handdator

Visa fullständig version : Köpråd Golf R



logarytm
2011-07-01, 12:34
Hej !
Går i tankarna på att köpa ny Golf R nästa år.
Vill ha era erfarenheter och tankar om modellen. Utrustning, bensinförbrukning, trim osv.

Alla åsikter är välkomna!


Tack på Förhand ! =)

J.L
2011-07-01, 13:00
Hej och Välkommen hit! (Du verkar varit med ett tag men inte skrivit så mycket)

Bilarna är säkerligen likvärdiga i kvalitet och känsla, Passaten har möjligtvis bättre
komfort, men det hela hänger ju på vad du ska ha bilen till, och hur din livssituation ser ut med familj, intressen o.s.v.

Jag hade lätt köpt Golfen, om det stod mellan dessa, men då har jag ju en brukskombi redan ;-)
Golfen bjuder ju in till lite busigare körning och t.o.m. bana, vilket kanske inte blir riktigt samma grej
med passaten.

Bilarna är helt enkelt så olika, bus eller komfort.

logarytm
2011-07-02, 15:55
Tackar =).....Reggade mig här när jag hade min Golf 4 TDI. Va dock några år sen nu.

Lutar mest åt Golfen som det ser ut nu. Den speglar nog mest dom bilarna jag haft innnan också, Corvette C5 och Mitsubishi EVO 9.
Vill dock ha en bil jag kan köra året om och slippa ha 2 bilar, blir dyrt i längden.

Någon här inne som har Golf R som kan komma med lite erfarenheter och intryck ? Vilken utrustning har ni ?
Ska ha skalstolar, men har ni med tyg/skinn eller med helskinn ? Hur bra är Dynaudio ljudet ?

Gti_Gurra
2011-07-02, 21:58
Köp R lätt! :D Farsan har en sån. Tycker nästan stolarna är skönare i den än i passaten vi har... ;)
Sen är de fruktansvärt bra väghållning i den även på vintern! Tror inte ens de spann när man använde "launch controlen" :D

Rs mannen
2011-07-02, 22:19
CC lätt. Mycket mer bil än golfen.
Har åkt A4 innan jag köpte min golf gti. Vist golfen är rolig som tusan.
Men saknar ändå comforten i audin. Golfen är mer bus bil. Å man tröttnar på det efter ett tag.
Jämför dessa bilar.
Audi A4 avant 1,8t Q -00
Golf GtI -05
Har haft golfen sen i feb. Å är redan sugen på att sälja.

DPC
2011-07-03, 16:22
Jag kör Golf R sedan 1 1/2 år tillbaka. Mycket nöjd med bilen, har inte haft ett enda fel än så länge. Bilen är rolig att köra oavsett underlag, har fin styrkänsla, rolig motor (drar bra till 6500 rpm, men är rätt trött under 2000 rpm), fin växellåda, bra bromsar (så länge du inte kör hårt länge då det sägs att de mattas vilket jag dock inte känt av), hög kvalitetskänsla, bra stolar (jag har standardstolarna och trivs bra med dem) och komfort. Jag har Dynaudio + RCD510 + ipod-docka i min och det systemet låter bättre än väntat, rent av prisvärt! I övrigt har jag 5-d och metallic (bilen är ganska välutrustad som standard med 18", Xenon mm). Jag ångrar att jag inte valde PDC, köp det! Angående skalstolar så finns de väl endast med tyg/skinn? Helskinn erbjuds väl endast till standardstolarna?

Björn R
2011-07-04, 10:05
Hej

Det är som att välja mellan jämngrå komfortabel körning och möjlighet till riktigt kul aktiv körning.
En Passat CC är fin att titta på men efter en vecka är den som vilken annan.
En Golf R är kul även efter en vecka.

Har själv en R sedan april i år och har aldrig haft så kul 7 dagar i veckan, kör ca 4000 mil per år.
Några val jag gjort:
DSG, man kan inte klaga på automat längre med denna typ av låda.
DCC, ger fin komfort på långkörning och tajt styrning/dämpning vid aktiv körning. Rekommenderas om du skall köra hela Sverige med Golfen året runt.
Vanliga skinnstolarna med elinställning, fint att på ett enkelt sätt kunna småändra hur man sitter på långkörningar.
Taklucka, som kompensation för att jag inte fick någon cab
Dynaudio, billgt tillval för ett bättre ljud 5000kr, säkert en bra option på andrahandsmarknaden.
Navigation, tvekade länge på detta när man kan få en lös för 1000kr, men ångrar mej inte idag. Fint överblick för att leta småvägar med och integrationen med telefon, stereo och backkamera är värt kronorna. Om man skall räkna positivt så kan man dra av kostnaden för stereo uppgraderingen RCD510 och då hamnar man på 12000kr och sedan får man säkert tillbala 6000kr på högre andrahandsvärde, delat med 36 månader =167Kr/m och man lever bara en gång osv.
Denna metod kan tillämpas på alla tillval som man åtrår.
Golfen fungerar dessutom alldeles utmärkt som familjebil, så argumentationen med ev. andra hälft kan bli kort.

jimZon
2011-07-04, 11:10
Min GTI var så försenad så jag fick låna en fullutrustad CC en månad och det var en GRYM bil. De enda problemen jag såg var att baksätet var trångt och bagaget var väldigt djupt vilket gjorde att byxorna ALLTID vart väldigt skitiga när man behövde åla sig in i bagaget för att hämta något.

Evil E
2011-07-04, 13:05
Kan inte säga vad jag tycker du ska välja, men jag kan berätta om min egen situation. Har själv en R som jag är mkt nöjd med, får utan problem plats med fru, barn, hund (strl. M) och packning. Tidigare hade jag en V GTI (ungefär samma size) som tog oss på en Europaturné om 850mil med full packning och en hel del inköp på vägen. Detta innebär att Golfen är en laståsna trots sina ringa yttermått, mycket tveksamt om CC'n lastar mer! Nu köper man ju kanske inte en R för dess stora lastförmåga, dock värt att veta att en prestandabil av denna dimension faktiskt klarar mer packning än lite handbagage.
Vidare har jag full spec. på bilen förutom skalstolarna vilka jag tycker är bökiga att ta sig i och ur, de är säkert bra om man mest kör bana eller motorväg, jag skulle nog våga mig på att rekommendera de vanliga "Top-Sport" stolarna som ger fullgott stöd även vid aktiv körning och väsentligt underlättar daglig användning av bilen.

Kort och gott.. Tror du får roligare i en R, möjligtvis lite mer komfort i CC'n.

Andersson Racing
2011-07-04, 13:36
Viss skillnad i bilarnas motorkaraktär kan jag tycka, lite som att jämföra äpplen med päron (270 hk turbomatade bensinhästar mot 170 hk turbomatade dieselhästar).

/ Per

logarytm
2011-07-04, 22:39
Tack för alla bra inlägg och synpunkter ! Keep ém coming =)

Hur är det med bränsleförbrukningen, då tänker jag inte på lek. ;)

logarytm
2011-07-04, 22:48
Kan inte säga vad jag tycker du ska välja, men jag kan berätta om min egen situation. Har själv en R som jag är mkt nöjd med, får utan problem plats med fru, barn, hund (strl. M) och packning. Tidigare hade jag en V GTI (ungefär samma size) som tog oss på en Europaturné om 850mil med full packning och en hel del inköp på vägen. Detta innebär att Golfen är en laståsna trots sina ringa yttermått, mycket tveksamt om CC'n lastar mer! Nu köper man ju kanske inte en R för dess stora lastförmåga, dock värt att veta att en prestandabil av denna dimension faktiskt klarar mer packning än lite handbagage.
Vidare har jag full spec. på bilen förutom skalstolarna vilka jag tycker är bökiga att ta sig i och ur, de är säkert bra om man mest kör bana eller motorväg, jag skulle nog våga mig på att rekommendera de vanliga "Top-Sport" stolarna som ger fullgott stöd även vid aktiv körning och väsentligt underlättar daglig användning av bilen.

Kort och gott.. Tror du får roligare i en R, möjligtvis lite mer komfort i CC'n.

Tack för ett mycket bra svar ! Precis sånt jag ville ha, praktiska erfarenheter. Blir dock skalstolarna ändå. Hade sparco sittastill stolar i Vetten och nu har jag recaro orginalstolar i EVOn, gillar när det kramar åt lite. Är rätt liten och smidig också =).

logarytm
2011-07-04, 22:58
Någon som kan förklara skillnaden mellan som olika Mobiltelefonförberedelse, Mobiltelefonförberedelse Plus och Mobiltelefonförberedelse Premium ?

UffeE
2011-07-04, 23:10
Tack för alla bra inlägg och synpunkter ! Keep ém coming =)

Hur är det med bränsleförbrukningen, då tänker jag inte på lek. ;)

Runt 1,0-1,5 brukar jag ligga på i alla fall, åt det högre är mestadels statskörning i Stockholm. Har 19" och DSG

Fredrix
2011-07-05, 01:39
Någon som kan förklara skillnaden mellan som olika Mobiltelefonförberedelse, Mobiltelefonförberedelse Plus och Mobiltelefonförberedelse Premium ?

Fick följande information för Tiguan.

Mobiltelefonförberedelse
Grundversionen av telefonförberedelserna arbetar med din telefons BlueToothfunktion och handsfreeprofil HFP. Den manövreras och visas i färddatorn, och kan även hanteras via pekskärmen, beroende på stereoval. Förberedelsen har även BlueTooth Audio Streaming A2DP och AVRCP ( AudioVideo Remote Comtrol Profile )

Mobiltelefonförberedelse Plus
Mobiltelefonförberedelse Plus använder din mobiltelefons BlueTooth och handsfreeprofil HFP för att fungera. Den manövreras via färddatormenyn, eller touchscreen på stereon, beroende på stereoval. Den förfogar också över röststyrning, BlueTooth Audio Streaming A2DP och AVRCP ( AudioVideo Remote Comtrol Profile ). Från volkswagens tillbehör erbjuds modellspecifik telefonhållare som ger både en säker plats för mobiltelefonen, åtkomst till yttre antenn, och laddning. Finns exempelvis till iPhone.

Mobiltelefonförberedelse Premium
Telefonförberedelse för mobiltelefoner med BlueToothfunktion, (Handsfree Profile 1.5) och GSM900/1800 MHz. Fordonsspecifik GSM/UMTS sändar och mottagardel, manövrering via multifunktionsratt, och röststyrning. Dessutom ytterligare BlueToothkopplingsmöjlighet via remote Sim Access Profile (rSAP). Då övertas mobilens simkort, och mobiltelefonen blir inaktiv, och bilens yttre antenn övertar mottagningen från mobilen, vilket minskar strålningen i kupén. rSAP stöds enbart av utvalda modeller från tillverkaren Nokia. Om telefonen har rSAP-funktionen kan inkomna SMS läsas och skickas från bilen, denna funktion finns ej i telefoner som är inkopplade via handsfree-profil HFP eller enbart BlueTooth.

Finns video (http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/tillbehoer/mobiltelefonfoerberedelse.html) om man inte orkar läsa.

HenkeE35
2011-07-05, 02:08
Nu vet jag inte hur värst mycket jag har att säga till om, men jag vet från säkra källor att Golf R32 (tidigare modellen innan Golf R) är en oerhört trevlig bil.
Som ovanstående skrev så är det en rolig bil att köra med mycket hästar.
Jag personligen har nyss köpt GTI E35 och kan helt klart säga att den är en mycket prisvärd bil i förhållande till vad du kört hitintills.
Det baserar jag på den tiden jag körde golf i tjänsten, rolig smidig bil.

Corvette C6 har jag själv erfarenhet av och jag kan helt ärligt säga att jag inte är särskilt imponerad om man börjar jämföra Golfen mot C6an, absolut en ballare bil men med den prisski8llnaden så har jag svårt att se att du kan hitta en mycket mer prisvärd bil i dagsläget.

När det kommer till Mobilförberedelser så kan jag tycka att det är lite onödigt, om man anlitar Dialect eller dylikt så kan man få ut mycket bättre ljud och mikrofoner för samma peng.

Hoppas det ger någon form av vägledning iaf!

DPC
2011-07-05, 10:05
Tack för alla bra inlägg och synpunkter ! Keep ém coming =)

Hur är det med bränsleförbrukningen, då tänker jag inte på lek. ;)

Blandad körning ligger jag på ca 10 l/100 km (18" och manuell låda). Men det är lätt att göra av med 12-13 l/100 km med lite lek och upp mot 15 vid full attack. Kör man längre sträckor med inte allt för hög fart så går den ganska snålt (körde Södertälje-Sälen-Södertälje på 7,8 l/100 km).

jockem
2011-07-05, 13:02
Jag tycker ju mobilförberendelsen va de bästa tillvalet för dom pengarna, du får ju upp info i färdatorn och i displayen i sterion.

Ljudet är de inge fel på man hör väldigt bra.

Sen kan du köra spotify via blå tanden fungerar super.

Så 2900kr är inte så mycke att bråka om.

Evil E
2011-07-05, 17:33
Runt 1,0-1,5 brukar jag ligga på i alla fall, åt det högre är mestadels statskörning i Stockholm. Har 19" och DSG

Det var som..... Själv ligger man på 17,2, men då kör jag ju mest i stan, på 19" och med passagerare och med dessa siffror kan jag kanske inte gömma att jag även tycker vääldigt bra om gaspedalen i min R. :D Fullständig ergonomi och symbios med högerfoten, men motsatsen med soppakortet! :)

logarytm
2011-07-05, 18:38
Modellspecifik telefonhållare finns väl finns väl också till Mobiltelefonförberedelse och inte bara tilll plus?

silam
2011-07-05, 19:39
Mobilförberedelsen är helt klart värd pengarna, däremot tycker jag inte ljudkvaliten med spotify över bluetooth är nåt att skriva hem om.
Brukar ligga runt 12-13 blandad körning, mycket i stan och mycket gas.
19", manuell.

edit: skulle inte lägga pengar på någon hållare iom att man antagligen byter mobil innan bil, samt hela grejen är ju att kunna ha den kvar i fickan och inte bry sig :-)

/N

logarytm
2011-07-05, 19:44
Såhär ser specen ut för tillfället. Kommentera gärna och argumentera vad ni tycker =)

Motor
R DSG 352 000,00 kr
Lack
Candy White 0,00 kr

Tillvalsutrustning
Keyless Access 3 800,00 kr
Helljusassistent, Light Assist 1 600,00 kr
Färddator Premium 2 000,00 kr
Ljudsystem Dynaudio Excite 5 200,00 kr
Mobiltelefonförberedelse Plus 4 400,00 kr
Dynamic Chassis Control (DCC) 8 600,00 kr
Sportpaket Talladega 19 tum silver 7 500,00 kr
Ljus och sikt-paket 2 3 200,00 kr
Elektriskt soltak i glas skjut-/tiltbart 8 500,00 kr
Golf R Motorsportstolar i kombination med 4 dörrar 37 300,00 kr
Radio RCD 510 2 900,00 kr
4 dörrar inklusive elektriska fönsterhissar bak 6 100,00 kr
Parkeringssensorer fram och bak 4 900,00 kr

Enda som jag inte valt är sidokrockkuddar bak och navi, vilket jag redan har separat dom få gångerna jag använder det.

Marcus
2011-07-06, 11:36
Hoppas att priserna och tillvalen gäller även nästa år.

Dennis Örnell
2011-07-06, 12:23
En julgran! Glöm inte backkameran när du ändå är i farten att spräcka 450.000kr gränsen :) Valde backkameran till min R och kan varmt rekommendera den!


Såhär ser specen ut för tillfället. Kommentera gärna och argumentera vad ni tycker =)

Motor
R DSG 352 000,00 kr
Lack
Candy White 0,00 kr

Tillvalsutrustning
Keyless Access 3 800,00 kr
Helljusassistent, Light Assist 1 600,00 kr
Färddator Premium 2 000,00 kr
Ljudsystem Dynaudio Excite 5 200,00 kr
Mobiltelefonförberedelse Plus 4 400,00 kr
Dynamic Chassis Control (DCC) 8 600,00 kr
Sportpaket Talladega 19 tum silver 7 500,00 kr
Ljus och sikt-paket 2 3 200,00 kr
Elektriskt soltak i glas skjut-/tiltbart 8 500,00 kr
Golf R Motorsportstolar i kombination med 4 dörrar 37 300,00 kr
Radio RCD 510 2 900,00 kr
4 dörrar inklusive elektriska fönsterhissar bak 6 100,00 kr
Parkeringssensorer fram och bak 4 900,00 kr

Enda som jag inte valt är sidokrockkuddar bak och navi, vilket jag redan har separat dom få gångerna jag använder det.

Fredrix
2011-07-06, 13:19
Mobilförberedelsen är helt klart värd pengarna, däremot tycker jag inte ljudkvaliten med spotify över bluetooth är nåt att skriva hem om.

hmm.. det är ju digital signal, borde väl bli lika bra som kabel ?
Beställde mobilförberedels och media-in till min Tiguan, antar att spotify inte fungerar med media in ( mediamenyn i stereon RCD510 ) ?

logarytm
2011-07-06, 13:59
Kan det va så att backkamera ingår i valet "Parkeringssensorer fram och bak" ? För det går inte att välja båda.

logarytm
2011-07-06, 14:01
Hoppas att priserna och tillvalen gäller även nästa år.

Det hoppas jag med, eller att det kommer fler roliga tillval och blir billigare, men man kan ju bara hoppas ;)
Turligt nog har jag fin rabatt som gäller över tiden =)

DPC
2011-07-06, 18:08
Med den spec du uppger så ska du ha riktigt bra rabatt. Norr om 10 % är mer än rimligt.

logarytm
2011-07-06, 18:51
inte riktigt så mycket, har 8 %. Men du menar att mer än så är brukligt ? Har en god vän som säljer vw, har själv suttit vid datorn på hans jobb å specat. Blir inte så värst mycket över till dom ?

silam
2011-07-06, 19:35
hmm.. det är ju digital signal, borde väl bli lika bra som kabel ?
Beställde mobilförberedels och media-in till min Tiguan, antar att spotify inte fungerar med media in ( mediamenyn i stereon RCD510 ) ?
Tyvärr inte, BT har en begränsad bandbredd och A2DP som är BT profilen för detta använder komprimering.
Dock finns det lite olika komprimerings alternativ (Finns bara krav på den sämsta) och det är upp till tillverkade av enheterna att välja vad dom vill stödja. Så det kan säkert vara så att man får olika resultat med olika enheter.
Jag har bara testat med iPhone till VW enheten och det man direkt kan säga är att frekvänsomfånget blir sämre med svag bas och oren diskant, funkar säkert i normal volym för Svensson men om man vrider på lite och har Dynaudio blir iaf jag missnöjd.

Edit: Har också Media-In och hoppades kunna använda denna med Spotify men tyvärr så funkar det inte, iaf inte med dagens versioner av iOS och Media-in, kan ju hoppas på updates.

/N

DPC
2011-07-06, 21:07
inte riktigt så mycket, har 8 %. Men du menar att mer än så är brukligt ? Har en god vän som säljer vw, har själv suttit vid datorn på hans jobb å specat. Blir inte så värst mycket över till dom ?

Inte brukligt, men din spec är unik. Du har matat på +100' i extrautrustning och då har jag inte ens räknat med DSG som tillval. Att det inte blir mycket över till dem vid nyköp är i sin ordning. De tjänar sina pengar på service, reservdelar och när de kanske säljer bilen för andra gången. Under 9 % ska du inte acceptera. Vill du veta vad jag fick för rabatt så PM:a.

jockem
2011-07-06, 22:41
Tyvärr inte, BT har en begränsad bandbredd och A2DP som är BT profilen för detta använder komprimering.
Dock finns det lite olika komprimerings alternativ (Finns bara krav på den sämsta) och det är upp till tillverkade av enheterna att välja vad dom vill stödja. Så det kan säkert vara så att man får olika resultat med olika enheter.
Jag har bara testat med iPhone till VW enheten och det man direkt kan säga är att frekvänsomfånget blir sämre med svag bas och oren diskant, funkar säkert i normal volym för Svensson men om man vrider på lite och har Dynaudio blir iaf jag missnöjd.

Edit: Har också Media-In och hoppades kunna använda denna med Spotify men tyvärr så funkar det inte, iaf inte med dagens versioner av iOS och Media-in, kan ju hoppas på updates.

/N

Konstigt jag kan köra spotify i media-in på min.

logarytm
2011-07-06, 23:39
109000 kr i extrautrustning om jag räknar med DSG-lådan. Puh, rätt mycket pengar, har aldrig tänkt på de förut, bara kollat på totala priset. Nästan lika nästa mycket pengar som min nuvarande bil Suzuki Swift kostade helt ny med all utrustning.

silam
2011-07-07, 09:47
Konstigt jag kan köra spotify i media-in på min.
Har du lust att berätta hur man går till väga och vilken mobil/stereo du har så kanske fler kan få det att funka ?

/N

jockem
2011-07-07, 20:22
Har du lust att berätta hur man går till väga och vilken mobil/stereo du har så kanske fler kan få det att funka ?

/N

Har en iphone 4 och en rcd 510 med mobilförberedelse.
Kör spotify premium. Sätter i media in sladden i mobilen sen är de bara köra. Kan inte styra låtarna via ratten bara via luren.

silam
2011-07-07, 20:50
Har en iphone 4 och en rcd 510 med mobilförberedelse.
Kör spotify premium. Sätter i media in sladden i mobilen sen är de bara köra. Kan inte styra låtarna via ratten bara via luren.
OK tack får testa igen då, har en 3GS och sist jag testade så var telefonen liksom låst när media-in är inkopplad, har läst att man ev kunde köra den i flightmode för att komma runt det.

/N

silam
2011-07-08, 09:13
Har en iphone 4 och en rcd 510 med mobilförberedelse.
Kör spotify premium. Sätter i media in sladden i mobilen sen är de bara köra. Kan inte styra låtarna via ratten bara via luren.
Tack för tipset, testade nu imorse, och det funkar men inte så smidigt.
När man kopplar in den startar den ju ipod uppsleningen, men man kan gå till spotify appen och köra igång en låt där som då tar över, men det funkade bara om media-in var i play, dvs, om du stoppade uppspelningen via RNS så fick du heler ingetl jud med spotify, då får du playa igen, så ipod drar igång sin låt och sen gå till spotify och playa där så tar den över.
Ibland gick den också tillbaka till ipod när spotify bytte låt.
Finns en nyare Media-in firmware på MY-GTI, ska testa o slänga in den när jag får tag i en usb-sladd.

/N

jockem
2011-07-08, 15:04
Tack för tipset, testade nu imorse, och det funkar men inte så smidigt.
När man kopplar in den startar den ju ipod uppsleningen, men man kan gå till spotify appen och köra igång en låt där som då tar över, men det funkade bara om media-in var i play, dvs, om du stoppade uppspelningen via RNS så fick du heler ingetl jud med spotify, då får du playa igen, så ipod drar igång sin låt och sen gå till spotify och playa där så tar den över.
Ibland gick den också tillbaka till ipod när spotify bytte låt.
Finns en nyare Media-in firmware på MY-GTI, ska testa o slänga in den när jag får tag i en usb-sladd.

/N

Hej!
ja när jag kör spotifi i media-in får jag playa igen efter låten är slut. Men jag kör aldrig i media in då jag kör via bt audio.

Känns som de va ett onödigt tillval då jag inte visste att de gick att köra blåtand. Men jag kan ju ladda iphonen me den varjefall haha!

logarytm
2011-07-08, 18:56
Någon som modefierat sin bil än ? Såväl yttre som i motorn =). Något och klaga på som stött på med bilarna, i avseende kvalité eller annat ?

DPC
2011-07-08, 19:55
Användaren gasekke på forumet har satt bra fart på sin R. 0-402 m nära 12,5 s.

Ang klagomål så har jag precis upptäckt att mina baklyktor är spruckna i ytterkanterna. Det har läckt in vatten som antagligen har frusit vintertid. Ska in till VW och reklamera detta samt att min ratt är oerhört känslig. Minsta lilla touch av en nagel så blir det en repa. Är det någon annan på forumet som har liknande problem?

logarytm
2011-07-08, 20:39
Angående inredningen så gillar jag GTI:ns mer med dom röda sömmarna än dom vita, ger mer kontrast och sportigare. Ratten på GTI och R är väl samma förutom emblemet ? Samma gäller runt växellådan och handbromsen ?

Evil E
2011-07-08, 23:25
...samt att min ratt är oerhört känslig. Minsta lilla touch av en nagel så blir det en repa. Är det någon annan på forumet som har liknande problem?

Tycker att VW's läder generellt är av fruktansvärt dålig kvalité!

På min gamle V GTI hade lädret suttits ned och vikts över sig självt i en hörna på förarsätet och sedemera spruckit och fått ett fult hål, detta efter bara 5000mil, men tyvärr utanför garantitid.

På min nya R har det på passagerarsidan (där det nästan alltid är tomt!) skrapats upp en lite rispa i lädret på den utstickande delen i ryggstödet (topsport stolar). SJUUUKT IRRITERANDE, håller på att samla ihop lite diverse grejjer som skall åtgärdas av VW inför / under semestern.

Ärligt, denna kvalite av läder SKA inte användas i en bil för över 400K:-
Snudd på skandal imo! :( Nån mer som upplevt liknande problem?

Nån mer förresten som har problem med att glasögonförvaringen skallrar och vibrerar (samma problem i MK V) samt att de vertikala dörrlisterna (mellan fram o bakdörrar (även här, samma problem som i MK V) blir fruktansvärt repiga trots att man försöker undvika att ta på dem så gott det går.

DPC
2011-07-09, 10:03
Håller med om listerna mellan fram och bakdörr, de blir oerhört lätt repiga och så var det även på min förra GTI V.

logarytm
2011-07-13, 22:09
Funderar på DCC, om man sänker bilen med sänkfjädrar, men inte blir nöjd med höjden och vill köra med coilovers istället, borde bli meckigt att byta till det då ? Lär väl bli felkoder osv. ? Har fastnat väldigt mycket för stance stuket, men vill kunna höja bilen på vintern.

Evil E
2011-07-14, 03:05
Har fastnat väldigt mycket för stance stuket, men vill kunna höja bilen på vintern.

How about ballonger? Höj & sänkbart, men då tappar man ju iofs allt som är bra med R'en, men det blIr ju lågt iafl :D
Ska du sänka känns DCC rätt överflödigt, tror inte det klaffar så bra ihop, dock finns nog de som kan och vet mer om detta än jag här på forumet!

jockem
2011-07-14, 17:23
How about ballonger? Höj & sänkbart, men då tappar man ju iofs allt som är bra med R'en, men det blIr ju lågt iafl :D
Ska du sänka känns DCC rätt överflödigt, tror inte det klaffar så bra ihop, dock finns nog de som kan och vet mer om detta än jag här på forumet!

DCC-n funngerar normalt med sänkningssats. Dvs man åker väldigt mjukt på comfortläget med 19 tum och sänkt bil.