handdator

Visa fullständig version : Spricka i avgasgrenröret - svetsa eller ej?



berlands
2011-07-04, 15:36
Upptäckte en rätt så lång spricka i avgasgrenröret till min Golf MK2, CL1.6. (Håller på och renoverar motorn, så grenröret är avplockat för tillfället).
Förmodar att det är rätt vanligt att grenrören spricker.
Går det att svetsa det? Eller ska man istället satsa på att leta upp ett bättre begagnat på skroten?
Risken är väl att man råkar på grenrör med sprickor även där, kanske.

/Berlands

VWGolIV
2011-07-04, 17:42
Risken är väl att det spricker vidare om man inte får lagat det korrekt.
Men om man nu kan ta av röret och laga det på bänken så borde man få lagat det till 110%.

Oftast blir det bättre lagat om man kan ta o vända o vrida på det istället för att ligga under bilen o jobba.

Edit: Såg att röret var av så kan du svetsa så hade jag lagat det.

Janne.M
2011-07-04, 18:40
Borra hål i bägge ändar av sprickan med lagom stor borr, slipa lite 45 graders vinkel på sidorna av sprickan, släng in i ugn på 200 - 300 grader ett gäng timmar, ta ut och svetsa med gjutjärnspinne, banka lite på svetsarna och in i ugnen igen där du gradvis sänker temperaturen under ett par timmar. Så har jag fått lära mig att man ska göra, men jag är ingen svetsare så rätta mog om jag har fel. Fulversionen är att värma upp och sen MIGa

JettaSport
2011-07-04, 22:00
jag tog en stor U-balk och borrade hål i och drog fast grenröret i innan jag började gjutjärnspinne-svetsa mitt grenrör.
Har svetsat det 2 gånger hittils, men tror det håller bra trots jag gjort det 2 gånger.
Tror jag hade 2 långa sprickor från början. Körde biltemas elektrod. Problemet med deras elektrok är att den är svårsvetsad. (fast jag kan ju iof knappt svetsa pinne ändå, kan bero på det med ;))
Och som du säger Berlands, så vet man ju inte vad man hittar på skroten heller...

Och som Janne.M lärt sig har en smed lärt mig med.
Jag hade ingen bra ugn i närhetet så jag pallade upp värmepistolen och körde på med en gasolbrännare.
Sen nåt mer som smeden lärde mig var att man svetsar lite, sen knackar man på godset bredvid/runt om kring under tiden man inte svetsat, för då ska spänningar som bildas i materialet gå ur

berlands
2011-07-05, 09:39
jag tog en stor U-balk och borrade hål i och drog fast grenröret i innan jag började gjutjärnspinne-svetsa mitt grenrör.
Har svetsat det 2 gånger hittils, men tror det håller bra trots jag gjort det 2 gånger.
Tror jag hade 2 långa sprickor från början. Körde biltemas elektrod. Problemet med deras elektrok är att den är svårsvetsad. (fast jag kan ju iof knappt svetsa pinne ändå, kan bero på det med ;))
Och som du säger Berlands, så vet man ju inte vad man hittar på skroten heller...

Och som Janne.M lärt sig har en smed lärt mig med.
Jag hade ingen bra ugn i närhetet så jag pallade upp värmepistolen och körde på med en gasolbrännare.
Sen nåt mer som smeden lärde mig var att man svetsar lite, sen knackar man på godset bredvid/runt om kring under tiden man inte svetsat, för då ska spänningar som bildas i materialet gå ur

Verkar vara en hel vetenskap att svetsa i gjutjärn, men vilken imponerande kunskap som finns angående detta på forumet! :)
Ska inspektera ett grenrör på skroten i em. Skrotnissen var schysst och låter mig plocka ett ifrån en avmonterad motor. Och om det visar sig vara sprickor i det också när det väl är avplockat så behåller han det.
Han tipsade om någon firma som var expert på svetsning i gjutjärn här i Hbg, men han kom inte riktigt ihåg var det var. Ska se om hans minne återkommit till i em.

/Berlands

VWGolIV
2011-07-05, 11:27
Har man inte svetsat i grenrör innan så är det ju skit om man misslyckats när man satt ihop motorn och det spricker igen.

Ja vet att på returbilen och thomassons bilskrot så har dom självplock, dessa 2 ligger iHelsingborg. Då kan man rota runt bland bilarna o skruva av bäst man vill.

Rs mannen
2011-07-05, 13:23
Fins nog Grenrör i drivor billigt om du sätter ut en köpes annons. Är inga pengar i dom.
Möjligen t g60, 16v. Å ev mk1 gti.
Så som föregående skrivit. Lägg inte ner massa tid på att försök svätsa.
Det gör man bara på Grenrör som Är svårt att få tag på.

berlands
2011-07-14, 10:29
Fins nog Grenrör i drivor billigt om du sätter ut en köpes annons. Är inga pengar i dom.
Möjligen t g60, 16v. Å ev mk1 gti.
Så som föregående skrivit. Lägg inte ner massa tid på att försök svätsa.
Det gör man bara på Grenrör som Är svårt att få tag på.

Letade på skroten, hittade ett som redan var svetsat (och dåligt) och ett annat med fler sprickor än mitt.
Så jag förmodar att det är svårt att hitta ett begagnat friskt.
Fick ett tips att Lundberg och Olssons mekaniska verkstad i Helsingborg skulle vara riktiga experter på svåra svetsningar.
Så jag åkte dit med mitt grenrör och fick det svetsat och planat.
Det såg riktigt proffsigt ut, helt klart! Så Lundberg och Olsson kan helt klart rekommenderas om man behöver hjälp med en knivig svetsning.

Svetsning + planing kostade 600:- hos L&O. Bra pris om man betänker att skroten tar 500:- för ett begagnat, som uppenbarligen var risigare än mitt. På självplocksskrotarna tog de iofs bara 200:- för ett grenrör. Men det fanns ingen bil där som hade rätt grenrör med uttag för EGR-ventilen.
Kollade för skojs skull vad VAG tog för ett nytt grenrör. De skulle ha 3800:- + moms. :)
Hade dessutom utgått utan ersättare för X antal år sedan.

/Berlands

JettaSport
2011-07-24, 21:21
aha! bra med planingen :)
De e otur att mycket på skroten ofta e sämre än det man ska byta från är...
Får man fråga om du oxå har HM-motorn och keihin-förgasaren? för i så fall har du ett S-format rör mellan grenrör och förgasaren.

Har ditt rör "ätits upp" ännu? jag har svetsat ihop mitt S-rör flera gånger och är trött på det. Funderat på om det finns bättre hållbara lösningar på det lilla EGR-röret...

berlands
2011-07-25, 09:58
aha! bra med planingen :)
De e otur att mycket på skroten ofta e sämre än det man ska byta från är...
Får man fråga om du oxå har HM-motorn och keihin-förgasaren? för i så fall har du ett S-format rör mellan grenrör och förgasaren.

Har ditt rör "ätits upp" ännu? jag har svetsat ihop mitt S-rör flera gånger och är trött på det. Funderat på om det finns bättre hållbara lösningar på det lilla EGR-röret...

Yep, jag har trotjänaren HM med keihin. :)
Det är lite av ett hobbyprojekt, håller på och helrenoverarar till orginalskick.
Lite kul bil eftersom den bl.a. har eftermonterad luftkonditionering ifrån Diavia.

EGR-röret var ganska rostigt, dock inget hål i det.
Men passar på att byta det medans man ändå har allting isärplockat.
Röret har utgått på VAG, men Mekonomen har forftfarande det!
Artikelnummer 14-37105. Kostar 154:-
Så skynda dig att köpa ett innan det utgår även där.

/Berlands

a128
2011-07-25, 13:08
Är det någon som bryr sig om EGR-ventilen funktion eller kolla man överhuvudtaget om det finns någon ? tex. hos SBP ?

jag hade en 86:a med 90 hk förgasarmotor som började "tjoffa" mycket riktig var det en spricka i grenröret, men efter att demonterat det så upptäckte jag att grenrörspackningarna var dåliga, jag misstäker att sprikan ej var genomgående utan att det var just dessa packningar som läckte, för om jag ej minns fel så sprack den igen utan att "tjoffa"

Axelsson
2011-07-25, 21:20
Är det någon som bryr sig om EGR-ventilen funktion eller kolla man överhuvudtaget om det finns någon ? tex. hos SBP ?

http://img190.imageshack.us/img190/161/egrx.jpg

berlands
2011-07-26, 10:24
http://img190.imageshack.us/img190/161/egrx.jpg

Helt rätt, besiktningen kollar att EGR-ventilen funkar. :)
De har nån sorts handhållen vaccuumpump de kopplar in till bälgen på EGR-ventilen, pumpar upp lite vaccuum, och kollar så att motorn börjar "pluddra" när den står på tomgång.
EGR-ventilen är ju det enda som får anses ha någon form av avgasrenande funktion på dessa gamla trotjänare, så det är väl därför de är så noga med det.

/Berlands