handdator

Visa fullständig version : Golf IV problem med växellåda



maccke
2011-06-29, 22:12
Har en Golf IV med 125 hk AGN motor.
Ibland när man växlar från ettan till tvåan så liksm skrapar det, första gången trodde jag att jag missat trycka ner kopplingen helt, men det hade jag gjort.

Någon som vet vad detta kan bero på?

Problemet kommer bara ibland, har inte märkt något samband.

David L
2011-06-29, 22:51
Klassiskt fel med dåliga synkringar på 2ans växel. Vet inte hur många 2ans ringar jag bytt på diverse lådor.

Prova att växla snabbt, skrapar det då och inte när du växlar långsamt är sliten synkring ett faktum.

Lasse62
2011-06-29, 23:59
I undantagsfall kan det ju faktiskt beror på en annan sak, jag hade samma fenomen och var på väg att öppna lådan.
Felet var istället en dålig slavcylinder, och ja, det skrapade enbart mellan 1 o 2:an.

maccke
2011-06-30, 09:10
Det uppstår inte alltid då man växlar snabbt...

Men när detta skrapande vid växling mellan 1:an och 2:an uppstår så känns det som att det inte är lika mycket
motstånd i växelspaken på något sätt, kan det ge bättre ledtråd till vad felet kan vara?

Är det krångligt att byta synkring själv?
Måste lådan ur?

Lasse62
2011-06-30, 09:49
Japp, ut med växellådan.

Men undersök andra felkällor först så du inte gör som jag höll på att göra och tár ut lådan helt i onödan....
Dock låter det nog som synkningen i ditt fall.

En taskig slavcylinder går ju att kolla på en del sätt, om du med motorn igång och ettans växel i trampar ned kopplingen och håller den kvar där ett tag, börjar bilen driva efter en stund alternativt att det blir problem att lägga i friläget så är slavcylindern kass.

maccke
2011-06-30, 10:41
Ok...

Ska kolla det med slavcylindern då.
Men hur pass krångligt är det att ta ur lådan?
Och hur krångligt är det att byta synkring?

Är det lättare att ta ut motor&låda i ett paket?
Ska ju ändå till att byta kamrem och vattenpump... Tänkte det blir mer plats om motorn är ur.

maccke
2011-06-30, 22:01
Japp, ut med växellådan.


En taskig slavcylinder går ju att kolla på en del sätt, om du med motorn igång och ettans växel i trampar ned kopplingen och håller den kvar där ett tag, börjar bilen driva efter en stund alternativt att det blir problem att lägga i friläget så är slavcylindern kass.

Har testat ovanstående men jag märker inget fel...