handdator

Visa fullständig version : Polo 04, avgas/motorlampa lyser



D_Stenlund
2011-07-11, 13:48
Körde min polo förra veckan när plöttsligt avgaslampan/motorlampan började lysa gult, står i instruktionsboken att de kan vara lambdan som gått sönder. Den misständer och går på alla cylindrar, kan de vara så att en lambda gått sönder, behöver man koppla upp den till en dator för att få reda på vilken av dom båda som gett upp?

Såg att avgassystemet är riktigt dåligt undertill, orginal enligt förra ägaren så den har ett par år på nacken, men va kan felet bero på, lambda största boven? Vill gärna inte köra bilen tills jag fått reda ut va som är fel.

Trevlig dag, mvh Daniel

Vr6Turbo
2011-07-11, 13:58
kan vara en jordkabel som e trött också, hade samma fel för nåt år sedan ,ckecka det först samt felkoder

D_Stenlund
2011-07-11, 14:09
okeyokey, någon speciell kabel? Är de dom till lambdan eller några andra i första hand?

Vr6Turbo
2011-07-11, 14:26
jordkablarna mellan batteri/chassi/motor ,testas enklast med hjälp av startkablarna

Henke
2011-07-11, 19:06
Läs av felkoder först innan du börjar byta grejer. Om motorlampan lyser så finns det felkoder.

Vr6Turbo
2011-07-14, 21:38
hur gick det?

D_Stenlund
2011-07-19, 18:48
Felkoden lyder/lydde;
- tankventilation; felaktigt flöde
- intermittent

lampan är släckt, verkar gå på alla cylindrar men ja ska ta itu med avgassystemet som är riktigt risigt, men ack så dyrt också till den lilla bilen.

någon som är duktig på att tyda den felkoden har hört runt men verkar vara lurigt.

MVH Danne

D_Stenlund
2011-07-20, 17:31
ingen som har något svar? Finns ju många kloka ( & bästa ) huvuden som kan de mesta här inne

paracord
2016-01-07, 22:41
Jag har precis köpt mig en 04 och hann lagom hem och bära in sommardäcken när motorlampan tändes. Under tiden jag gjorde det så har tempmätaren gått ner till 0. Kan rört sig om en kvart. Första VW i mitt liv från Volvo, fler tips än ovan?

J.L
2016-01-08, 13:25
Jag har precis köpt mig en 04 och hann lagom hem och bära in sommardäcken när motorlampan tändes. Under tiden jag gjorde det så har tempmätaren gått ner till 0. Kan rört sig om en kvart. Första VW i mitt liv från Volvo, fler tips än ovan?

Det kan vara vad som helst, börja med att kolla felkoder.
Har du ingen egen VCDS så ta en titt under VAG-COM forumdelen om det finns någon i din närhet som kan hjälpa till.
Lycka till