handdator

Visa fullständig version : eaton M65 vs. G-lader



Mexicano
2011-07-03, 15:46
Eftersom CCS är nere lägger jag ut det här.
Är det värt att byta till en eaton M65 istället för G-ladern? kan du få ut mer hk eller är den bara mer driftsäker?
Mvh Morgan

fjadrik
2011-07-03, 15:51
Kolla upp hur mycket luft eaton pumpar per varv vs g-ladern.

Mer luft = mer hk

Mexicano
2011-07-03, 16:10
en till fråga, vad är det för skillnad på M62 och M65 ?

kim_gulle
2011-07-03, 17:27
Jag skulle nog ändå föredra en RS Portad G-Lader just för att Eaton kompressorerna låter så förrebannat. Tycker ändå inte att det är nån större mening att ha nån värre kompressor på en så liten motor. Då är ju turbo bättre.

2stroke
2011-07-03, 20:22
I alla lägen skulle jag valt Kompressor istället för Turbo !!

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Varför inte satsa på en SVENSK "Lysholm" kompressor istället ?

Garanterat enklare med delar och support osv osv !!

Sn00k
2011-07-03, 21:21
passar på att påpeka att lysholm har gått i konkurs.. även om det i dagsläget finns många som renoverar dessa så lär prylarna ta slut sakta men säkert.
opcon/autorotor 2087-89 finns det gott om på marknaden och gott om reservdelar till vad jag har förstått på renoveringsfirmorna jag varit i kontakt med.

skruvkompressor = bästa kompressor-typen, robust som få, adiabatisk effektivitet ~58-70% med vissa modeller som peakar närmare 80% vid tillfällen. dessa ylar en del vid FULLA gas-spjäll, men det SKA ju en kompressormatad motor göra, annars hörs dom knappt OM man konstruerat en riktig bypass(inkluderar spjällhusets placering).
klarar ganska höga laddtryck.

G-lader: ganska effektiv, ~60-70%, väldigt vek konstruktion med lister, remmar å dylikt som behöver servas OFTA om den körs hårt. ingenting som man vill övervarva mer än nödvändigt då det är en oscillerande konstruktion.
låter betydligt mindre, men ger ett udda dovt svajjande ljud i motorgången.

eaton:
m45 = liten och potent kompressor som i generation 5 klarar att pumpa ~240hk luft kontinuerligt och en del mer vid tillfällig belastning. ~60-68% effektivitet.

m62,64,65 = lite större pjäser, något ineffektivare än en G-lader, 55-66%, men går att varva lite mer pga robust konstruktion och på så vis flyttar den mer luft. tyngre att driva än både g-lader och m45:an.

m92 = stor pjäs som amerikanarna gillar att hänga på diverse mindre motorer.. tungdriven, annars liknande m6x, 52-62% effektivitet, egentligen inte alls lämpad för en G60.

gemensamt för samliga eaton är att dessa inte är så känsliga för tillfälliga övervarv, däremot laddtryck över 1.2 bar bör undvikas, annars börjar skovlarna bråka med varandra.. dvs dom kan flytta mycke luft på en effektiv motor där laddtrycket hålls nere pga högt flöde.
eaton-kompressorerna LÅTER, dom ylar ganska rejält, men med en riktig bypass och spjället/spjäll monterat innan kompressorn, så kan man mota bort nästan allt av ljudet på tomgång/dellast.. å då lämnar det bara det fina ylet på fullgas kvar =)

eaton har även kommit med en ny TVS-serie kompressorer som har 4 skovlar istället för 3 som dom äldre har, dessa börjar närma sig skruvkompressorerna i effektivitet.. men inte riktigt lika effektiva.
sitter faktiskt en sådan här TVS som kallas Eaton M24 GT Power i vws nyare 1.4 tsi bilar 140hk å uppåt.


skruvkompressorer och g-lader använder sig av intern kompression och är således "riktiga" kompressorer.. eaton däremot skyfflar egentligen bara igenom luften i given fart beroende på drevning, ju mer som hindrar luftens framfart igenom motorn desto högre laddtryck blir det.. extern kompression.. denna metod har både för och nackdelar, men spelar i dom flesta praktiska fall ingen större roll.


turbo = enkelt, billigt och effektivt.. 60-78% effektivitet, så inte fullt lika effektiva som skruvkompressorer, men rätt dimensionerat så kräver dom väldigt lite för att drivas och responsen blir väldigt nära en kompressor, men en turbo tillåter därutöver väldigt höga laddtryck och effekter. ljudnivå minimal.

Joda
2011-07-03, 21:27
Lysholm har väl ändå gått i konkurs. De äldre modellerna tex 1200, 1600 och 2300 finns väl inte längre. Kolla på http://www.enem.se De säljer opcon eller vad det nu är.. minns inte. Ska kolla när jag skrivit klart.

Jag kan rekomendera kompressor!!! Man får en rätt schysst motorkaraktäristik! En kompressor i klass med lysholm ska ha en väldigt bra verkningsgrad också. Jag har läst att äldre (observera äldre) eaton har drygt 55% verkningsgrad. Det är garanterat bättre på nyare dock. En G-lader har 65% och lysholm ligger på över 80%. Ta i beaktning att det jag skriver är högst subjektivt och kan inte anses vara 100% sanning. Googla och skaffa dig en egen uppfattning.

En M62 räcker väl till 270 hk om jag inte minns fel?.. En M65 bör ju vara några procent större. Så säg 300 hk. Låter som det passar perfekt på en 1,8 8v. Beror ju lite på vad det är för modifikationer i övrigt.

Vad det gäller mappning (vilket du bör göra om du inte satsar på att försöka behålla standard ladd). Men då får du ändå ha koll med bredbandslambda och dyl. Till saken.. Jag tror det är lättare att mappa en kompressormotor. En turbomotor stegrar ju enormt i ladd när den börjar övervinna interna läckage. Det blir mer svårmappat i det gränslandet kan JAG tro.

/Johan

DLI-teknik har garanterat stenkoll på i alla fall M62.

Joda
2011-07-03, 21:28
Det var ju själva faaaa_____ ;) Sn00k hann före.

2stroke
2011-07-04, 19:33
Jag passar på att påpeka att Lysholm har gått i konkurs.. även om det i dagsläget finns många som renoverar dessa så lär prylarna ta slut sakta men säkert.
opcon/autorotor 2087-89 finns det gott om på marknaden och gott om reservdelar till vad jag har förstått på renoveringsfirmorna jag varit i kontakt med.

Lysholm har väl ändå gått i konkurs.
De äldre modellerna tex 1200, 1600 och 2300 finns väl inte längre.
Kolla på http://www.enem.se
De säljer opcon eller vad det nu är.. minns inte. Ska kolla när jag skrivit klart.

*SORRY* boys.... Detta med att Lysholm har konkat har totalt gått förbi mig !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Denna firmas grejer verkar också ha gott om fördelar :

http://www.whipplesuperchargers.com/content.asp?PageID=80

D_Stenlund
2013-02-19, 10:58
Bra tråd detta

Sciroccogtx16v
2013-02-19, 12:22
Sen kan man ju undra varför många byter tillbaka till G-Lader efter att ha exprimenterat med andra kompressorer?

Fredrik

Sn00k
2013-02-19, 13:23
enkelt, problem med besiktning, samt att dom ofta konstruerat fel och åkt utan ett riktigt bypass-system = hög soppaförbrukning och knasig gång på maskinen..
detta i kombination med att 99% av dom som gjort det inte åker med programvara utformad för nya kompressorn, utan för en gammal G-lader, som leder till halvtaskig körbarhet.

D_Stenlund
2013-02-19, 13:28
Va menar du med ordentligt bypass, utveckla

Sn00k
2013-02-19, 14:15
Va menar du med ordentligt bypass, utveckla

ett bypass-system finner du i sin enklaste form på en original G60, där är det mekaniskt med ett bypass-spjäll som leder luften tillbaka till kompressorn på del-last och tomgång.. det funkar men är långt ifrån effektivt i sin uppgift.
funktionen gör att kompressorn inte behöver ladda hela tiden, utan bara när man ger fullgas och returspjället är stängt.
självklart sjunker soppaförbrukningen rejält då man slipper ligga på laddtryck, samt även drivförlusterna som skulle blivit om kompressorn haft ett tryck att bygga emot hela tiden.

man kan ganska enkelt konstruera en bypass med en lätt modifierad wastegate, som blir helt "flytande", och med justerbar karaktär.. så den tex bygger lite tryck redan vid 60% gas, eller ja, precis där man vill att den ska göra det.. skillnaden i körbarhet blir ENORM jämfört med det mekaniska spjället som finns original på G60.
bästa sättet att beskriva det är att det känns som en turbobil, fast helt utan turbo-lagg.. inte alls den något tunga klumpiga känslan en G60 har från början.


många slänger dit en eaton å pluggar/bygger bort returspjället och laddar med kompressorn rakt in i spjället, och detta resulterar i en väldigt svajjig gång då kompressorn trycker rakt in med fullt flås så fort man öppnar spjället, samt att ljudet som skapas pga spjällets position blir galet högt.
motorn blir att dra mycket soppa och minsta spjällöppning så är trycket där å mosar upp varvtalen, det blir svårt att hålla en jämn gas vid tex landsvägskörning.


med en flytt av spjället till INNAN kompressorn samt en riktig "flytande" bypass..

..så har du en motor som går tyst (-70-80% av ljudet), mjukt å fint, men ändå till sin fulla potential när du så begär.. steglös och blixtsnabb i responsen.

D_Stenlund
2013-02-19, 15:37
Kanon skrivet, jag har valt att inte plugga returen, jag använder tryckröret från returen, via tomgångsmotorn, vevhusventen och ner i kompressorn. Kommer bli smidigt och snyggt då jag hade ett sånt rör på hyllan. Jag förstår va du menar, jag ska testa och se hur detta kommer lira, intressant med flytt av spjällhuset, men då krävs de väl annat insug etc etc etc, och vipps $$$ haha

D_Stenlund
2013-02-19, 15:52
ett bypass-system finner du i sin enklaste form på en original G60, där är det mekaniskt med ett bypass-spjäll som leder luften tillbaka till kompressorn på del-last och tomgång.. det funkar men är långt ifrån effektivt i sin uppgift.
funktionen gör att kompressorn inte behöver ladda hela tiden, utan bara när man ger fullgas och returspjället är stängt.
självklart sjunker soppaförbrukningen rejält då man slipper ligga på laddtryck, samt även drivförlusterna som skulle blivit om kompressorn haft ett tryck att bygga emot hela tiden.

man kan ganska enkelt konstruera en bypass med en lätt modifierad wastegate, som blir helt "flytande", och med justerbar karaktär.. så den tex bygger lite tryck redan vid 60% gas, eller ja, precis där man vill att den ska göra det.. skillnaden i körbarhet blir ENORM jämfört med det mekaniska spjället som finns original på G60.
bästa sättet att beskriva det är att det känns som en turbobil, fast helt utan turbo-lagg.. inte alls den något tunga klumpiga känslan en G60 har från början.


många slänger dit en eaton å pluggar/bygger bort returspjället och laddar med kompressorn rakt in i spjället, och detta resulterar i en väldigt svajjig gång då kompressorn trycker rakt in med fullt flås så fort man öppnar spjället, samt att ljudet som skapas pga spjällets position blir galet högt.
motorn blir att dra mycket soppa och minsta spjällöppning så är trycket där å mosar upp varvtalen, det blir svårt att hålla en jämn gas vid tex landsvägskörning.


med en flytt av spjället till INNAN kompressorn samt en riktig "flytande" bypass..

..så har du en motor som går tyst (-70-80% av ljudet), mjukt å fint, men ändå till sin fulla potential när du så begär.. steglös och blixtsnabb i responsen.

En bypass från sls tuning till g60 skulle en sån funka eller krävs de större doningar, dvs ombyggf westegate som du nämnde.

Sn00k
2013-02-19, 20:50
En bypass från sls tuning till g60 skulle en sån funka eller krävs de större doningar, dvs ombyggf westegate som du nämnde.

länka gärna till den som SLS har.. inte sett nån sådan å deras sida är en ren jungel.. =)

D_Stenlund
2013-02-20, 06:57
http://www.slstuning.de/shop/de/G-Lader/Leistungskits-Teile/Sonstiges/Bypassventil-G60.html

Sn00k
2013-02-20, 10:40
haha, nej det där är så långt ifrån en bypass man kan komma, det där är nånting tillverkat för att ersätta läckande ISVs(tomgångsmotorer), istället för att åtgärda "läckan" i programvaran eller byta ut det läckande membranet.

D_Stenlund
2013-02-20, 12:44
Alright

D_Stenlund
2013-02-20, 12:48
http://m.youtube.com/#/watch?v=jlN1f0yUDPI

Något sådant

Sn00k
2013-02-20, 16:57
oj, NEJ, hjälp!? =)

haha, gillar att dom står å fingrar i insuget på kompressorn å försöker hålla för det för att det låter fränt.. hade det blivit det minsta tätt så hade kompressorn sugit in fingrarna som en duktig köttkvarn.. =P

..sen är det där en dumpventil.. med för liten membran-area för att fungera nå vidare.. + att spjäll mm är felplacerat..

en vettig bypass för en eaton, som egentligen inte är en kompressor i ordets riktiga bemärkelse då den inte har intern kompression, ska leda luften runt "kompressorn", stå halvöppen på tomgång/dellast och stängas vid en given belastning..
detta åstadkommer man enklast med en wastegate med hyffsat stor membran-area, där man byter till en betydligt mjukare fjäder, samt kopplar den pararellt över spjällhuset, som i sin tur placeras INNAN kompressorn.

D_Stenlund
2013-02-20, 17:03
Jo ja förstod att de var en dump, ja ska kolla hur detta lirar, var ju en miss att de var en sån liten eaton, med 68mm remhjul ska jag ladda 0.53 bar... Känns mäCktigt :)

J.L
2013-02-20, 17:36
http://m.youtube.com/#/watch?v=jlN1f0yUDPI

Något sådant

Hahaha

D_Stenlund
2013-02-20, 20:50
Hahaha

Haha alltid glädjer man någon när man inte har en susning om wastegates :)

J.L
2013-02-20, 23:24
Hehe inget illa menat, jag garvade lite åt klippet, särskilt när de monterar vevhusslangen, oljestickan far upp och oljan börjar pissa ;-)

danno
2013-02-21, 20:36
håller ju på med en liknande installation i min bil, vad för lämplig bypassventil finns det att köpa? och var? vet att bahnbrenner hade ett kit innan men det går ej att får tag på längre tyvärr. och enem har ett spjäll typ för 2400kr.