handdator

Visa fullständig version : Verkstan nollade styrboxen, går de åh rädda?



PontusA
2011-07-04, 16:33
Ja som sagt, köpte en chippad styrbox av en medlem här på forumet, den var fixad av tm chiptuning, lämnade då in bilen på verkstan idag för att dom skulle koda in boxen, då måste dom ha lyckats nolla allt. Så den går likadant som innan, sen som ännu mer minus dog tripmätarn för bränsleförbrukningen.

Så då är min fråga, går det att rädda?
Ifall de inte går, kan jag begära nåt från verkstan?

Tack på förhand.

Henrik.M
2011-07-04, 17:05
Trimmade motorstyrdon ersätts ej av VAG , finns tom med papper på det där VAG frånsäger sig allt ansvar i form av skador på trimmade styrboxar.
Så svaret är : NEJ , sen om dom gör det av ren godwill är en annan sak det måste du göra upp med verkstan.

Sen är jag mycket tveksam till att boxen blivit "otrimmad" vid en vanlig nyckelkodning/anpassning , för att detta ska ske måste boxen enbart vara mjukvaru preppad sedan måste mekanikern ta hem mjukvara till boxen och godkänna denna INNAN han skjuter i den i boxen.
Och så vitt jag vet erhåller VAG ej programvara online till så gamla boxar , för jag antar att det är denna box vi snackar om : http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?14737-Köpte-begagnad-chippad-styrbox-har-jag-blivit-blåst&p=143424#post143424

Bara mina reflektioner efter det du beskrivit , sen kan jag vara ute och cykla också.

PontusA
2011-07-04, 18:01
Om den nu inte blev "otrimmad", vad kan de då bero på?
Har läst att tm's tuning kommer allt eftersom under 50km sen man fixade den, men tycker ändå att jag borde ha märkt nåt under dagens körande.

Henrik.M
2011-07-04, 18:13
Om den nu inte blev "otrimmad", vad kan de då bero på?
Har läst att tm's tuning kommer allt eftersom under 50km sen man fixade den, men tycker ändå att jag borde ha märkt nåt under dagens körande.

Ingen aning om vad det kan bero på , det måste någon annan svara på.
Däremot har jag en viss aning om hur man går tillväga med att koda ett motorstyrdon och vad som gäller kring det samt vad man kan skada & inte skada , det har jag lärt mig efter 15år på VAG och ett otal motorstyrdonskodningar och en och annan misslyckad sådan.
Och det var det jag svarade på. ;-)

2 saker kan hända med ett motorstyrdon om man misslyckas.

1 : Den töms på info och bilen är då stendöd & motorstyrdonet förbrukat.
Ungefär samma sak som om du uppdatterar en BIOS på ett moderkort till en dator och det skiter sig , moderkortet är då förbrukat.

2 : Är bilen mjukvaruchippad så återställs bilen till orginalsättning alternativt händer punkt 1.
Därför har VAG en regel/policy där dom friskriver sig från att ersätta skador uppkomna på chippade motorstyrdon , like it or not men så är fallet.



I ditt fall vet jag att VAG ej erhåller onlinmjukvara i form av motorstyrningsprogram till ett så gammalt motorstyrdon , så punkt 2 kan uteslutas i detta fall.
Detta började VAG erhålla i samband med att Golf MK5 kom 2005.

Och är det så att något gått fel mot förmodan tror jag det kan vara ganska svårt att på ett lätt sätt få berörd verkstad att ta på sig något på godwill , när det första man gör är att skriva stort "Puckona på verkstan nollade styrboxen" i rubriken......Ett tips.

Lättast vore väl att ta kontakt med http://www.tmchiptuning.com/ , ställa frågan till om dom mjuk eller hårdvaru chippar just ett sådant styrdon du har.
När du vet svaret på den frågan kan du bena vidare.
Dom av någon bör ju besitta ett svar i frågan och det skulle var intressant att ta del av det.

PontusA
2011-07-04, 18:20
Har redigerat det nu, var bara lite väl arg då jag skrev inlägget. (Ibland tänker man inte så klart).

Men eftersom styrboxen funkar så kan man ju då både utesluta punkt 1 och 2. (Åh med funkar så menar jag ju då självklart att bilen startar och går)

Sen så blev jag lite förvånad då pysljudet från turbon försvann efter bytet. Vad kan de bero på?

Har redan slängt iväg ett mail till dom i hopp om att få någorlunda svar på vad det kan bero på, men de lär man inte få höra nåt om förrän imorn då dom återkommer till verkstan.

Mini_me
2011-07-04, 23:21
Jag kanske missar nåt men...om boxen var okodad , hur vet du att den var "trimmad"? För om den inte varit kodad så kan du inte ha kört bilen...eller?
Och om svaret är "Nej jag har inte kört bilen" så kanske du bara har köpt en...standard box. (Tuff skit kanske?)

J.L
2011-07-04, 23:21
Ytterliggare ett alternativ är ju som sagts i den tidigare tråden (där du kunde fortsatt denna diskussion f.ö.)
att boxen aldrig varit chippad, men det vet jag ingenting om, det står ju tyvärr ord mot ord då boxen såg
helt orörd ut.

Norpan
2011-07-04, 23:59
När jag var hos Dahlbäck racing med Lupon och fick den chippad så var det bara löd-chip som gällde och jag har också en
AGU motor.
Det går mej veterligen bara att flashprogrammera dom nyare motronic styrboxarna, kolla lite på tex BSR:s hemsida: http://sv.bsr.se/products/t447/

Jag skulle säga att din box aldrig varit trimmad men vad vet jag....

Vad gäller din färdator så kan det vara så att boxen du köpt hör till en bil som inte har färddator från början.
Det ska vara samma box nr som din gamla annars kan det bli konstiga fel.

PontusA
2011-07-05, 17:24
Ja detta svar fick man då från TM:

"Ja då blir bilen org
Så då måste bilen chippas igen.
Men det går ej på någon garanti eftersom den inte sitter i samma bil :(
Är bilen org i övrigt eller har du racekatt & 3" downpipe osv ??

TM Chiptuning Eskilstuna
Årbygatan 10
63345 Eskilstuna
0708-886511"

Så då är min fråga, kan man bara byta tillbaka till första boxen utan att åka in på verkstan igen? Eller har dom kodat om hela systemet så den är "utstött"?
Känns ju lagomt surt att man för de första inte kollade upp detta innan man köpte, sen att man nu slängt 2k i sjön.. Life sucks sometimes..

nizmo
2011-07-05, 19:57
och åter nej till allihopa. jag har inte sålt killen en otrimmad styrbox. den är fixad av tmc thomas i stenungsund. och bilen som boxen fanns i finns med på deras sida över kund bilar som dom fixat med info. en svart golf med en bmw i bakgrunden på banan piren race

VWGolIV
2011-07-05, 20:21
Bra att chipfirman har svarat så vi alla vet hur det ligger till.
Sen att det gått så olyckligt att boxen blivit orginal är ju tråkigt.

Nizmo: Hoppas du förstår reaktionen som varit hos vissa personer. Inget illa menat.

PontusA
2011-07-05, 20:49
Men som sagt ni som nog vet lite mer om verkstads kodningen, går de åh trycka tillbaks original boxen? Eller måste den kodas in igen?

Henrik.M
2011-07-05, 22:10
Svar på din fråga : Varje gång du byter motorstyrdon till ett annat måste det anpassas mot stöldskyddet.

MEN för att hålla oss kvar vid historien så är jag fullt övertygad om att det ligger en hund begraven här någonstans och jag ska så utförligt som jag kan förklara varför.
När man ANPASSAR stöldskyddet mot motorstyrdonet byter man ingen programvara i sjäva motorstyrningen , det enda du gör är att du "gifter" stöldskydds kretsen i motorstyrdonet med resten av bilen.
Man byter MAO ingen programvara som tar bort en mjukvaruchippning.

För att förstå mig bättre och fatta varför jag anar en hund som är begraven av den information jag kunnat läsa mig till här om denna historia : Be att få följa med in i verkstan , se vad dom gör och fråga vad dom gör , stå bakom killen och titta på skärmen när han gör det.
Så länge du inte ser något som heter "mjukvaruanpassning motorstyrning" eller en stapel på skärmen som laddar 30 minuter med tydlig text att mjukvaran i motorn byts..........då gör den inte det heller , det enda som görs är en stöldskydds anpassnig och det är en helt annan sak.

Låter kanske som en klysha : Men jag har faktiskt kodat nycklar till en och annan mjukvaruchippad bil , och den har varit precis lika mjukvaruchippad efter det.

Nu vet jag inte om du använt ordet KODA eller ANPASSA i ditt brev till TM Tuning.
Tycker du ska maila TM Tunig igen & fråga ifall mjukvaruchippningen försvinner vid en nyckelanpassning där inget ingrepp i motorns styrmjukvara görs.

Skulle vara intressant att läsa det svaret.

Anklagar ingen för något , jag bara gräver efter fakta i något som jag finner mycket intressant & säkert många fler med mig.


Edit : Sen kan du ju faktiskt även ringa verkstan och fråga dom om dom förutom stöldskyddsanpassning gjort någon sorts mjukvaruuppdatering på motorstyrdonet.

Det svaret skulle också vara intressant att läsa , så kan vi bena mer sen.

Med en "hund begraven" menar jag inte nödvändigtvis inte blåst , men något har gått fel på vägen & jag är fruktansvrt nyfiken var.......för det kan vi alla lära oss av.

Bara jag får svar på mina 2 ovanstående frågor ska nog detta lösa sig , jag kan ju ha fel om vilken mjukvara VAG tillhandahåller online och dett är ju isf ett ypperligt tillfälle för mig att lära mig något nytt.

Cullberg
2011-07-05, 22:40
Surt om det nu blivit "omkodad". Men jag håller med Henrik.M om att det verkar vara något som inte stämmer helt...

Mini_me
2011-07-05, 22:48
Har även jag kodat och anpassat massa styrdon och det ska inte gå att "anpassa" bort nånting som har med chip eller dylikt vid byte till ett annat beggat styrdon.
Styrdonet är för gammalt och du kan inte (ens om du vill) uppdatera styrdonet via Fabriken (online på VW språk).

Nånting saknas och jag kan gissa på vad...........

PontusA
2011-07-05, 23:01
Ska ringa både verkstan och TMC imorn så inga missförstånd kan dyka upp.
Så några frågor kan besvaras iaf, är lika nyfiken som ni. Så man som sagt kan stoppa andra från åh lyckas med samma misstag.

Ingen som sitter på ett löst trim chip som man kanske vill sälja till en vettig peng? Så får jag hyra nån till åh löda in det.

Henrik.M
2011-07-05, 23:28
Ska ringa både verkstan och TMC imorn så inga missförstånd kan dyka upp.

Det är där du ska börja , för om du formulerar din fråga fel till TMC och verkstan får du fel svar.
Med fel svar får du fel information och då uppstår missförstånd.

Formulera frågorna som jag skrivit ovan så kan jag ge dig fakta baserat på svaren du får , eller inte bara jag utan dom flesta som har en aning om hur systemen fungerar.

Vi börjar i den änden.

PontusA
2011-07-05, 23:32
Senaste svaret från TMC:

"Ja mitten av 99 så kan man lösa utan att löda :)
Ja vet du att du ska ha tex 3" & 100cellers katt så fixa det innan så spar du en slant :)

TM Chiptuning Eskilstuna
Årbygatan 10
63345 Eskilstuna
0708-886511"

Henrik.M
2011-07-05, 23:35
Senaste svaret från TMC:

"Ja mitten av 99 så kan man lösa utan att löda :)
Ja vet du att du ska ha tex 3" & 100cellers katt så fixa det innan så spar du en slant :)

TM Chiptuning Eskilstuna
Årbygatan 10
63345 Eskilstuna
0708-886511"

Är ej det svaret jag är ute efter.

Det jag vill ha svar på från TMC är :

Om nu motorstyrdonet är mjukvaruchippat.
Återställs bilens motorstyrningsmjukvara till orginal vid en nyckelanpassning där motorstyrdonet endast anpassas mot bilen stöldskydd.
Dvs ingen mjukvara i bilens motorstyrning ändras.

Det jag vill ha svar från verkstan på är : Gjordes något förutom stöldskyddsanpassning på motorstyrdonet exempelvis en mjukvaruuppdatering på motorstyrdonet.

(Jag är ganska säker på att JAG vet svaret på denna fråga men det hjälper ingen att JAG vet , jag vill att du ska höra vad verkstan säger).

PontusA
2011-07-05, 23:42
Tack att du formulerar frågorna lite bättre åt mig. Är som sagt helt bakom flötet då de gäller elektroniken så.
Men då ska jag dra upp dom så imorgon!

Henrik.M
2011-07-05, 23:44
Tack att du formulerar frågorna lite bättre åt mig. Är som sagt helt bakom flötet då de gäller elektroniken så.
Men då ska jag dra upp dom så imorgon!

Gör det , så kan vi sluta spekulera baserat på bristfällig information. ;-)

PontusA
2011-07-06, 20:20
Ja oturen bara fortsätter.
Kört bilen till verkstan, dock pga att den läcker olja som fan vet vad.
Då passade jag på att fråga vad dom gjort med boxen.
Som ni trodde så matchade dom endast den mot bilen, ingen ny mjukvara eller nåt sådant.
Så har bett dom montera tbx gamla.

Men nu är man sådär lagomt less.

Henrik.M
2011-07-06, 21:02
Som ni trodde så matchade dom endast den mot bilen, ingen ny mjukvara eller nåt sådant.¨

Jag trodde inte , jag visste.
Ville bara att du själv skulle få höra det av verkstan , så att du är säker.
För som jag, samt ett par till säger så tillhandahåller VAG ej mjukvara online till dessa boxar , dvs det skulle inte gå att uppdatera den om man så ville.
Mao antingen är det fel på boxen eller något fel på bilen (vilket kan man ju tvista om i all oändlighet) , vi kan iaf vara överens att det INTE är VAG verkstan som gjort fel i det här fallet.

VWGolIV
2011-07-06, 22:32
Prata med trimfirman och se om dom vill kolla på boxen.
Då kan du skicka den dit och få ett utlåntande kanske ?

PontusA
2011-07-09, 11:09
Alltså måste säga att detta verkligen börjar gå åt helvete.
Nu är gamla styrboxen monterad igen. Vad börjar hända då? Jo bilen får för sig åh dö lite nu och då, tomgången är helt åt skogen. Hälften av elen jävlas, bilen drar soppa som en V8, men de bästa är! Den läcker olja, lät verkstan titta efter läkaget, då säger dom: vi har inte sett en antydan till olja, motorn är helt ren och torr. Medans då man själv tittar under bilen då ser man hur de droppar.

Så nu är man less...

VWGolIV
2011-07-09, 13:00
Du kanske skulle kolla med en annan verkstad isåfall...