handdator

Visa fullständig version : behövs större huvudbromscylinder golf 2?



robban81
2011-07-14, 22:02
Hej!

Håller på att skruva ihop min golf gti -87. Har uppgraderat mina frambromsar från 239mm till 256mm och har lite frågor:

1. Hur pass viktigt är det att uppgradera till 22mm hbc? Är det mest för rätt känsla/pedalväg eller måste man byta?

2. Om man byter till 22mm hbc hur blir det med bakbromsarna då om dom är orginal? är ju mindre kolv i oken.

Man ser ju ofta i faktarutor att man bytt till g60 bromsar, är ju samma ok på 256/280 bromsar, men hittar inte hur man gjort med hbc och bakbromsar. Förstår ju att det bästa är att uppgradera alltihop, men det kostar ju en slant och familjen tycker att semester aktiviteter slår högre än bildelar till min gamla golf :)

Så går det att åka med orginal hbc eller blir det inget åka i sommar?

Mk1
2011-07-14, 23:53
Du kan lugnt köra med original hbc.
Jag har uppgraderat till 302mm bromsar på min Mk1, och har stadard hbc, och det fungerar kanonbra!
En kompis har 280 bromsar på sin 16V -86 och han har också std hbc, den fungerar också skitbra.

MiWi
2011-07-15, 12:49
Gäller detta även om man har trumbromsar bak och uppgraderar från 239mm till 256mm 16v-bromsarna fram?

Lillen
2011-07-15, 13:26
Jag personligen tycker att man fick bättre känsla med den större HBC:n.

Men på den 16V jag kör nu sitter det orginal men med 280mm frambromsar!

robban81
2011-07-15, 13:59
Tackar för svaren. Då åker jag så i sommar :)

Mr dOhC
2011-07-16, 14:13
Om du senare ändå väljer att uppgradera så ta från en Audi 100 som är 23.8mm ;)

Hade en sån på min 16v, Tarox 256mm skivor & belägg. Bromsade på bra :)

Kommer ej ihåg årsmodell men den går nog att hitta i nån reservdelskatalog...

Lillen
2011-07-16, 14:29
Som Jens skriver finns annat.
Går då även att ta bromsok och hållare från DKW.
Men det skall då vara tvåkolvsoken och hållare som passar VW:s spindlar men lösa hållare.

MiWi
2011-07-17, 03:09
Om du senare ändå väljer att uppgradera så ta från en från Audi 100 som är 23.8mm ;)

Hade en sån på min 16v, Tarox 256mm skivor & belägg. Bromsade på bra :)

Kommer ej ihåg årsmodell men den går nog att hitta i nån reservdelskatalog...

Hur passar det ihop med bromssystemet som är befintligt i bilen? Bolt on?


Som Jens skriver finns annat.
Går då även att ta bromsok och hållare från DKW.
Men det skall då vara tvåkolvsoken och hållare som passar VW:s spindlar men lösa hållare.

Från vilka bilar passar de delarna?

Mr dOhC
2011-07-17, 08:26
Hur passar det ihop med bromssystemet som är befintligt i bilen? Bolt on?

Nja den är inte helt bolt on utan behövs lite modifikation. Den passar dock på befintligt bromsservo.

Det som behövs göras är att stången som går igenom servot och som trycker på kolven i HBC behöver förlängas nån cm. Det gjorde jag på det sättet att jag la ett lämpligt objekt (ev en bit gängstång ?) inuti kolven-stången (den är ihåligt en bit in) på HBC. Stången från servot går in såpass långt att det gör inget om det ligger ett löst objekt där, kan inte trilla ur.

Sen är den HBC mycket längre än org och tar lite mer plats. Rörens anslutningar sitter från lite olika håll så rör behöver ev dras om. Har du hyffsat fräscha bromsrör så räcker det nog med att böja om dom.

Org behållaren till Audi HBC går ej att använda då den är för stor och går emot fördelaren. Det löste jag med att ta en random annan behållare som verkade lämplig och monterade brevid och drog 2 slangar till HBC.

För bilar med annan motor än 16V där fördelaren INTE sitter på sidan på toppen kan det gå med org audi behållare ;)

Gjorde en platta i koppar med bromsrör fastlödda och satte på HBC där en bit rör går ner i HBC och en bit sticker ut och där anslöt jag slang från behållaren.
http://img10.imageshack.us/img10/3540/adapterhcyl.jpg

17cm lång, den målade delen, från kant servot till änden.
Om jag minns rätt kommer behållaren från en äldre Mazda 323.
http://img823.imageshack.us/img823/4223/img2246oj.jpg

Två rör går ut neråt och ett åt höger och ett åt vänster
http://img39.imageshack.us/img39/4521/img2247um.jpg

robban81
2011-07-17, 21:50
Om du senare ändå väljer att uppgradera så ta från en Audi 100 som är 23.8mm ;)

Hade en sån på min 16v, Tarox 256mm skivor & belägg. Bromsade på bra :)

Kommer ej ihåg årsmodell men den går nog att hitta i nån reservdelskatalog...

Hej!

Tänkte uppgradera till g60 okhållare och skivor på sikt samt hbc så klart (samma ok som 256mm?)
Oken är bytta till fräscha runt om. Men va händer med bakbromsarna som är orginal om man byter till större hbc??

MiWi
2011-07-18, 02:54
Nja den är inte helt bolt on utan behövs lite modifikation. Den passar dock på befintligt bromsservo.

Det som behövs göras är att stången som går igenom servot och som trycker på kolven i HBC behöver förlängas nån cm. Det gjorde jag på det sättet att jag la ett lämpligt objekt (ev en bit gängstång ?) inuti kolven-stången (den är ihåligt en bit in) på HBC. Stången från servot går in såpass långt att det gör inget om det ligger ett löst objekt där, kan inte trilla ur.

Sen är den HBC mycket längre än org och tar lite mer plats. Rörens anslutningar sitter från lite olika håll så rör behöver ev dras om. Har du hyffsat fräscha bromsrör så räcker det nog med att böja om dom.

Org behållaren till Audi HBC går ej att använda då den är för stor och går emot fördelaren. Det löste jag med att ta en random annan behållare som verkade lämplig och monterade brevid och drog 2 slangar till HBC.

För bilar med annan motor än 16V där fördelaren INTE sitter på sidan på toppen kan det gå med org audi behållare ;)

Gjorde en platta i koppar med bromsrör fastlödda och satte på HBC där en bit rör går ner i HBC och en bit sticker ut och där anslöt jag slang från behållaren.
http://img10.imageshack.us/img10/3540/adapterhcyl.jpg

Mycket fin beskrivning, jag tackar och bockar!

Mr dOhC
2011-07-18, 12:41
Hej!

Tänkte uppgradera till g60 okhållare och skivor på sikt samt hbc så klart (samma ok som 256mm?)
Oken är bytta till fräscha runt om. Men va händer med bakbromsarna som är orginal om man byter till större hbc??

Ingen aning ifall det händer nåt med dom.
Du bara förflyttar mer bromsvätska vid kortare pedalväg än org. (?)

På min bil bytte jag inte dimension på skivor eller ok.
Möjligt att du kanske får justera lite på den lastavkännande-ventilen.

Lillen
2011-07-18, 16:26
Hej!

Tänkte uppgradera till g60 okhållare och skivor på sikt samt hbc så klart (samma ok som 256mm?)
Oken är bytta till fräscha runt om. Men va händer med bakbromsarna som är orginal om man byter till större hbc??


Ingen aning ifall det händer nåt med dom.
Du bara förflyttar mer bromsvätska vid kortare pedalväg än org. (?)

På min bil bytte jag inte dimension på skivor eller ok.
Möjligt att du kanske får justera lite på den lastavkännande-ventilen.

Troligtvis händer inget alls.
Iaf på bilar upp till -98 av t.ex Golf Mk III är det samma kolvdiameter på bakoken oavsett okmodell.
Detta med bilar från CL till GTi och VR6 samt diesel som har skivor bak och orginal bakok.
Kan ju skilja om man byter till större skiva eller rejsigare belägg.
Dock har man ju samma bromskraft från HBC i vart fall.

OM jag nu inte har fel innefattar detta även bilar inom Mk II modellserie av golf , även Mk I TROR(läs och förstå TROR) jag.

Dessa har ju samma setup bak oavsett HBC och det är lastkännande ventilen som styr trycket bak.
Dock lär man ju mest justera efter höjd på bilen då det är det som påverkar den ventilen.
Man kan ju kontrollera att den är i sitt neutralläge så den fungerar som tänkt!

Mr dOhC
2011-07-19, 10:38
och det är lastkännande ventilen som styr trycket bak.
Dock lär man ju mest justera efter höjd på bilen då det är det som påverkar den ventilen.

Man har ju fördelen att kunna justera trycket just pga av att den finns oavsett höjden på bilen...
Byter man HBC och märker att det bromsar för mycket bak. Då flyttar man ventilens fäste på bakaxeln så att trycket genom den minskar.

Vr6Turbo
2011-07-19, 11:14
litet tillägg som kanske är lite offtopic men det verkar skilja på lastventilerna också om man byter från trumma bak mot skiva
,nån som är mera insatt i det?

robban81
2011-07-19, 15:02
Troligtvis händer inget alls.
Iaf på bilar upp till -98 av t.ex Golf Mk III är det samma kolvdiameter på bakoken oavsett okmodell.
Detta med bilar från CL till GTi och VR6 samt diesel som har skivor bak och orginal bakok.
Kan ju skilja om man byter till större skiva eller rejsigare belägg.
Dock har man ju samma bromskraft från HBC i vart fall.

OM jag nu inte har fel innefattar detta även bilar inom Mk II modellserie av golf , även Mk I TROR(läs och förstå TROR) jag.

Dessa har ju samma setup bak oavsett HBC och det är lastkännande ventilen som styr trycket bak.
Dock lär man ju mest justera efter höjd på bilen då det är det som påverkar den ventilen.
Man kan ju kontrollera att den är i sitt neutralläge så den fungerar som tänkt!

Hej! Det är olika kolv diameter på bakoken -88 har 36mm och 88- har 38mm.

robban81
2011-07-19, 15:03
Man har ju fördelen att kunna justera trycket just pga av att den finns oavsett höjden på bilen...
Byter man HBC och märker att det bromsar för mycket bak. Då flyttar man ventilens fäste på bakaxeln så att trycket genom den minskar.

Det var ju en bra ide´ tänkte att risken va att det bromsar hårdare bak med mindre kolvdiameter.

Mr dOhC
2011-07-19, 15:37
Fler bilder i mitt tidigare inlägg med beskrivningen...



litet tillägg som kanske är lite offtopic men det verkar skilja på lastventilerna också om man byter från trumma bak mot skiva
,nån som är mera insatt i det?

Vet inget om det tyvärr : /

Lillen
2011-07-20, 17:13
Hej! Det är olika kolv diameter på bakoken -88 har 36mm och 88- har 38mm.

Ahh stämmer!
Tänke mest på nyare bilar så jag förträngde helt detta.

Har ingen betydelse för frågan iaf.
Det som spelar mest roll är ju justeringen av lastkännande ventilen.
OK att de större sväljer nån procent mer bromsvätska men inte så volymen har nån betydelse.