handdator

Visa fullständig version : Uselt bemötande på Atteviks i Växjö



trizivir
2011-07-16, 11:07
Nu vet inte jag om någon av er har varit där och kanske blivit bättre behandlad, men jag känner att jag måste dela med mig av min historia.

Jag har en Golf mkv GTI som jag är väldigt nöjd med, men har blivit mer och mer sugen på en ny GTI edition 35. Så igår tog jag mig i kragen och tog med en kompis till Atteviks som är Volkswagen återförsäljare här i Växjö, för att eventuellt provköra, värdera min egen GTI och beställa en ny.

Det hela börjar med att inte en enda försäljare kommer fram och frågar om de kan hjälpa oss, vi stod ju ändå och kollade runt i 10-15 min och enligt mig åtminstone, såg villiga ut till kontakt. Försäljningschefen satt bakom sin dator och sket i vilket, en annan försäljare gick förbi utan att ens kolla på oss. Nästa gång den här försäljaren gick förbi frågade jag, "Skulle man kunna få hjälp". Människan kollar på klockan, trots att det är 2h kvar till stängning, och säger "javisst, vad vill ni?". "jo vi undrar om ni har en gti edition 35 inne för provkörning" svar: "nej, de finns inte i Sverige än, ingen har en". "Okej, det var ju märkligt, folk skriver både att de har sett, beställt och vissa fått sina. Även på blocket finns de" svar: "Har du sett en själv??" jag: "Nej, inte live". Sedan säger han att han kan kolla med försäljningschefen när de ska skeppas, efter att de suttit vid datorn en stund kommer han ut och säger att de finns på lastkajen i någon stad och att om 2 veckor finns den kanske hos dem. Sedan tillägger han att det är begränsad upplaga och att de bara kommer få ett fåtal till Sverige, dvs att man inte kan beställa heller utan de endast kommer sälja den som de själva får dit. Värdering av min bil gick inte heller, det ville han ta i samband med provkörning då det var viktigt att hissa upp bilen, kolla ordentligt. Han kunde inte ens ge ett exempelpris på inbyte. Vi tackade för hans hjälp och gick iväg. Satte oss i varsin mkv gti och började köra, jämte Atteviks ligger deras område med bilar, nya inplastade, bakom stängsel. Där ser jag helt plötsligt en vit bil med Edition 35-fälgar. Jaha tänker man, skämtar de med mig. Vi åker tillbaka och ser att det är en Edition 35, står 35 på sidan av bilen, gråaktiga edition 35 fälgar och svarta backspeglar samt LED-ljusen på framsidan. "Finns inte i Sverige..." men den finns i instängslat parkeringsutrymme jämte er. Slutade med att jag tog en bild på bilen som bevis, vet knappt varför. Hittar inte hur man lägger upp den i tråden.

Min slutsats är att de verkade inte överhuvudtaget villiga att sälja bilar, både jag och min vän var sugna på att eventuellt beställa en MEN nu tänker man istället leta efter en annan återförsäljare i närheten av Växjö.

Har ni varit med om liknande? Vad tror ni det kan bero på?

Marcus
2011-07-16, 11:12
Tråkig historia, skicka den till Atteviks försäljningschef. Jag har själv blivit trevligt bemött hos Atteviks i Växjö, men säljare varierar. Mitt tips är Bilkompani i Kalmar. De har trevliga säljare och just nu står det en svart 5-dörrars GTI 35 Jahre DSG i hallen. Kika in!
http://bilkompanikalmar.se/

trizivir
2011-07-16, 11:16
Tack för svar. Säljare varierar verkligen. Sett på blocket att de har en edition 35 inne, ska nog svänga förbi när jag ska till Öland om 1v =) Vet du om det stämmer att Edition 35 är begränsad upplaga, jag har för mig att jag läste i teknikensvärld att den inte är det. Edition 30 släppte de för att GTI hade funnits i 30 år, 35 är uppföljare på den.

Marcus
2011-07-16, 11:31
Som jag förstår det är specialmodellen inte begränsad till ett visst antal. Däremot kommer den naturligtvis inte att säljas efter jubileets slut.

VWGolIV
2011-07-16, 11:49
Ring Vd:n och förklara hur det ligger till så skall du se att du får hjälp.

I dagsläget med ekonomin som finns så brukar dom ta allvarligt på sånt.

trizivir
2011-07-16, 12:02
Vet tyvärr inte vem VDn är eller hur man kan få tag på honom.

kim_gulle
2011-07-16, 12:05
Inte i Sverige? Här i Östersund så gjorde vi leveransservice på en 35a i torsdags. Antar att kunden fick sin bil i fredags. Låter ju som väldigt engagerat folk det där..

kalle950
2011-07-16, 12:45
Kul att någon nämner Bilkompani i Kalmar.
Bor själv på Öland och när jag skulle ha tag på en ny GTI i vintras så var det del samma bemötande som trådskaparen beskriver från Växjö dvs inget alls. Men det är kul att Kalmar kanske har vaknat och fattat att man kan inte sälja en GTI om det bara finns sniko Golfar med diesel och manuell låda att provköra.

Slutade med att jag fick köpa min bil via Eksjö

HenkeE35
2011-07-16, 13:49
Atteviks Bil Aktiebolag *I Jönköping
Jag gissar att det är företaget du pratat om.
Om det är fallet så heter deras VD Dan Axel Lennart Jonsson.
Riktigt tråkigt med bemötandet, det finns tyvärr inte särskilt många säljare som faktiskt är intresserade av att sälja bilar, ett bra exempel är Upplands motor i akalla, Stockholm.

Bra säljare är dock Frank Jenee Volkswagen Täby, Stockholm.

Hoppas du hittar något! Själv får jag min ED35 i vecka 33.

HenkeE35
2011-07-16, 13:51
Vet tyvärr inte vem VDn är eller hur man kan få tag på honom.
Atteviks Bil Aktiebolag *I Jönköping
Jag gissar att det är företaget du pratat om.
Om det är fallet så heter deras VD Dan Axel Lennart Jonsson.
Riktigt tråkigt med bemötandet, det finns tyvärr inte särskilt många säljare som faktiskt är intresserade av att sälja bilar, ett bra exempel är Upplands motor i akalla, Stockholm.

Bra säljare är dock Frank Jenee Volkswagen Täby, Stockholm.

Hoppas du hittar något! Själv får jag min ED35 i vecka 33.

VWGolIV
2011-07-16, 13:58
Atteviks har följande

Dan Jonsson
VD Koncernchef för Atteviks.
tel dir:036 - 34 88 50
fax:036 - 34 88 33
mail:dan.jonsson@atteviks.se

I växjö så finns följande

Mattias Gustavsson
Försäljningschef
Växjö
tel dir:0470-75 31 14
fax:0470-197 20
mail:mattias.gustavsson@atteviks.se

Börja med någon av dessa 2, och jag hade valt försäljningschefen Mattias.

Marcus
2011-07-16, 14:05
Kul att någon nämner Bilkompani i Kalmar.
Bor själv på Öland och när jag skulle ha tag på en ny GTI i vintras så var det del samma bemötande som trådskaparen beskriver från Växjö dvs inget alls. Men det är kul att Kalmar kanske har vaknat och fattat att man kan inte sälja en GTI om det bara finns sniko Golfar med diesel och manuell låda att provköra.

Slutade med att jag fick köpa min bil via Eksjö

Instämmer, man behöver ha GTI och andra prestandamodeller hemma för att kunna sälja. Min uppfattning är att Bilkompani i Kalmar relativt ofta haft i alla fall en GTI i hallen. Troligen har du gjort besök i samband med en ”lucka” i modellprogrammet. Blir en demobil såld är det leveranstid på en ny.

trizivir
2011-07-16, 14:05
Ska kontakta VDn. Försäljningschefen har jag skickat mail till men han var delvis inblandad då försäljaren gick in till honom för att se när bilarna levereras, dvs att det inte finns några i Sverige i nuläget...

Marcus
2011-07-16, 14:06
I växjö så finns följande

Mattias Gustavsson
Försäljningschef
Växjö
tel dir:0470-75 31 14
fax:0470-197 20
mail:mattias.gustavsson@atteviks.se

Börja med någon av dessa 2, och jag hade valt försäljningschefen Mattias.

Instämmer, börja med försäljningschefen.

jockem
2011-07-16, 14:09
Atteviks Bil Aktiebolag *I Jönköping
Jag gissar att det är företaget du pratat om.
Om det är fallet så heter deras VD Dan Axel Lennart Jonsson.
Riktigt tråkigt med bemötandet, det finns tyvärr inte särskilt många säljare som faktiskt är intresserade av att sälja bilar, ett bra exempel är Upplands motor i akalla, Stockholm.

Bra säljare är dock Frank Jenee Volkswagen Täby, Stockholm.

Hoppas du hittar något! Själv får jag min ED35 i vecka 33.

Jag håller med HenkeE35 jag har köpt 2 bilar av Frank Jenee och är super nöjd med service och bemötande.

trizivir
2011-07-16, 15:08
Tack för alla svar. Jag har en fråga till er, hur brukar ni lägga upp finansiering av bilen? Är restskuld nåt att använda eller ska man ta lån på längre tid?

jbergin
2011-07-16, 15:18
Hallå, jag måste flika in. Jag hade kontakt med samtliga Din Bil i Sthlm då jag skulle köpa en Passat och en Golf R. Akalla är ett skämt, vet inte vad dem är avlönade på men det är inte att sälja bilar iaf.

Nåja, det slutade med att jag köpte bil hos Einarssons i Älmhult trots 40 (?) mil med tåg. Johan Pålsson var min kontakt och jag rekommenderar honom utan vidare. Jag tycker jag fick en bra affär och han ringde upp flera gånger innan avslut samt har upprätthållit servicen även efter jag hämtat bilen med svar på alla mina frågor om tillbehör.

Älmhult ligger väl hyggligt nära Växjö?

trizivir
2011-07-16, 15:42
Hallå, jag måste flika in. Jag hade kontakt med samtliga Din Bil i Sthlm då jag skulle köpa en Passat och en Golf R. Akalla är ett skämt, vet inte vad dem är avlönade på men det är inte att sälja bilar iaf.

Nåja, det slutade med att jag köpte bil hos Einarssons i Älmhult trots 40 (?) mil med tåg. Johan Pålsson var min kontakt och jag rekommenderar honom utan vidare. Jag tycker jag fick en bra affär och han ringde upp flera gånger innan avslut samt har upprätthållit servicen även efter jag hämtat bilen med svar på alla mina frågor om tillbehör.

Älmhult ligger väl hyggligt nära Växjö?

Älmhult ligger nära, 5-6 mil från Växjö. Tack för tipset!

VWGolIV
2011-07-16, 16:23
Vi har själv varit runt o letat bil till min mor, då hon skulle köpa en helt ny.

Mottagandet är väldigt blandat beroende på vilken firma man träffar och vilka kläder man har på sig.
Anser dock att oavsätt om man e arbetsklädd eller kostym så skall man få samma behandling.

trizivir
2011-07-16, 16:53
Vi har själv varit runt o letat bil till min mor, då hon skulle köpa en helt ny.

Mottagandet är väldigt blandat beroende på vilken firma man träffar och vilka kläder man har på sig.
Anser dock att oavsätt om man e arbetsklädd eller kostym så skall man få samma behandling.

Man är där för att köpa en bil, inte att gå på modevisning eller visa via kläder hur mycket pengar man har. Jag hade skjorta, jeans och jacka, anser mig kunna köpa en bil med sådana kläder ;)

HenkeE35
2011-07-16, 17:55
Man är där för att köpa en bil, inte att gå på modevisning eller visa via kläder hur mycket pengar man har. Jag hade skjorta, jeans och jacka, anser mig kunna köpa en bil med sådana kläder ;)

Till nästa gång, på med kostym alternativt byggarbetskläder och säg att du vill provköra bilen först.
Mottagandet blir bra, såvida man inte besöker akalla.
Ett annat tips i norra Sthlm är Norrbil i Norrtälje, snacka med Joel, inte den ödmjukaste människan i världen men han kan bilar och han vill sälja.

Norrbil har Audi vw och dierse andra bilmärken men helt klart seriösa!

Evil E
2011-07-16, 21:55
Hallå, jag måste flika in. Jag hade kontakt med samtliga Din Bil i Sthlm då jag skulle köpa en Passat och en Golf R. Akalla är ett skämt, vet inte vad dem är avlönade på men det är inte att sälja bilar iaf.

Medhåll från min sida! Din Bil Akalla är ett jävla skämt! Försökte under 15-20 min att få hjälp i en i det närmaste tom hall när jag skulle köpa R, frågade säljarna ett flertal ggr, samtliga ggr med svaret "jag kommer strax", "ge mig ett par minuter bara".
Ska man verkligen behöva "sälja in" sig själv till säljaren innan man får köpa en bil för ungefär 430000:-?
Skulle jag vart Sverker hade DinBil Akalla hamnat i soptunnan direkt! Det slutade hos DinBil Bromma där jag fick ett helt annat, mycket mer seriöst bemötande.

r0sen
2011-07-17, 00:18
Kan bara fortsätta med kritiken på Din Bil Akalla.. Åkte 30 mil i våras för att provköra en GTI. (Vilket bestämdes på telefon i god tid innan.)
När jag kommer dit visar det sig att en av deras säljare är ledig och har bilen hemma?!? Lyckades dock boka upp en provkörning i Täby med kort varsel.
Slutade att jag beställde min GTI i Hudiksvall. Underbart bemötande och hjälpsam försäljningschef.

Henrik.M
2011-07-18, 12:48
Låser tråden och hänvisar till svar på tråden.



http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14869-Svar-på-quot-Uselt-bemötande-hos-Atteviks-i-Växjö-quot