handdator

Visa fullständig version : Hjälp med effektbox!!



nizmo
2011-07-12, 19:52
hejsan.

som sagt skulle behöva lite hjälp har hittat en effektbox till golf r.
undrar är det något att ha?? orolig lite så man inte pajjar motorn.. skulle vara tacksam för all info om effektboxar

sidan som säljer boxen http://www.dieselkraft.se/Produkt/VW/Golf+VI/2491/

Haugeman
2011-07-12, 20:33
Funkar förmodligen som alla andra piggyback boxar denna, typ BSR KCR osv . inget ingrepp i bilen och enkelt att återställa till original. lär nog inte pajja nått så länge det är en seriös firma som säljer det. känner inte till firman men ger lite mer hk och vrid på pappret än BSR sin till nästan halva pengen.


Tänk på att du inte får några damer med denna då det i texten står att den är "helt dam och vattentät" ;-)

logarytm
2011-07-12, 20:45
Hade hellre valt något annat trimföretag, som t.ex. BSR, Stertman eller Vtech, som går in via bilen OBD uttag än att köra med en box. Känns mer 2011...

nizmo
2011-07-13, 11:11
Tack så mkt för svar. Det sköna är ju att med denna box slipper man läsa av och ladda ner programvara. Bara koppla in och så hade den massa lägen man kunde välja

kudden
2011-07-13, 11:32
Hej.
Mitt första inlägg i detta forumet.
Köpte en svartmetallic golf blue motion masters -11 för 4 mån.sedan.
Grymt skön bil.
Fick reklam från KCRacing och det gäller ju dieseloptimering.Har funderat på att köpa denna boxen,men är tveksam.
Vad händer med garantin vid en ev.olycka?
Och varför har inte vw detta installerat från början?
Det måste ju bero på att det görs en ändring som dom inte anser vara bra.
Man höjer ju effekten med 20hk.

Haugeman
2011-07-13, 11:57
Alla motorer byggs med en marginal på effekt osv. det boxar och chiptrim gör är att optimera denna marginal och ta ut mer (max) av motorn. detta ökar såklart slitaget på motor och drivlina. trimmade bilar kräver oftare service. var dock beredd på att den kan dra mer bränsle efter uppgradering, delvis på mer uttagen effekt och delvis på att man normalt blir mer gasglad med högerfoten. =)

Nu är det inte så att bilen slits sönder direkt efter en trimning, men man får vara införstådd med att byta olja lite oftare osv så är det inga problem.
Fördelen med dom nya boxarna som man sätter dit är att man enkelt kan återställa till original (inför besiktning service eller av andra orsaker man skulle vilja), i motsättning till äldre bilar som måste chippas i styrboxen med ett lött chipp. Alla nya bilar har ju en helbilsgodkänning och man får ju knappt byta glödlampor i dom nuförtiden.

DPC
2011-07-13, 15:49
Ett förtydligande: trimfirmor optimerar inte någonting utan de ger sig på befintlig marginal och tummar på gränserna. Jag är särskilt kritisk till piggy back-boxar som manipulerar signaler till motorstyr (ett vanligt sätt att trimma diesel är att höja railtryck) utan att hålla koll på viktiga parametrar.

Visst har alla motorer en inbyggd marginal. Men det är viktigt att förstå att den marginalen är olika beroende på effektuttag i motor och körförhållanden. Om man ska trimma sin motor och tumma på dess marginaler så är det alltid värt att lägga några extra kronor och åka till en firma som har grundläggande kunskap om en motors gränser för tex avgastemperatur, turbovarvtal, lämpligt lambda på fullast, förståelse för tändtidpunkt vs risk för knack etc.

kudden
2011-07-23, 22:11
Hej.
Så du rekommenderar det inte?
Men åker jag till en firma som har kunskaper om detta
vad gäller då vid garantier?
VW anser att man skall akta sig för detta.
Vad gäller egentligen?
Trevligt forum förresten fast jag fick på moppo när det gällde däck:)

Henrik.M
2011-07-23, 22:35
Hej.
Så du rekommenderar det inte?
Men åker jag till en firma som har kunskaper om detta
vad gäller då vid garantier?
VW anser att man skall akta sig för detta.
Vad gäller egentligen?
Trevligt forum förresten fast jag fick på moppo när det gällde däck:)

VAG står ej för motorskador på garanti om det visar sig att motorn/programvaran i denna är manipulerad , gäller även vissa försäkringsbolag.
Sen vad trimfirmor har för garantier/försäkringar på ev motorskador måste man ta med dom........det har jag ingen aning om.

kudden
2011-07-23, 23:41
Hej.
På KCR kan man lägga till en motorförsäkring.
Det verkar ju lite luddigt så jag struntar nog i det.
Den går bra ändå.
Den första VW jag haft förresten:)

J.L
2011-07-24, 00:01
Trevligt forum förresten fast jag fick på moppo när det gällde däck:)

Mycket trevligt! Ännu trevligare stämning på träffarna :-)
Det lät hårt... och jag får nog ta åt mig lite, men bara lite,
alla får ha sin egen åsikt, det är det som är så bra!

Ursäkta Off-topic!