handdator

Visa fullständig version : vad heter orginal turbon som sitter i min "nya" golf gti 1.8T?



Goffe4:a
2011-07-08, 09:22
Hej är ny på forumet och söker lite svar =)

Min fråga är vad heter orginal turbon som sitter i min "nya" golf gti 1.8T och sen undrar jag hur mycket tål just orginal snurran.

Vilket laddtryck står dom pall för utan att gå sönder eller att man ska behöva uppgradera turbon. Håller orginal snurrar för 1.0 bar må tro?

Tänkte lämna in bilen på chippning nu nästa vecka och hur högt blir laddtrycket med ett steg 1 trim från bsr landar det nånstans runt 1.0 bar eller?

MVH :)

Falcor
2011-07-08, 09:39
Den heter KKK K03 om du har en standard 150 hk motor. Ger upp till 200 hk med lite tur, efter det så är verkningsgraden ganska låg....
Den kan nog peaka 0,9-1 bar vid fullgas acceleration men det är inget den håller nån längre stund.

J.L
2011-07-08, 09:57
Hej och välkommen hit!

Goffe4:a
2011-07-08, 10:06
Tack! J.L =)

Ok Falcor tack för svaret. Hmm du mennar altså att efter en chippning så kommer snurran att ladda c.a 0.9 1.0 bar men den kommer inte att hålla för det?

Man måste altså byta till en "värre" turbo efter chippningen som håller för laddtrycket. Fan då springer ju priset iväg eller hur länge tror du att man kan köra med orginal snurran innan den "rasar"? den håller altså inte? den kommer att ryka om man kör för länge efter chippningen?

Fan det lät surt vilken turbo ska man sätta i för att det ska hålla?

tycker allt att orginal snurran ska hålla för en liten chippning kommer gå från 150 hk till 193 hk "enligt bsr" men thats it! tänker inte "monstertrimma" på nått sätt då det verkligen inte finns ekonomi för att typ byta kolvar vevstakar osv osv ja ni är med på vad jag mennar men om man nu måste byta snurra för en chippning tror jag fan att jag skiter i det =)

Vad går en ny turbo på lixom? :D

MVH

Edit: ursäkta Falcor det va jag som missförstod dig den kan altså peaka nånstans runt 0.9 1.0 bar men den håller inte det laddtrycket nån längre stund. men snurran kommer att hålla iallfall? :D

J.L
2011-07-08, 10:11
Jag tror Mats menar att laddtrycket kommer tangera 0.9 - 1.0, men kommer inte orka hålla
det trycket en längre stund, det är ingen fara att orginalturbon kommer ge upp, men räkna med
att man förkortar livslängden på de flesta delar i och runt motorn vid en trimning, även om det
säkert är marginellt med denna typ av trimning.

Falcor
2011-07-08, 10:56
Precis som JL säger, den kommer att peaka på ca 1 bar men den orkar inte pumpa så mycket luft så att du behåller det övertrycket när du kommer högre upp i varvtalsregistret, då kommer laddtrycket sjunka ner mot 0,6 eller liknande....inget fel alltså men den här turbon är väldigt liten och klarar helt enkelt inte mer än så.

Hålla kommer turbon med största sannolikhet att göra, se bara till att du byter olja lite oftare än vanligt så är det säkert inga problem.

Goffe4:a
2011-07-08, 12:36
Ok då är jag med i matchen :D tack för svaren boys =)

Sn00k
2011-07-08, 13:11
viker in en länk där du kan se lite laddtryckskurvor/vrid för en 1.8t motor med samma turbo, titta dig dock inte blind på bsr:s vridsiffror i detta test, då dom hade en alldeles egen metod för att mäta detta, vilket också förklaras i texten.

http://www.nordicaudi.com/arkivet/artiklar/990601_trimchip/trimchip.htm

är den en 150hk motor så har det funnits chip med allt ifrån 175hk upp till 216hk, där dom flesta över 200hk gränsen har påpekats förkorta turbons liv ganska märkbart.
på 180hk motorn sitter det en annan modell av k03 turbon som klarar ~225hk.

Haugeman
2011-07-08, 22:40
jag har+ BSR steg 2 i min gti 150 hk. peakar 0.9 bar och "håller" 0.8 vid fullgas.

jag körde min på effekttest på buggrun nyss och fick ut 177 hk i motorn och 256N. Nu är det säkert lite diff i räknad förlust osv mot vad bsr räknar med men 193 hk är alltid glädjesiffror.