handdator

Visa fullständig version : Skorrande ljud höger fram, utmärker sig vid vänster sväng (Golf gti IV -99



Buddah
2011-07-04, 06:33
Hej jag har nyligen köpt en Golf Gti IV 99,
det sitter 18 r32 fälgar 40 profil, osäker på bredd kan vara 225?
den är sänkt 35mm fram, bak sitter fortfarande orginal fjädrar.

efter någon vecka började jag få miss ljud höger fram.
Jag märkte först av det när jag svängde höger upp på en mindre trotoarkant, jag fick då ett skorrande ljud som försvann när jag svängde vänster för att sedan fortsätta svänga höger. inte så farligt tänkte jag och körde vidare.

nu har jag fått större problem, det har försämrats ganska dramatiskt de senaste dagarna. det skorrar vid mindre gupp och det låter konstant när man svänger vänster. den drar även lite åt vänster vid gaspådrag.

vad kan det vara för fel? kan det räcka med spacer? eller någon bussning som är slut?

Mvh Linuz

mrpete
2011-07-04, 11:48
Jag skulle börja med att kolla fjäder, fjädersäte, topplagring och krängningshämmarfästen samt hjullager.

Du kan ju hissa upp bilen, snurra på hjulet, svänga och rucka på det i olika riktningar för att leta efter missljud.

J.L
2011-07-04, 12:28
Hej och Välkommen hit!

Skulle även kunna vara en drivknut.

Testa kör runt, runt med fullt rattutslag, om du hittar någon parkering
eller liknande, då brukar ljudet öka, (om det är drivknuten)

Buddah
2011-07-05, 22:16
Tack J.L

Jag har nu kollat lite mer, och blev uppriktigt sagt oroad över var jag upptäckte.

jag skulle montera 5mm's spacers för att se om det blev förändring. jag upptäcker då att det är krängningshämmaren som låter, och det för att drivaxeln går emot. :S skit skum konstruktion för det första. Och för det andra hur dyrt kommer detta bli?

kan det räcka med bussningar till krängarna?
eller är det nya dämpare som gäller?
efter att jag hissat upp bilen så upplevde jag den ett par mm högre och hade inga problem att få in handen.

men efter ett par farthinder med passagerare så hade den sjunkit ner igen, får nu in fingrarna/ hälften av fingrarna minns inte riktigt.

Haugeman
2011-07-05, 22:27
standard på dessa att kränghämmarn tar i drivaxeln vid sänkning, på höger sida då den axeln är tjockare än vänstra. tror inte det hjälper med byte av dämpare då dessa bara tar upp stötar och inte håller bilen uppe, det är fjäderns jobb. kan ju vara att fjädern är slapp.

jag hadde 35 m sänkning på min men den sänkte mer än dom 35 mm den skulle och resultatet var att krängaren tog i vid aktiv körning, vänstersvängar osv osv.

är också vanligt att en bil ligger lite högre efter att man lyft den. måste köra ett par meter för att fjädring och annat skall "sätta" sig till vanlig nivå igen.

möjliga lösningar lösningar.

* höj bilen.
* ta bort kränghämmaren.
* har sett att det finns nått stag som skall förlänga infästningen till hämmaren men har läst/hört både bra och dåligt om dom.
*sätt dit coilowers som kan ställas bättre och har hårdare fjädrar så det inte slår i.

magnusT
2011-07-05, 22:56
Hade tidigare en gti -99 som var sänkt 35mm runtom, hade aldrig problem med att kränghämmaren tog i.
Vet du hur länge fram fjädrarna suttit på bilen?

Buddah
2011-07-05, 23:29
standard på dessa att kränghämmarn tar i drivaxeln vid sänkning, på höger sida då den axeln är tjockare än vänstra. tror inte det hjälper med byte av dämpare då dessa bara tar upp stötar och inte håller bilen uppe, det är fjäderns jobb. kan ju vara att fjädern är slapp.

jag hadde 35 m sänkning på min men den sänkte mer än dom 35 mm den skulle och resultatet var att krängaren tog i vid aktiv körning, vänstersvängar osv osv.

är också vanligt att en bil ligger lite högre efter att man lyft den. måste köra ett par meter för att fjädring och annat skall "sätta" sig till vanlig nivå igen.

möjliga lösningar lösningar.

* höj bilen.
* ta bort kränghämmaren.
* har sett att det finns nått stag som skall förlänga infästningen till hämmaren men har läst/hört både bra och dåligt om dom.
*sätt dit coilowers som kan ställas bättre och har hårdare fjädrar så det inte slår i.

har hunnit med att läsa runt lite, hittade även jag lite om hundbenet:
http://www.tmtuning.com/HOME/catalog/product_detail.php?default_product=766
bara läst dålig kritik.

sedan hittade jag även denna:
http://www.bilmodecenter.se/hr-krangningshammare-framre-p-240-c-344.aspx


Hade tidigare en gti -99 som var sänkt 35mm runtom, hade aldrig problem med att kränghämmaren tog i.
Vet du hur länge fram fjädrarna suttit på bilen?

enligt förra ägaren ska dom vara relativt nya, och det skulle sitta bilistein dämpare på. vad som är sant vet jag inte.
sportchassi är det ju på alla GTI ? (bilistein dämpare orginal?)
jag hade inga problem när jag åkte hem med bilen. kan ju varit så att fjädrarna var nya men att de blivit lite mjukare efter ett par hundra mil?

Haugeman
2011-07-05, 23:43
sedan hittade jag även denna:
http://www.bilmodecenter.se/hr-krangningshammare-framre-p-240-c-344.aspx

den kan ju vara ett bra alternativ lösning. är väl samtidigt lite kraftigare än original.

Buddah
2011-07-06, 00:00
har läst om sänkningar upp till 90-100 mm med dessa krängare men då hade de även coilover.
de finns i två alternativ, endast främre (länken) som ligger på 22mm eller kittet som är både fram och bak som är 26mm fram vs 22mm bak.
hur upplevs bilen med dessa om man jämför?
-komfort/stötigare?

Haugeman
2011-07-06, 00:06
har själv inte bytt krängare, så jag har inga personliga erfarenheter av detta, men en kränghämmare borde inte ha så mycket med stötigheten i komforten att göra. så länge bägge hjulen går upp och ner i gupp o liknande gör hämmaren ingen ting annat än att åka med upp och ner.

men när du svänger och bilen lutar så kommer hjälpa till att hålla bägge däcken i gatan och minska krängningen i chassiet, motverkar viljan av att ena hjulet vill lyfta från marken. så det du vinner är en mindre krängande bil vid aktiv körning, och bättre väggrepp i kurvor.

Buddah
2011-07-06, 00:31
har själv inte bytt krängare, så jag har inga personliga erfarenheter av detta, men en kränghämmare borde inte ha så mycket med stötigheten i komforten att göra. så länge bägge hjulen går upp och ner i gupp o liknande gör hämmaren ingen ting annat än att åka med upp och ner.

men när du svänger och bilen lutar så kommer hjälpa till att hålla bägge däcken i gatan och minska krängningen i chassiet, motverkar viljan av att ena hjulet vill lyfta från marken. så det du vinner är en mindre krängande bil vid aktiv körning, och bättre väggrepp i kurvor.

borde den inte bli stötigare då krängningshämmare vill trycka ner däcket i backen och hålla det där. herr krängare har väll också ett maxhumör på hur mycket han vill böja sig innan han blir förbannad och spänner musklerna?

Haugeman
2011-07-06, 00:33
mjo möjligt, men som sagt har inga egna erfarenheter av kraftigare hämmare. nån annan här inne borde ha koll på detta och får korrigera mig om jag har helt fel =)

Buddah
2011-07-08, 14:05
Förmodligen så är det den övre bussningen på stötdämparna som är pajj. Men en beställning på Krängare bak och fram samt koni ställbara dämpare är laggd :) bör komma nästa vecka :)

mrpete
2011-07-09, 11:51
Fint med nya bättr krängningshämmare, bak gör ju MKT mer skillnad på våra bilar. Men sen har jag läst nånstans att man kan fästa krängningshämmaren på undersidan av länkarmen istället för att byta/ta bort.

Annars kan du köpa/tillverka spacers till kulleden, det förbättrar ju dessutom länkarmsgeometrin vid kraftig sänkning. Gör man det bör man även flippa styrlederna så de sitter på undersidan av spindeln, vilket motverkar sk bumpsteer.

Grenhage
2011-07-10, 01:38
jag har kört utan staget sen ja sänkte bilen för när ja va nöjd med höjden så lät det som ett tåg! å drivaxeln blev lite skavd ;)
så jag skulle ju aldrig köpa ett nytt stag för 3k.. jag känner ingen skillnad. för när man ändå kör med coilisar så tror ja inte att det är nån jätte skillnad ändå, min kränger inte mer än den borde pga billiga coilisar. nästa bil lutar det låt att köpa "riktiga",, är ju så mkt bättre köregenskaper ;)