handdator

Visa fullständig version : Golf mk2 Syncro, Lite frågor



modda
2007-07-18, 20:49
Tjabba.

Satt och slösurfa på blocket och såg en hel del golf mk2 syncro. Hur tålig är drivlinan på dessa ?
Är det samma drivlina som sitter på rallyen ?

Mvh
Niklas

Johan.a
2007-07-18, 21:23
Rallyen har en kraftigare drivlina .

Nommis
2007-07-18, 22:00
Jag gjorde samma sak för ngn vecka sen å blev sugen på att sätta en 16v i som jag har stående... men frågan är ju om drivlinan tål effekt ökningen??

// Robin

modda
2007-07-18, 22:16
Rallyen har en kraftigare drivlina .

Tror du syncro drivlinan pallar med en 180-200hk ?

Mvh
Niklas

Joda
2007-07-18, 22:59
Om drivlinan pallar 180hk?.. Inte länge i alla fall!..

Jag knäckte en sprint/nit i diffen (framdiffen i vxl-lådan) på min. Niten vandrade ut och rev hål i växellådshuset.

Det finns lösa bultar och muttrar utav 12.9 kvalité att köpa på VAG. Man får då borra ur nitarna och ersätta dem med bultar/muttrar. Det finns lite olika artikelnummer att titta på. Jag köpte 1 bult och 1 mutter. Satt visst på någon låda till Golf 4 1,4 liter har jag för mig. Dessa kostade runt 60-70 kr för ett par år sedan. Har för mig att det behövs 8 st utav varje.
Köper man ett "kit" på VAG så kostar det 1200 kr. Men köper man lösa delar så blir det ju billigare. Knepigt..
Lägg dock på lite extra pengar för packningar/packboxar/lager/syncringar. Ingen ide´ att riva isär lådan och göra ett halvdant jobb.

Koppling lär man få byta också, inget tvivel om den saken.

..men jag skulle aldrig ge mig på en sådan operation... För dåligt utgångsläge. helt enkelt. Köp en Rallye istället.

Eller leta reda på en Golf 3 2,0 Syncro, DEN har i stort sett likadan lådda som Rallyen. Du lär få leta dock... Fanns nog inte i Sverige.

/Johan

modda
2007-07-19, 20:56
Om drivlinan pallar 180hk?.. Inte länge i alla fall!..

Jag knäckte en sprint/nit i diffen (framdiffen i vxl-lådan) på min. Niten vandrade ut och rev hål i växellådshuset.

Det finns lösa bultar och muttrar utav 12.9 kvalité att köpa på VAG. Man får då borra ur nitarna och ersätta dem med bultar/muttrar. Det finns lite olika artikelnummer att titta på. Jag köpte 1 bult och 1 mutter. Satt visst på någon låda till Golf 4 1,4 liter har jag för mig. Dessa kostade runt 60-70 kr för ett par år sedan. Har för mig att det behövs 8 st utav varje.
Köper man ett "kit" på VAG så kostar det 1200 kr. Men köper man lösa delar så blir det ju billigare. Knepigt..
Lägg dock på lite extra pengar för packningar/packboxar/lager/syncringar. Ingen ide´ att riva isär lådan och göra ett halvdant jobb.

Koppling lär man få byta också, inget tvivel om den saken.

..men jag skulle aldrig ge mig på en sådan operation... För dåligt utgångsläge. helt enkelt. Köp en Rallye istället.

Eller leta reda på en Golf 3 2,0 Syncro, DEN har i stort sett likadan lådda som Rallyen. Du lär få leta dock... Fanns nog inte i Sverige.

/Johan

Hehe ja vem är inte sugen på en rallye. Men jag är inte sugen på att köpa en färdig bil. Vill hålla på att jävlas lite och skruva tills det fungerar. Hade väl mer tänkt att flytta över syncro drivlinan till min bil och sedan försöka få tag på en rallye växellåda eller likande och köra på min 16v motor eller en g60 motor. Dock så är det mest funderingar. Det är sjukt mycket slit men skulle ju vara förbannat kul på vintern med tanke på hur stor bilarna är ;D

Mike
2007-07-19, 21:04
Syncro är ingen direkt bra 4wd, då den sätter in bakdriften när det redan har toksläppt i fram. Du måste "terra" viscos diffen innan den börjar greppa.

Går dock att bygga om Syncro till Haldex, vet några i staterna som gjort det. Skulle tyderligen inte vara så svårt.

Syncron i 90hästarna bygger på 020 lådan, vilken är känd för att inte palla allt för mycket. Syncron i Ralleyn bygger däremot på 02A lådan, vilken är tåligare.

//Mike

modda
2007-07-19, 21:06
Syncro är ingen direkt bra 4wd, då den sätter in bakdriften när det redan har toksläppt i fram. Du måste "terra" viscos diffen innan den börjar greppa.

Går dock att bygga om Syncro till Haldex, vet några i staterna som gjort det. Skulle tyderligen inte vara så svårt.

Syncron i 90hästarna bygger på 020 lådan, vilken är känd för att inte palla allt för mycket. Syncron i Ralleyn bygger däremot på 02A lådan, vilken är tåligare.

//Mike

Hur svår är en 02A låda att få tag på ?

//Niklas

Mike
2007-07-19, 22:00
Hur svår är en 02A låda att få tag på ?

//Niklas

En vanlig 02A? Dom är inte så svåra att få tag på. Sitter i Passaterna, Corrado G60 och Golf G60.

De 02A lådorna med utgående axel för 4hjulsdrift är knepigare att få tag på.
Sitter i Golf Ralleyn, och G60 syncro.

Joda
2007-07-19, 22:17
Visst är inte syncrosystemet det optimala. Jag har ägt 3 st Syncro-bilar. Är ganska nöjd med dem allihop. Den första golfens visco var kanske inte den bästa, den bettade inte så snabbt.

Flera jag pratat med har idiotförklarat syncrosystemet. Men i slutändan så har det i flera fall visat sig att de personerna inte haft någon egen erfarenhet av bilarna.

Jag uppskattar väghållningen i dessa bilar. Dels beror det på fyrhjulsdriften, del på viktfördelningen.

Som sagt lägg till Golf 3 2,0 på listan över bilar med 02A-baserad fyrhjulsdrift. Vr6-syncro har liknande också. Lite annat hus som gör att den inte passar på 4 cylindriga motorer.

Kan tillägga att det är alldeless för mycket jobb med att bygga om en 2wd golf till en 4wd golf. Bakvagnen ser helt annorlunda ut. Bagagerumsgolvet är sitter 10 cm högre upp etc. Vill du ha en Golf 2:a så köp en G60 Syncro istället då. (Inte för att jag sett någon sådan)

Ska man börja krångla med att bygga om ifrån 2 wd till 4wd så finns det roligare bilar än golf 2. En Scirocco tex.. Eller en Corrado.. Golf 2:an finns jui redan med Syncro.. Inte speciellt unikt med andra ord.



Syncro är ingen direkt bra 4wd, då den sätter in bakdriften när det redan har toksläppt i fram. Du måste "terra" viscos diffen innan den börjar greppa.

Går dock att bygga om Syncro till Haldex, vet några i staterna som gjort det. Skulle tyderligen inte vara så svårt.

Syncron i 90hästarna bygger på 020 lådan, vilken är känd för att inte palla allt för mycket. Syncron i Ralleyn bygger däremot på 02A lådan, vilken är tåligare.

//Mike

Fors
2007-07-20, 00:09
Går dock att bygga om Syncro till Haldex, vet några i staterna som gjort det. Skulle tyderligen inte vara så svårt.
//Mike

Länk!? Info ?!

Har lurat på detta hur länge som helst, tell me how =)

forsberg
2007-07-20, 11:35
Länk!? Info ?!

Har lurat på detta hur länge som helst, tell me how =)

Du hittar projekttrådar och info på forumet på www.vwvortex.com

modda
2007-07-20, 20:14
Du hittar projekttrådar och info på forumet på www.vwvortex.com

Man får tacka för alla svar och länkar.
Skall läsa på lite så får vi se om det urartar i något helt tokigt projekt ;D

R.Grönberg
2007-07-21, 12:28
Man får tacka för alla svar och länkar.
Skall läsa på lite så får vi se om det urartar i något helt tokigt projekt ;D

en 16v motor är ju knappt lönt att lägga i 4 hjulsdrifti, men en trimmad g60 och 4 hjulsdrift vore ju rätt skoj