handdator

Visa fullständig version : ac kompressor byte ,men finns två olika typer!?



Vr6Turbo
2011-07-05, 19:53
Efter massa strul med ac service stället så visade det sig att kompressorn behöver bytas.
Bilen i fråga är en golf variant 1.6l -02 ,reg nummer TCT576

Den kompressorn som sitter i nu heter 1J0820803G och ser helt annorlunda ut mot den andra
,jag undrar alltså om nån vet om jag kan sätta dit en uppdaterings kompressor istället för denna?
eller om nån har lust å checka via vags register eller nåt

zexel heter den jag har nu
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/122/bil/lgnr/666119_1.jpg&width=370&height=

och enligt listor på nätet så ska denna passa men känner mig osäker:
http://image.fbt.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/145/bil/lgnr/916521_1.jpg&width=370&height=

Cullberg
2011-07-05, 22:42
Jag köpte precis en ny kompressor till min bil på Skruvat.se
Kostade nästan samma som en bättre begagnad.

http://www.skruvat.se:80/AC-ACC-utrustning-C209.aspx

Maila dom och fråga vilken som passar din, sen har vi rabatt via klubben där också!

Vr6Turbo
2011-07-06, 20:21
det får bli en från skruvat, samma modell som jag har nu, måste man byta expansions ventilen samtidigt? torkfilter vet jag att man måste byta

Henrik.M
2011-07-06, 22:43
Om kompmressorn har skurit bör systemet spolas ur och rengöras och då ska expventil samt torkfilter bytas.
När man spolar ur systemet byter man ut expansionsventilen mot en adapter med hål rakt igenom & kopplar sig förbi torkfiltret (bilar med insats filter plockar man ur insatsfiltret) eftersom man annars skulle blåsa sönder expansionsventilen och insatsfilter , har man ingen adapter kan man tillverka en egen av den gamla expansionsventilen genom att helt enkelt borra av pinnen i den.

Enkel förklaring till hur en urspolning av ac systemet fungerar.
Man använder en speciell behållare med inbyggt filter som kopplas ihop med AC-Maskinen och fylls med gas (I vårt spolsystem använder vi 5 Kg gas dvs 10ggr mer gas än vad en standardbil rymmer så vi pratar rätt höga tryck).
Behållaren fungerar som acktank mellan Ac-Maskin och bil och man trycker gasen från behållare--->genom bilen , gasen tar med sig skiten i sytemet --->in i behållaren genom ett filter ---->sedan in i AC-maskinen , dvs man spolar ur systemet.

Vr6Turbo
2011-07-06, 23:17
ej skurit enligt dom men påväg ,den e alltså riktigt dålig

är det en service som ingår när dom sedan ska fylla och tryck testa?
eller ska man behöva pynta för det också?

jag vände i dörren när dom ville ha nästan 10lök för att byta kompressor,torkfilter och ventil

delarna kostar mig 3500:- från skruvat.se med rabbat
,fyllning, trycktest runt 2000:-

förresten ,går det köpa nåt färdigt kit med oringar på vag?

J.L
2011-07-06, 23:21
med rabbat

Är du medlem så gör en ansökan om medlemsstatus på forumet också,
formuläret under "Annat" längst upp till höger har krånglat, men testa det först.

Du har inte tillgång till hela forumet som forum-medlem.

Vr6Turbo
2011-07-06, 23:27
vr6.nu har 10%

Henrik.M
2011-07-06, 23:33
ej skurit enligt dom men påväg ,den e alltså riktigt dålig

Så länge den ej skurit så partiklar hamnat i systemet behöver du ej spola.


är det en service som ingår när dom sedan ska fylla och tryck testa?
eller ska man behöva pynta för det också?

Inte en något som ingår i en "vanlig" ac service.
Det är skillnad på "ac service" och "ac reparation" , reparation är det som kostar skjortan.


jag vände i dörren när dom ville ha nästan 10lök för att byta kompressor,torkfilter och ventil

Byter dom allt det och du fått det priset förutsätter jag att spolning av systemet är inräknat.


delarna kostar mig 3500:- från skruvat.se med rabbat
,fyllning, trycktest runt 2000:-

Se bara till att få garanti på jobbet , så har du gjort en bra affär , annars kan du lätt göra en dålig affär om du måste pynta samma summa igen eller mer pga av dåligt jobb.
Men så länge det är någon som vet vad dom pysslar med är det nog ingen fara.


förresten ,går det köpa nåt färdigt kit med oringar på vag?

O-ringarna säljs lösa och det bör vara 4st du behöver om jag räknar rätt , 2 vid kompressor och 2 vid torkfilter.


Sen ett tips : Kontrollera så kompressorn är förfylld med olja , köper du kompressor på VAG är den det , köper du annanstans vet jag ej om den är det.
Är den ej förfylld och du glömmer fylla.........blir det dubbelt så dyrt.

Så kolla det INNAN du monterar den.

J.L
2011-07-06, 23:33
vr6.nu har 10%

Ok, på så vis, my bad :-)

Vr6Turbo
2011-07-06, 23:49
tack för kanon svar! mekar med det själv, det e då man inte blir förbannad på nån klåpare som ska göra jobbet på 10min :)
,för när jag körde ifrån där första gången så lossade bulten som håller magnetkopplingen (bytat spolen) som dom då trodde va felet
,ja ni fattar ju själva att jag helst inte låter dom meka med bilen nå mera, å det finns bara det stället här i krokarna förutom en verkstad till
som fyller och trycktestar ,den senaste av dom två kommer jag åka till när jag monterat allt

och kan väl tillägga att jag vägrade betala för deras felsökning och nerlagda tid på min bil

så det sitter inga oringar vid expansions ventilen?

Vr6Turbo
2011-07-06, 23:53
och kan tillägga att spolning inte ingår i det priset, hur vet jag då det :)
jo för att jag känner en som jobbat där å dom har aldrig gjort det ,inte på dom två åren han jobbade där iallfall ,frågan e snarare om dom ens vet att man kan göra det

Henrik.M
2011-07-07, 00:02
så det sitter inga oringar vid expansions ventilen?

2st , men eftersom kompressorn ej skurit så finns det ingen anledning att byta den om den ej är skadad.

Hittade den här bilden , klicka på länken så har du delnr.

http://autopartmaster.com/imgbank/cat/vw/img.asp@mdl=208&unit=71B0AA9C


http://autopartmaster.com/en/?action=catalog_show&cat=vw&t_id=6609&id_pic=6914&cod=N0139413


EDIT : Nog för att jag är ganska säker på att o-ringarna är samma oavsett kompressor nr , KOLLA det en extra gång med VAG INNAN du köper dom........annars får jag väl en fet utskällning pga av för litet eller stort gummi. =)

Bilden var mest för att du skulle kunna räkna hur många o-ringar du behöver.

Vr6Turbo
2011-07-07, 00:07
skit bra! tack så mycket!

när jag ändå pillar med det så kan jag lika gärna byta den också

Henrik.M
2011-07-07, 00:24
skit bra! tack så mycket!

när jag ändå pillar med det så kan jag lika gärna byta den också

Den är ganska lättåtkomlig på MK4 med 1.6 så det är ingen dum ide.

En annan sak som ingen kanske sagt så jag säger det , montera torkfiltret sist och se till att inte dra pluggarna ur det föränn i du ska montera den.
Sista WAECO kursen jag var på påtalade man att , få vet att ett torkfilter anses som förbrukat efter 5 minuter om det ligger öppet i ett normalfuktigt rum , då är sica gel kulorna invändigt såpass mättade att dom inte gör sitt jobb ordentligt.

Översätter man det i praktik : Se till att plugga slangarna medan du jobbar så systemet ej är öppet , montera alltid OM MÖJLIGT torkfiltret sist och dra pluggarna till torkfiltret just innan du skruvar dit slangen.

Jägartips.

Vr6Turbo
2011-08-01, 19:04
Tack för tipsen! Nu är det kallt å gott i bilen och torkfiltret monterades sist och snabbt :)

Det blev en Hella kompressor från Autodelar

edit: synd att oringarna bakom expansions ventilen inte va med på skissen ;)