handdator

Visa fullständig version : Dörrsprängning på Golf V ?



Jojjan
2007-07-19, 01:35
Jag var nyligen till en VAG handlare och fick då se ett par där som under en lång tid tydligen hade krävt att VW skulle reparera dörrarna på sin Golf V. Tydligen är dräneringen felaktigt byggd på modellerna före mitten av -05 och det gör att dräneringsvatten fryser till is i dräneringshålen i framkanten på dörrarna under vintern och "spränger" dörren inifrån. Detta var på båda framdörrarna och det såg riktigt illa ut. Tydligen har fler råkat ut för detta och VW verkar inte bry sig speciellt mycket, men har ändå byggt om dräneringen från -05.

Någon som har drabbats av detta här eller som vet hur vanligt detta är?

mr_mike
2007-07-19, 09:16
Jag var nyligen till en VAG handlare och fick då se ett par där som under en lång tid tydligen hade krävt att VW skulle reparera dörrarna på sin Golf V. Tydligen är dräneringen felaktigt byggd på modellerna före mitten av -05 och det gör att dräneringsvatten fryser till is i dräneringshålen i framkanten på dörrarna under vintern och "spränger" dörren inifrån. Detta var på båda framdörrarna och det såg riktigt illa ut. Tydligen har fler råkat ut för detta och VW verkar inte bry sig speciellt mycket, men har ändå byggt om dräneringen från -05.

Någon som har drabbats av detta här eller som vet hur vanligt detta är?


JAg ska till VAG idag då jag upptäckte när jag tvättde bilen i måndags att längst fram nere i hörnen på framdörrarna att det va lite rost. De skulle nog kunna fixa detta fick jag tillsvars. Får väl se hur det blir med den saken...

Detta är nog pga det problem du beskriver har bara inte tänkt i de spåren.. men det låter klokt...


///Micke

Premis
2007-07-19, 11:45
Här har ni problemet.

http://www.golfmkv.com/forums/showthread.php?t=13667&highlight=door

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3079909

Min 07'a har nån form av gummidamask längst ned där på insidan, den sitter dock bra löst så det där ska jag se upp med även på den.

Marcus
2007-07-19, 13:52
Fy fan vilken jävla dundertabbe...och så snackar VW om att de testar bilarna tusentals mil i olika miljöer. Suck! En fråga jag ställer mig: har inte biltillverkare som VW (eller alla andra också för den delen) någon slags databas där man samlar på sig erfarenheter man fått genom åren? På så sätt borde inte ens nya färska ingenjörer behöva göra fel. Eller börjar man på nytt utan erfarenhet med nya ingenjörer varje gång man ska ta fram en ny Golf? På Audi A3 8L var det ju kalkonkonstruktion av dörrarna med rost, rost, rost. Och nu detta på senaste Golfen...

Premis
2007-07-19, 18:33
Fy fan vilken jävla dundertabbe...och så snackar VW om att de testar bilarna tusentals mil i olika miljöer. Suck! En fråga jag ställer mig: har inte biltillverkare som VW (eller alla andra också för den delen) någon slags databas där man samlar på sig erfarenheter man fått genom åren? På så sätt borde inte ens nya färska ingenjörer behöva göra fel. Eller börjar man på nytt utan erfarenhet med nya ingenjörer varje gång man ska ta fram en ny Golf? På Audi A3 8L var det ju kalkonkonstruktion av dörrarna med rost, rost, rost. Och nu detta på senaste Golfen...

Dundertabbe ja men inte speciellt underligt. Varje bil som tas fram är som att uppfinna bilen på nytt. Med några år i branchen så är man veteran.

Marcus
2007-07-19, 23:11
Jo men det är ju just därför man borde samla på sig erfarenheter, t ex "så här ska en bildörr vara uppbyggd för att fungera bra". Volkswagen-koncernen har ju liksom konstruerat och byggt ett antal dörrar av olika konstruktion genom åren. Det hade väl varit en sak om en relativt ny tillverkare som KIA gjorde såna här missar, men Volkswagen, näää....jag köper inte det. Dörrarna till Golf 1J verkar ju ändå vara av hyfsat god konstruktion, så varför ändra på något som fungerar?

Premis
2007-07-20, 00:24
Jo men det är ju just därför man borde samla på sig erfarenheter, t ex "så här ska en bildörr vara uppbyggd för att fungera bra". Volkswagen-koncernen har ju liksom konstruerat och byggt ett antal dörrar av olika konstruktion genom åren. Det hade väl varit en sak om en relativt ny tillverkare som KIA gjorde såna här missar, men Volkswagen, näää....jag köper inte det. Dörrarna till Golf 1J verkar ju ändå vara av hyfsat god konstruktion, så varför ändra på något som fungerar?

Biltillverkarvärlden är som en blandning mellan allice i underlandet och kalle och chokoladfabriken och då blir inte alltid choklad kakor.

Det där med knowledge transfer och best practice är ofta fina ord som man tar till men det är få företag som verkligen avsätter tid och energi att implementera det och får det att funka (imponerad av dom som klarar det), resultatet blir att man får uppfinna hjulet (eller dörren) igen. Det är ju knappast så att det är samma konstruktör som ritar dörren till en golv III som till en Golf V.

Marcus
2007-07-20, 00:28
Det är möjligt att det inte är samma konstruktör, men baserat på tidigare erfarenheter inom företaget så borde inte dörrarna bli sämre. Dörrens form på 1K är inte samma som på 1J men konstruktionen borde kunna vara ungefär densamma. Kollar man inte ens upp hur man gjorde förra gången? Det borde väl inte vara mer konstigt än att plocka fram ritningarna för dörr till Golf 1J och sen kolla genom ev. svagheter som man noterat på den (för det känner dom till) och göra ev. justeringar för att den ska passa in i Golf 1K karossen.

Premis
2007-07-20, 00:34
Det är möjligt att det inte är samma konstruktör, men baserat på tidigare erfarenheter inom företaget så borde inte dörrarna bli sämre. Dörrens form på 1K är inte samma som på 1J men konstruktionen borde kunna vara ungefär densamma. Kollar man inte ens upp hur man gjorde förra gången? Det borde väl inte vara mer konstigt än att plocka fram ritningarna för dörr till Golf 1J och sen kolla genom ev. svagheter som man noterat på den (för det känner dom till) och göra ev. justeringar för att den ska passa in i Golf 1K karossen.

Jo, så Borde man göra .. hade man gjort det så hade man troligen inte haft problemet med dörrarna. Bara att konstatera att någon missade något någonstans och det kan ju bero på tusen saker. En grov miss var det i alla fall som turligt nog verka ha en enkel lösning.

Mini_me
2007-07-20, 06:54
En 1J dörr är inte lik en 1K dörr någonstans...helt annan konstruktion mm.

Marcus
2007-07-20, 09:10
Märkligt, för det borde man ju ha kunnat spara ett antal ingenjörstimmar på...

Mini_me
2007-07-20, 09:45
...??...men snälla du...MK4 dörren skulle aldrig passa på en MK5..inte ens om du fick rätt form. Tro mig..om dom kunde återanvända saker så skulle dom...saker kostar pengar = mindre vinst = ajabaja=)

Jojjan
2007-07-21, 04:10
Jag var igår fredag och pratade med folk på två olika VW försäljningsställen och båda sade sig vara medvetna om problemet med "dörrsprängningarna".
Som sagt ovan i denna tråd så är tydligen lösningen på detta problem en skumplastbit som trycks fast i nederkanten på skärmkarmen så att dörrkanten vilar på den när dörren är stängd (se länken).
Denna skumplastbit var även monterad på en ny Golf V som fanns i bilhallen.

Kräv att VW fixar detta åt er innan vintern kommer.
Vw vet om problemet så nöj er inte med något annat än att dom sätter på skumplasten åt er. Sätter ni på den själv så finns det alltid risk att dom sedan hävdar ett garantin inte gäller om det blir mer strul i vinter.

http://www.golfmkv.com/forums/attachment.php?attachmentid=13110&d=1184246514

mr_mike
2007-07-21, 11:33
Jag var igår fredag och pratade med folk på två olika VW försäljningsställen och båda sade sig vara medvetna om problemet med "dörrsprängningarna".
Som sagt ovan i denna tråd så är tydligen lösningen på detta problem en skumplastbit som trycks fast i nederkanten på skärmkarmen så att dörrkanten vilar på den när dörren är stängd (se länken).
Denna skumplastbit var även monterad på en ny Golf V som fanns i bilhallen.

Kräv att VW fixar detta åt er innan vintern kommer.
Vw vet om problemet så nöj er inte med något annat än att dom sätter på skumplasten åt er. Sätter ni på den själv så finns det alltid risk att dom sedan hävdar ett garantin inte gäller om det blir mer strul i vinter.

http://www.golfmkv.com/forums/attachment.php?attachmentid=13110&d=1184246514


JAg va i Tisdags och visade upp min bil. Iofs så har det bara blivit pytte lite rost längst ner men ändå...

Verkade som om VW inte brydde sig. Kan ju säga att jag ska vara den tjatigaste jävel de varit med om kommer inte ge mig förens de fixat de om det så ska krävas 1 000 000 miljon samtal och femtio tusen mail.

///Micke

mr_mike
2007-11-12, 22:34
Whooo ....

Äntligen svar ifrån VW, jag fick igenom Goodwill åtgärd på min Golf V TDI 2004. De ska uppgadera bilen med gummi lister och lacka om dörrarna fram. De står även för fri låne bil den tiden det tar att åtgärda problemet...

FAN VA GUTT.............


///Micke

jocke.w
2007-11-13, 09:30
Gäller detta endast golf.

Passat??

Finn
2007-11-13, 20:06
Jag har då inte hört att det hänt på Passaten. Golfen finns det som sagt en lösning på problemet. Vet inte om det gick ut som aktion från VAG på det dock. Men problemet går att lösa iaf.

mr_mike
2007-11-14, 21:15
Jag har då inte hört att det hänt på Passaten. Golfen finns det som sagt en lösning på problemet. Vet inte om det gick ut som aktion från VAG på det dock. Men problemet går att lösa iaf.


NEj detta är inget de fixar åt en i vanliga fall men tack vare JÄVLIGT bra killar på ATTEVIKS i Nässjö så fixade de till detta åt mig. Fick först avslag men de överklagade så det gick igenom tillslut. Blev riktigt glad för det hade kostat mig ca 10 000:- med lackning och uppgaderad dränering samt en stopplist.

///Micke

JWO
2007-11-14, 21:20
NEj detta är inget de fixar åt en i vanliga fall men tack vare JÄVLIGT bra killar på ATTEVIKS i Nässjö så fixade de till detta åt mig. Fick först avslag men de överklagade så det gick igenom tillslut. Blev riktigt glad för det hade kostat mig ca 10 000:- med lackning och uppgaderad dränering samt en stopplist.

///Micke

Skönt att det ordnade sig!

mr_mike
2007-11-15, 14:25
Skönt att det ordnade sig!

Ja riktigt bra... Gött att få ordning på grejorna...


///Micke

JWO
2007-11-15, 17:33
Ja riktigt bra... Gött att få ordning på grejorna...


///Micke

Känns alltid lika bra varje gång!

R.S
2007-11-21, 00:33
Jag har precis varit i kontakt med två olika DinBil. En av dem kände inte till att problemet fanns. Den andra kände väl till problemet och jag är nu på G att processa ärendet (har en tidig 05'a som saknar skyddet).
Ska in imorrn och visa upp bilen då de måste fotografera den och skicka iväg ärendet för godkännande (tar ca 1-2v).

Anger man ärendetyp: STOR (Goodwill) ska de flesta VAG verkstäder direkt veta vad det handlar om och vara villiga att fixa till det.

Hoppas nu att detta löser sig kvick, innan skadan är skedd !

nacud
2007-11-21, 09:58
JAg skickade ett brev till dinbil i mölndal(göteborg)
detta blev svaret:

FINNS INGA SÅDANA FÖREBYGGANDE ÅTG.

SOM KONSUMENT KAN MAN FÖRSLAGSVIS SE TILL ATT DRÄNERINGARNA PÅ UNDERSIDAN AV DÖRREN ÄR ÖPPNA OCH RENA FRÅN SKRÄP FRÅN VÅRA VÄGBANOR.

R.S
2007-12-12, 02:49
Efter några veckors väntetid (Din Bil) har jag nu fått beskedet att mitt chassinummer inte av den typen som har detta problem (svensksåld första hälften av 2005).

Schlyter
2007-12-13, 20:40
Jag har en som är tillverkad 200502, tror du att den har detta problem? När är din tillverkad?

R.S
2007-12-18, 16:22
Jag har en som är tillverkad 200502, tror du att den har detta problem? När är din tillverkad?

Tror inte att din bil har problemet men tycker ändå att du ska kolla upp det
av princip för att få namn på en person som intygar det (om det senare skulle visa sig att det ändå skulle bli strul/kostnader). Min är tillverkad 200501 och jag har fått intygat att den inte har problemet (chassinr säger xx1Kxx).

mr_mike
2007-12-19, 14:37
JAg skickade ett brev till dinbil i mölndal(göteborg)
detta blev svaret:

FINNS INGA SÅDANA FÖREBYGGANDE ÅTG.

SOM KONSUMENT KAN MAN FÖRSLAGSVIS SE TILL ATT DRÄNERINGARNA PÅ UNDERSIDAN AV DÖRREN ÄR ÖPPNA OCH RENA FRÅN SKRÄP FRÅN VÅRA VÄGBANOR.


Min fixade de iordning. De fick ett narlagt beslut men då bad jag dem skicka det igen och då gick det igenom... Och undertiden jag hade inne den så upptäckte dem att det va något fel på kabelhärvan ti AIBAGEN så de skickade och ansökte om det med och fick igenom det så de monterade ner halva bilen inuti och bytte kablar oc sensorer i bilen. Totalt skulle det kosta med lackning delar och mek tid uppåt 45 000;. sek så rätt glad man blev att man hade gjort servisar på auk verksatd då hehe

///Micke

R.S
2007-12-19, 20:02
mr_mike: Vad har du för chassi (J/K) ? Skicka gärna över lite mer info om ditt ärende.

Marcus
2007-12-19, 22:11
Golf generation 4 = 1J
Golf generation 5 = 1K