handdator

Visa fullständig version : problem med vr6 SOM INTE STARTAR! hjälp.



just4fun
2011-06-30, 23:28
hej

håller nu på att bli tokig efter 6timmars fel sökande på bilen,

dessa delar är nya:

*knacksensorn Främre G66
*lambdasonden
*fördelarlock och rotor
*tändkablar (svindyra)
*tempgivare (blå)
*även den gula givaren brevid den blå
*vevaxelgivare
*nya tändstift

Dessa saker är testade med fungerande låne grejer:

*hallgivare med komplett fördelare
*tändspole och modul
*strömförsörjnings relät nr 109 till ECU motorstyrdonet
*startkontakten i tändningen

vi tar det från början!

bilen började bli svårstartad och fick köra länge på starten när bilen väl gick igång så gick den bra, stängde jag av bilen strax efteråt så startar den normalt igen men får den stå en stund så blir den svårstartad igen! fel sökte då bilen och fick fel kod på kancksensor främre g66, nu startar inte bilen alls, men startade den i nerförsbacke på 2 då gick den igång och jag körde den till en verkstad en kompis har (en mycket bra vän som ställer upp vill jag bara tillägga )nu står bilen där och idag bytte jag knacksensorn ingen förbättring visst hoppade bilen igång efter mycket körande på starten=) felsökte och då vissade det sig att speedsensor (växellägesgivaren) är kass=( bytte denna oxå men ingen förbättring och nu startar bilen inte alls

HJÄLP MIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

som tur är finns det en donator bil som jag kan låna delar på för att kolla vad som kan vara fel!

har testat det mesta nu kommer ingen gnista fram till stiften, soppa kommer pumpen surar, kollat alla jordkablar och dom är hela och även mätt dom mätte även halgivaren och den visade impuls!


har tillgång till vag.com och har raderat felminnet men växelläges givaren hoppar in som felkod hela tiden dock är denna hel men har för mig att om man kör på starten för länge hoppar den in och lägger sig som fel kod!??!!

när jag kör på starten länge så tickar det helt sjukt mycket i reläpanelen har provat att byta relän oxå men inget hjälper

har någon ett schema över säkrings/relä panelen??? (vilket relä är till vad och så vidare)

är det något någon undrar över så fråga eller ring mig på 0706334849

måste få min bil att fungera då den används dagligen och cyckel till jobbet är inte att tänka på=)


mvh micke

golf666
2011-06-30, 23:43
vi tar det från början!

bilen började bli svårstartad och fick köra länge på starten när bilen väl gick igång så gick den bra, stängde jag av bilen strax efteråt så startar den normalt igen men får den stå en stund så blir den svårstartad igen!
mvh micke

Min passat 1.8t -98 uppförde sig precis sådär.
Då var de bränslepumpen som började bli dålig. Fungerar din??
Hade knappt 3 bars bränsletryck på tomgång, och 2,5 bar när man gasade på :)
Testade på en annan passat som fungerade, den hade 3.5bar på tomgång och 4 bar vid gaspådrag ;)
bytte pumpen och bilen min gick som den skulle igen!!

Mät och kolla bränsletrycket, eller testa med din pump från din donator kanske?

Lillen
2011-06-30, 23:47
Ser att du redan testat iofs.....

Men MIN gamla VR6 gjorde likadant när tändspolen var kass.
Så fort spolen blev varm kunde den vara lynnig , så fort den slogs av kunde den starta vips igen.

just4fun
2011-06-30, 23:52
[QUOTE=golf666;143812]Min passat 1.8t -98 uppförde sig precis sådär.
Då var de bränslepumpen som började bli dålig. Fungerar din??
Hade knappt 3 bars bränsletryck på tomgång, och 2,5 bar när man gasade på :)
Testade på en annan passat som fungerade, den hade 3.5bar på tomgång och 4 bar vid gaspådrag ;)
bytte pumpen och bilen min gick som den skulle igen!!

pumpen är hel surrar som den skall och soppa kommer det! tyvärr kan jag inte kolla med den pumpen då den är bortagen redan donator bilen är i delar men helt fungerande!

mvh micke

just4fun
2011-06-30, 23:53
Ser att du redan testat iofs.....

Men MIN gamla VR6 gjorde likadant när tändspolen var kass.
Så fort spolen blev varm kunde den vara lynnig , så fort den slogs av kunde den starta vips igen.

har tetstat med modell nyare tändspole utan resultat!

Mini_me
2011-07-01, 06:49
Batteri , jord punkter (Speciellt den bakom toppen) , plus kontakter mm mm

maccke
2011-07-01, 11:44
[QUOTE=golf666;143812]Min passat 1.8t -98 uppförde sig precis sådär.
Då var de bränslepumpen som började bli dålig. Fungerar din??
Hade knappt 3 bars bränsletryck på tomgång, och 2,5 bar när man gasade på :)
Testade på en annan passat som fungerade, den hade 3.5bar på tomgång och 4 bar vid gaspådrag ;)
bytte pumpen och bilen min gick som den skulle igen!!

pumpen är hel surrar som den skall och soppa kommer det! tyvärr kan jag inte kolla med den pumpen då den är bortagen redan donator bilen är i delar men helt fungerande!

mvh micke


Pumpen kan vara dålig och ge lågt bränsletryck även om den surrar...
Har du mätt bränsletryck?

Sn00k
2011-07-01, 12:56
speedsensor och växellägesgivare är väl inte samma sak.. speedsensor är hastighetsmätar-sensorn, som är elektronisk på dessa och nerkörd där normalt sett wiren alltid brukar sitta på en 02A låda, men jag har svårt att tro att den är inblandad i resten.

i början när jag läste tyckte jag det lät som ett typexempel på kuggad kamkedja/plattad kamaxel.. vilket kan hända när dreven blir dåliga eller släpan ger upp.. är den bytt? när? hur lät motorn när den senast gick? (den brukar bli att gå tokfett när detta händer, dränka allt vad gnista heter, ge felkod på knacksensorn + bli ytterst svårtstartad).

kan även vara felaktigt soppatryck, men då skulle där finnas gnista tycker man.. men den kan ju ha försvunnit när ni bytt saker å försökt åtgärda det ursprungliga felet.. högst troligt då ni som sagt fick igång bilen genom rullstart alldeles innan.
kanske har membranet i soppatrycks-regulatorn gått, YTTERST vanligt på dessa motorer, då får den på tok för mycke soppa och släcker gnistan + blir svårare å svårare att starta med tiden, främst då den är KALL. (finns 2st olika till dessa motorer, 3bar och 4 bar, se till å ta rätt om du testar att byta.)

bara några tankar.