magnus fått mer effekt av sina modifikationer han gjort.

Erik: Ja ska bli kul att jaga låga 12;or och bli världens snabbaste Golf R!
Lyckas vi sätta en låg 12;a kanske vi till och med "fuskar" och tankar racesoppa så vi kan få en 11;a men jag tror tyvärr inte att en Golf R med original turbo grejar en så snabb tid...
RS3 är en sjukt trevlig och rolig bil kan jag tänka mig, har ju bara kört och trimmat några TTRS och det är en helt sjuk bil, så RS3 som är "typ" samma kan ju inte bli fel!
mvh Jimmy Särås

Hur som helst så är Magnus nöjd med sin bil å det är viktigast...angående rs3an så har det varit min favorit bil tills jag såg tiderna med ett 450hk kitt,
visst gyrmt snabb 0-100 3,7 men efter det tar det roliga slut, säkert bra strippen bil men inte på 50-250 event där är den total rökt, Ren ska vi inte tala
om..

Gasekke
2011-07-23, 18:33
Nu trodde jag att den här tråden skulle handla om tips från de som uppdaterat sina R bilar och inte ngt annat som trådskaparen INTE frågat efter. Och jag är som sagt mkt nöjd med min bil o det bemötande jag fått från stertman folket.

Hur trött en R golf tex är 50-250 kan väl tas ngn annanstans än i den här tråden.
Nu då det ändå skrivs här så kan jag angående min bil hålla med om att den inte är snabbast från 170- uppåt men en skapligt snabb vardagsbil precis som jag ville ha och min jakt på en låg 12:a hög 11 är mer en fix ide jag fått :) även om det nog är omöjligt m original turbo som Jimmy skrev.
Men om jag lyckas ta en låg 12 så kommer jag nog att testa att lätta lite inredning och så har jag en riktig racemapp för "fuskbränsle" att ta till. Men ihuvudsak så är det bf 98 och olättat som är grundtanken då det är en dailydriver och har nästan 200mil T o R Mantorp.
Nu åter till ämnet tack ;)