handdator

Visa fullständig version : Golf MK6 GTI - Tips!



Miller
2011-06-29, 19:32
Hej alla,

Är ny här på forumet. Inleder med ett väldigt brådskande ärende =)

Har tittat på en Golf GTI MK6 2010 års modell med mkt utrustning. Den har gått 2300 mil och kostar 215K. Jag är nästan helt säker på att jag vill ha den men måste kolla upp om det är något vanligt problem med bilarna, eller hur försiktig jag ska vara.

Jag har även fått höra att det finns en amerikans version av golfarna som har lägre effekt. Hur kan jag kolla upp det på smidigaste och snabbaste sätt? Jag har chassi-numret.

All snabb info jag kan få är uppskattat. Tycker själv att priset på den är för bra för att vara sant... vill därför vara säker på att jag kollat allt innan jag köper den. Måste dessutom åka en bit för att se den, så det är lite svårt...

Länk till blocket annonsen:
http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GTI__skinn____215tkr_OBS_ENDAST_IDAG_34641637 .htm?ca=15&w=3

Micke_t
2011-06-29, 20:14
Några speciella typfel tror jag nog inte finns och du har ju garanti kvar på bilen. Enda nedsidan är enligt mig interiören som gnäller och skramlar.
Bilen har vad jag kan tolka det som varit en leacingbil, som ägs av PWC, och det är väl inte negativt. Den är vad jag kan se svensksåld så någon konstig amerikans variant behöver du inte oroa dig för.

Gör ett m-test om du är osäker.

Lycka till!

Miller
2011-06-29, 20:30
Affären måste tydligen gå väldigt fort eftersom den ska tillbaka till leasing-firman. Så M-test osv hinner vi nog inte med. Kanske borde ta blocket försäkringen för att vara på den säkra sidan? Dock misstror jag inte ägaren på något sätt. Verkar vettig på alla sätt å vis, men man vet ju aldrig.

Bra att det inte finns några typfel. Sen är ju garantin alltid en extra trygghet. Sedan är ju 2000 mil ingenting egentligen. Köper man såpass ny bil vill man bara va helt säker på att allt är som det ska, vilket är en förutsättning för att kunna ta den summan för den.

Peter-C
2011-06-29, 20:53
Hej.

Verkar vara dagens klipp! Uttagen i Maj 2010. Varför ska man M-testa? Är den fysiskt oskadad så har du garanti från VAG avseende "dolda" fabrikationsfel...... Eftersom den ägs av ett leasing bolag är det detta bolag som bör sälja bilen. Se länken nedan.

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
/Peter

PS GTI 6 - en kanon vagn! Det är min bestämda uppfattning. Dock blir man lite tveksam över att det är så bråttom. Kanske finns det en bra förklaring. Leasing går vanligen över 3 år, detta verkar vara 1 år. Man kanske bryter kontraktet tidigare och blir anmodad att lösa bilen med summan ifråga - vad vet jag.... Lycka till!!

Miller
2011-06-29, 21:00
Han har tydligen kommit överens om att lämna tillbaka bilen den 30/6 (alltså imorgon), eller få sålt den själv.

Det fanns någon förklaring till det. Man ska tydligen lägga ut alla kostnader själv på det leasingavtalet han har. Därav måste han även "betala" för värdeminskningen på bilen under den tiden han ägt den. Alternativet för honom var att sälja den privat och få några tusen fler.

Han köper alltså loss den av dom för det angivna priset, och därav spara lite pengar genom att sälja den för marknadspris till mig. Så fick jag det förklarat... kan detta stämma kanske?

Jag körde en GTI för första gången idag... den kändes helt underbar på vägen. Fjäderlätt..! Positivt överraskad =)
Dock var den lite väl "hanterbar" när det gäller accelerationen... lämnar liiiite lite att önska. Men med den bränsleförbrukningen och den underbara väghållningen + kvalitén är den verkligen svårslagen. Verkar vara väldigt rimlig prismässigt vad det gäller driftkostnaden också.

Denna bilen börjar närma sin första service (3000mil)... Kostar den mycket?
Sen undrar jag bara, borde man inte gjort någon service innan 3000 mil??

Peter-C
2011-06-29, 21:10
Servicen är inte särskilt dyr. Byt gärna olja filter vid 1500 mil eller som i detta fall kanske lämna den direkt på service. 3000 mil är långt, långt. (Finns flera bra trådar här som rör detta ämne).

Trevlig utrustning bla helskinn vilket jag uppskattar. Blir lite mer klass på inredningen då. Förklaringen låter rimlig avseende varför den ska säljas.

Accet - chippa så blir det bättre. (Finns flera bra trådar här som rör detta ämne med).

/Peter

Miller
2011-06-29, 21:16
Men det är iaf 3000 mils intervall mellan servicen eller? Olja etc ska tydligen ha varit bytt, men den har inte varit på service ännu.

Peter-C
2011-06-29, 21:45
Det är ju bra om oljan är bytt. Longlife service innebär i de flesta fall att de går uppåt 3000 mil innan den ekar att den ska in på service. Gärna ett olje byte för ofta än ett för sällan..... Uteblivet byte går ju aldrig att kompensera. Det är ju inte bara VAG som kör med longlife service

/Peter

Dennis Örnell
2011-06-29, 22:07
Rent spontant så känns det hela inte riktigt bra. Varför?

Jo, vi har en person som säljer en bil han rent juridiskt inte äger eftersom det är leasing.

Personen verkar vara stressad och kräver en handpenning på någonting han inte äger.

Priset är bra!


Jag hade inte gjort affären någon annanstans än på en bank och säkerställt att bilen är löst samt att bilen registreras på den nya ägaren. Det är leasinggivaren, dvs finansbolaget, som har rätt att ta bort leasingspärren och registrera bilen på den nya ägaren.

Var försiktig och lycka till!

ThomasT
2011-06-29, 22:26
Som tidigare påpekat, så ring till ML RENTAL AB(ägare) och kolla upp affären med dem.

.

Peter-C
2011-06-29, 22:26
Rent spontant så känns det hela inte riktigt bra. Varför?


Jag hade inte gjort affären någon annanstans än på en bank och säkerställt att bilen är löst samt att bilen registreras på den nya ägaren. Det är leasinggivaren, dvs finansbolaget, som har rätt att ta bort leasingspärren och registrera bilen på den nya ägaren.

Var försiktig och lycka till!

Håller med Dennis - så hade jag också gjort i ett sådant fall.

Eftersom det är PWC som är leasingtagare så måste någon som tecknar den firman genomföra affären i samråd med leasinggivaren. Brukaren kan inte gör det eftersom PWC är den juridiska personen som är leasing tagare, (såvida denna brukaren inte också tecknar firman, då går det ju bra).

PWC är ju proffs på revision och redovisnings nära tjänster, vilket detta förfarande får sägas vara. De har säkert full förståelse om du kräver att uppgörelsen ska ske på bank.

/Peter

Miller
2011-06-29, 22:56
VI har pratat nu och gjort klart om att bilen självklart måste vara registrerad på honom innan det blir någon affär. Så det verkar vara lugnt. Vi skjuter på affären en vecka, så att bilen hinner stå på honom innan vi gör affären.

Elimineras risken för bedrägeri isf?

Dennis Örnell
2011-06-30, 00:01
Registreras bilen honom, då får han det nya ägarbeviset från Transportstyrelsen och då kan ni göra ägarbytet i lugn och ro. Som Thomas sa så kan du slå en pling till den forna leasinggivaren vid transaktionstillfället och fråga om bilen verkligen är löst för att vara på den säkra sidan.

wolfbane1967
2011-06-30, 08:59
Är det här den omtalade bile som ligger i en ny annons?

http://www.blocket.se/vastmanland/Volkswagen_Golf_VI_GTI_211hk_5D_34670869.htm?ca=15&w=3

Makke
2011-06-30, 09:02
Är det här den omtalade bile som ligger i en ny annons?

http://www.blocket.se/vastmanland/Volkswagen_Golf_VI_GTI_211hk_5D_34670869.htm?ca=15&w=3

Låter troligt att det är samma bil! Men nu verkar det även som ursprungliga säljaren höjt priset?! http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GTI__skinn____215tkr_OBS_ENDAST_IDAG_34641637 .htm?ca=15&w=3

Hooloowoo
2011-06-30, 09:07
Kan inte annat än att hålla med här. jäkligt fin och bra bil. Köp, om det inte strular till sig nu då..
Och om du inte är nöjd med effekten finns det ju en uppsjö olika företag som pysslar med sånt. :) Och den blir goddigare med lite extra gött under huven. Mycket piggare och roligare att ratta runt.. :)

jimZon
2011-06-30, 10:34
Några speciella typfel tror jag nog inte finns och du har ju garanti kvar på bilen. Enda nedsidan är enligt mig interiören som gnäller och skramlar.

Lycka till!

Samma här, det enda som jag stör mig på med min Golf är att den skramlar och knakar från lite varstans. Några har VW lyckats åtgärda, andra inte. Men det verkar vara mycket vanligt. I övrigt är det en fin bil.

Premis
2011-06-30, 12:55
Låter troligt att det är samma bil! Men nu verkar det även som ursprungliga säljaren höjt priset?! http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GTI__skinn____215tkr_OBS_ENDAST_IDAG_34641637 .htm?ca=15&w=3

Den annonsen försvann efter att du lagt upp den, något skumt är det. Jag hade låtit den bilen svalna lite så att ägarförhållandet stämmer och att det inte finns en massa skulder på den innan jag slog till.

Miller
2011-06-30, 16:11
jag vet inte om ni märkte det.. men han höjde priset med 15K idag också. Tog upp det med honom eftersom jag köpte flygbiljett igår. Jag får den för det gamla priset. Har jag några vittnen här om att priset var 215 igår?

MiWi
2011-06-30, 16:21
Jag får den för det gamla priset. Har jag några vittnen här om att priset var 215 igår?

Rent juridiskt är det inte hållbart med vittnen som på ett internetforum dyrt och heligt lovar säga sanning. Tänk vilka prutningar man då kunde göra genom att regga 10 konton på ett forum och sen "vittna" med dem. I slutändan så är det ju köparen som avgör om ett köp ska göras, säljaren i sin tur sätter pris efter eget intresse. Hade ni ett avtal där det står att det priset gäller? Om inte, så har du inte så mycket att säga till om han väljer att höja.

Känns det fel, avstå. Det är inte den sista bilen som säljs.

Miller
2011-06-30, 16:24
Rent juridiskt är det inte hållbart med vittnen som på ett internetforum dyrt och heligt lovar säga sanning. Tänk vilka prutningar man då kunde göra genom att regga 10 konton på ett forum och sen "vittna" med dem. I slutändan så är det ju köparen som avgör om ett köp ska göras, säljaren i sin tur sätter pris efter eget intresse. Hade ni ett avtal där det står att det priset gäller? Om inte, så har du inte så mycket att säga till om han väljer att höja.

Känns det fel, avstå. Det är inte den sista bilen som säljs.

Med vittnen menade jag bara om ni också såg att han ändrade... inte att jag ska ta det till domstol =P

Nae vi är överens om att vi haft ett "muntligt avtal". Sedan registreras alla ändringar i annonsen av blocket. De kan iaf se att ändringen har gjorts. Om han nu skulle vägra vill jag inte köpa bilen i vilket fall... även om jag får den för 200k =) Om man inte kan vara ärlig med en sådan sak, är det nog inte särskillt safe att köpa bilen i vilket fall.. hehe. Så desperat är man ju inte.

Andersson Racing
2011-06-30, 17:08
Jobbar inte killen som säljer bilen på PWC, han borde inte som revisor svärta ner sin yrkesstolthet kan man tycka? Konstigt att bilen nu ligger ute för 229.000 kr? Varför detta? Du har ju köpt bilen, dock ej betalat, är han rädd att du ska backa ur?

/ Per

Peter-C
2011-06-30, 17:12
Jobbar inte killen som säljer bilen på PWC, han borde inte som revisor svärta ner sin yrkesstolthet kan man tycka?
/ Per

Just därför så tror jag inte du behöver oroa dig Miller! (Om det nu är så..) /Peter

Miller
2011-06-30, 18:25
Jobbar inte killen som säljer bilen på PWC, han borde inte som revisor svärta ner sin yrkesstolthet kan man tycka?

Hmm... är det så då? Eller hur fick du reda på det? =P

Dennis Örnell
2011-06-30, 18:54
Jag tycker du ska ta kontakt med Bolagsverket. Vad jag kan se så existerar inte leasingtagaren och leasinggivaren överhuvudtaget, iaf inte med dessa orgnr som är angivna i bilregistret. Det är kanske någonting som jag inte vet, men som sagt, var försiktig!

ThomasT
2011-06-30, 19:20
Jobbar inte killen som säljer bilen på PWC, han borde inte som revisor svärta ner sin yrkesstolthet kan man tycka? Konstigt att bilen nu ligger ute för 229.000 kr? Varför detta? Du har ju köpt bilen, dock ej betalat, är han rädd att du ska backa ur?

/ Per

Pengar är pengar... får han 229.000kr så säljer han väl den för det...

ThomasT
2011-06-30, 19:22
Jag tycker du ska ta kontakt med Bolagsverket. Vad jag kan se så existerar inte leasingtagaren och leasinggivaren överhuvudtaget, iaf inte med dessa orgnr som är angivna i bilregistret. Det är kanske någonting som jag inte vet, men som sagt, var försiktig!

Jag tycker inte det ser speciellt konstigt ut.

Killen jobbar som sagt troligtvis på PWC och bilen leasas genom Autoplan/ML Rental AB.

.

Makke
2011-06-30, 19:24
Tycker det verkar oseriöst av säljaren då ni först kommer överens om priset och han efter det går in och ändrar annonsen och HÖJER priset... Sen har jag för mig att det uttryckligen stod i version 1 av annonsen att den måste säljas senast ett visst datum och klockslag, annars skulle den gå till bilhandlare? men det gäller visst inte längre...

Menude
2011-06-30, 19:30
Var försiktig, Det kan vara ett riktigt bra pris och en bra affär men jag var själv på väg att göra en bilaffär där allt verkade för bra för att vara sant men det verkade även vara helt KORREKT men efter mycket forskning kom jag fram till att det förmodligen var ett företag/ en grupp som höll på med blåsningar på heltid. Gör ingen affär om du inte verkligen har alla fakta klara för det kan bli dyrt.

Är allt OK med ägare osv så är det ett väldigt bra pris, synd bara att den inte har Xenon,18" fälgarna och park assist

Miller
2011-06-30, 20:13
Vet i ärlighetens namn inte vart affären är i för läge just nu. Det lät imorse som att vi har kommit överens om att jag ska få bilen. Att jag köpte biljetten var en försäkring nog för honom att jag garanterat vill ha bilen. Först var det tal om 10k i handpenning, men det gick inte lösa på något vettigt sätt. Självklart är pengar pengar, men en muntlig överenskommelse bör man ju hålla sig till. Säljer han den så ryker 1000 kr för mig, men vad ska man göra....

HUr som helst... har börjat titta på en annan bil samtidigt. Denna finns i Göteborg och är ljusår finare än Sthlm:aren. Dock utan skinnsäten och DCC. DCC kan jag leva utan, känner inte riktigt att jag behöver det och får man problem i framtiden kan det kosta (sa räven om rönnbären ;) ). Denna har Xenon och Sollucka (väger extremt mycket för mig) , lite mer stereo USB anslutningar, Premium färddator, Dynaudio, Mobiltelefon tillägget, 18" Detroit, Deep Black metallic lacken.. och lite annat.

Största nackdelen med denna är att den har 2 dörrar.... Tycker personligen det är mkt snyggare. Problemet är "säljbarheten" i framtiden. Vad tycker ni om denna bilen? Ska man passa sig för 2 dörrars?

Börjar bli mer å mer sugen på denna... hade offrat Skinnsätena mot lacken och skinnsätena vilken dag som helst... men dörrarna är lite värre.. =/

Länk till GTI i GBG: http://www.blocket.se/goteborg/Golf_GTI_VI__XEON_TAKLUCKA_DYNAUDIO_33820588.htm?c a=15&w=3

Peter-C
2011-06-30, 20:48
Hmm... är det så då? Eller hur fick du reda på det? =P

Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB är ju leasingtagare. På detta företag jobbar olika personen, många som revisorer. Tror det är ett antagande från Andersson Racings sida - det kan nog ligga något bakom det....

Man kan ju inte fortsätta att sälja en vara som redan är såld oavsett vad man har för yrke - muntligt avtal gäller. Dock så är det svårt att bevisa vad som yttrats i ett muntligt avtal.

/Peter

Miller
2011-06-30, 20:53
Öhrlings PricewaterhouseCoopers AB är ju leasingtagare. På detta företag jobbar olika personen, många som revisorer. Tror det är ett antagande från Andersson Racings sida - det kan nog ligga något bakom det....

Man kan ju inte fortsätta att sälja en vara som redan är såld oavsett vad man har för yrke - muntligt avtal gäller. Dock så är det svårt att bevisa vad som yttrats i ett muntligt avtal.

/Peter

Har iofs en överenskommelse på mail också... hehe.

Dock börjar jag bli mer sugen på den andra.. som finns i Göteborg. Den är ju ljusår snyggare än sthlm:aren.

Menude
2011-06-30, 21:55
Det är fälgarna som gör hela bilen :) och som du märker har inte "stockholmaren" 18" och därmed ser mycket sämre ut. Carbon steel grey eller Deep black är ungefär lika snygga i verkligheten men fälgarna måste som sagt vara rätt annars drar det ner helhetsintrycket av bilen.

viobebe
2011-06-30, 23:24
Hej, kolla så att inte Göteborgs bilen inte är en USA import!

Miller
2011-06-30, 23:26
Hej, kolla så att inte Göteborgs bilen inte är en USA import!

Jag ska ringa VW imorgon och kolla. Dom måste kolla via chassi nr då eller? Ringde idag och hon fattade inte alls vad jag pratade om.

NU när ja tittar närmare så är det nog inte 2 zons klimatanläggning i den va? 3 rattar i mitten... de har väl inte den svenska versionen? SEdan har den ju USA plåt där fram... hmm.

Vad exakt innebär det att den är USA specad? Lägre effekt ? Beror den lägre effekten på lägre kompressionsförhållande eller lägre turbo-laddtryck? Något annat negativt?

GBG ägaren gick ner rejält i pris utan att jag ens tog upp det... det kanske va anledningen.

Makke
2011-07-01, 07:05
Jag ska ringa VW imorgon och kolla. Dom måste kolla via chassi nr då eller? Ringde idag och hon fattade inte alls vad jag pratade om.

NU när ja tittar närmare så är det nog inte 2 zons klimatanläggning i den va? 3 rattar i mitten... de har väl inte den svenska versionen? SEdan har den ju USA plåt där fram... hmm.

Vad exakt innebär det att den är USA specad? Lägre effekt ? Beror den lägre effekten på lägre kompressionsförhållande eller lägre turbo-laddtryck? Något annat negativt?

GBG ägaren gick ner rejält i pris utan att jag ens tog upp det... det kanske va anledningen.

Be om regnr och gå in på transportstyrelsens hemsida, där får du info om det är privatimport eller ej. https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv

Som du skriver har inte bilar med klimatanläggning 3 rattar, i mitten sitter istället en knappsats.

Miller
2011-07-01, 07:22
Be om regnr och gå in på transportstyrelsens hemsida, där får du info om det är privatimport eller ej. https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv

Som du skriver har inte bilar med klimatanläggning 3 rattar, i mitten sitter istället en knappsats.

Yes, men man kan komma förbi dedär med transportstyrelsen på något konstigt sätt. Där står det att denna bilen inte är privatimport...

Makke
2011-07-01, 07:26
Yes, men man kan komma förbi dedär med transportstyrelsen på något konstigt sätt. Där står det att denna bilen inte är privatimport...

Ok, det var mer än jag visste! Då är det nog rätt väg att gå till VW-verkstan... Men att inte säljaren vet något om bilens ursprung är ju märkligt, det är ju bara en ägare enligt annonstexten?

Peter-C
2011-07-01, 07:54
Troligen en US version.

Det är stora skillnader mellan en US modell och en SE modell. Bl.a. enklare AC version, lägre effekt, noisepipe på 2010 modell, stolarna där många Amerikaner klagar på den simplare US versionen http://www.golfmk6.com/forums/ . Vad jag förstått är bilen dessutom avsevärt billigare där och då är detta inte bara grundat på mindre beskattning utan det har med grundnivån på utrustningen att göra. Den kan du aldrig justera. Ett fälgset går att byta ut….

Hade det varit en DE version så vore läget annorlunda. Tror att de likvärdiga med SE standard (ev bättre).

Vet någon här egentligen vad som skiljer? Själv hade jag hoppat en US ver.
/Peter

Dennis Örnell
2011-07-01, 09:20
USA versionens tygsäten är inte samma stolar som på Europa versionen. Europa versionens är mer skålade.

Miller
2011-07-01, 11:03
Fick det precis bekräftat från VW... Det ÄR en USA import...Alltså den i GBG.

Då får jag fokusera på den jag tänkt köpa från början.

ThomasT
2011-07-01, 19:36
Jag talade precis med en kompis som jobbar på PWC. Han trodde att efter ni kommit överrens om ett pris, så borde du kunna köpa den direkt av Autoplan.

Då slipper ni trassla med ett extra ägarbyte.

Miller
2011-07-02, 15:10
Jag talade precis med en kompis som jobbar på PWC. Han trodde att efter ni kommit överrens om ett pris, så borde du kunna köpa den direkt av Autoplan.

Då slipper ni trassla med ett extra ägarbyte.

aah... too late now. Han har redan köpt loss den av dom verkar de som. Så får bli så ändå.


Hade en fråga ang. den amerikanska verisonen av GTI:n. Hur stor effektskillnad är det egentligen? Vad tror ni är ett rimligt pris på den bilen?

jimZon
2011-07-04, 11:14
aah... too late now. Han har redan köpt loss den av dom verkar de som. Så får bli så ändå.


Hade en fråga ang. den amerikanska verisonen av GTI:n. Hur stor effektskillnad är det egentligen? Vad tror ni är ett rimligt pris på den bilen?

Den amerikanska modellen har 11 hk mindre än de europeiska och det ska tydligen(?) bero på att bensinen är av sämre kvalité än i Europa. Dessutom så har den orangea sidobelysningar nere på sidan på främre kofångaren.

a128
2011-07-04, 11:38
Är inte USA-versionen tillverkad i mexico dessutom ?

Miller
2011-07-05, 21:33
Är inte USA-versionen tillverkad i mexico dessutom ?

Jo, och tydligen används inte samma komponenter. Det kan vara så illa att man får special beställa vissa delar vid service eller eventuella reparationer. En USA-version blir det inte för mig iaf.

En annan sak jag undrar nu... varför har vissa bilar kromade slutrör och andra inte? Har tittat på bilar som producerats samma år och ser att visa har det och andra inte. Är det tillval?

Gti
2011-07-05, 22:01
En annan sak jag undrar nu... varför har vissa bilar kromade slutrör och andra inte? Har tittat på bilar som producerats samma år och ser att visa har det och andra inte. Är det tillval?

Konstigt, min är tillverkad i oktober 2009 och har kromade slutrör. Inget tillval och jag har inte sett någon annan GTI utan...

Miller
2011-07-05, 22:05
Det ser ut på bilderna som att det inte är chromade slutrör:

http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GTI___Skinn__DCC__Dynaudio__Led_bak_34641637. htm?ca=15&w=3

Är det någon som vet något om detta?

jockem
2011-07-05, 22:48
Det ser ut på bilderna som att det inte är chromade slutrör:

http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GTI___Skinn__DCC__Dynaudio__Led_bak_34641637. htm?ca=15&w=3

Är det någon som vet något om detta?


Kan de inte va så att dom är jävligt skitiga? På min gti fick jag tvätta av dom ganska ofta för att hålla dom rena.

Peter-C
2011-07-05, 22:51
Det ser ut på bilderna som att det inte är chromade slutrör:

http://www.blocket.se/stockholm/Golf_GTI___Skinn__DCC__Dynaudio__Led_bak_34641637. htm?ca=15&w=3

Är det någon som vet något om detta?

Skitiga -Ja.
De är "blanka" på alla OEM ljuddämpare, troligen polerade rostfria ändrör. Gissar att det inte putsats på detta ex..... Det är inte så många som tycker det är viktigt. Då har du något att göra första kvällen.

Mexico - t.ex alla golf 6 variant som går till Sverige är tillverkade där. GTI till SE kommer från DE, men det är ju fullt möjligt att US modellerna samman sätts i MX. Det står säker någonstans på bilen.

Blir det affär då? /Peter

Miller
2011-07-05, 23:22
Biljetterna är köpta... är allt ok med bilen så blir det affär =)

Bilen är skriven på honom själv nu, så allt är grönt från det avseendet!

Är fortfarande ute efter tips om vad jag ska kolla på bilen för att försäkra mig om att den är ok. Alla tips är uppskattade =)

Peter-C
2011-07-05, 23:44
Som tidigare nämnts så har du ju garanti.

Vad du kan kolla är ju att bilen inte har några dörr uppslag på sidorna samt att kaross glipor är normala. Dvs att den inte har spår av slarvig kaross reparation. Färgnyanserna ska ju vara lika på partierna. Stötfångare partier har nästan alltid viss nyansskillnad mot övriga partier från fabrik. Gäller särskilt den typen av nyans som denna bil har. Helt normalt då de ej är lackerade ihop med bilen. Snygg färg!

Kolla undertill så att täck-plastpartierna sitter där de ska och att de är oskadade. Gäller även länkarmar och annat med, (ingen garanti täcker sådana skador...). Alla "jävla" farthinder kan ställa till det. Kolla efter oljeläcka när du ändå är "på knä".

Kolla så att oljan innehåller olja och inget annat (kylvätska) - dvs att den inte är mjölkig. Högst osannolikt. När du kör bilen så ska ju tempmätaren stanna på 90 c (rakt upp). Kör en runda för att se så allt funkar från kallstart till varmkörd bil.

Inredningen avslöjar ju sig själv (utseendet). Luktar det fukt (eller kondens på fönster) så finns det någon läcka. Kan vara knepigt att lösa.

Hoppas att det går bra för dig!
/Peter

Marcus
2011-07-06, 11:15
Vet i ärlighetens namn inte vart affären är i för läge just nu. Det lät imorse som att vi har kommit överens om att jag ska få bilen. Att jag köpte biljetten var en försäkring nog för honom att jag garanterat vill ha bilen. Först var det tal om 10k i handpenning, men det gick inte lösa på något vettigt sätt. Självklart är pengar pengar, men en muntlig överenskommelse bör man ju hålla sig till. Säljer han den så ryker 1000 kr för mig, men vad ska man göra....

HUr som helst... har börjat titta på en annan bil samtidigt. Denna finns i Göteborg och är ljusår finare än Sthlm:aren. Dock utan skinnsäten och DCC. DCC kan jag leva utan, känner inte riktigt att jag behöver det och får man problem i framtiden kan det kosta (sa räven om rönnbären ;) ). Denna har Xenon och Sollucka (väger extremt mycket för mig) , lite mer stereo USB anslutningar, Premium färddator, Dynaudio, Mobiltelefon tillägget, 18" Detroit, Deep Black metallic lacken.. och lite annat.

Största nackdelen med denna är att den har 2 dörrar.... Tycker personligen det är mkt snyggare. Problemet är "säljbarheten" i framtiden. Vad tycker ni om denna bilen? Ska man passa sig för 2 dörrars?

Börjar bli mer å mer sugen på denna... hade offrat Skinnsätena mot lacken och skinnsätena vilken dag som helst... men dörrarna är lite värre.. =/

Länk till GTI i GBG: http://www.blocket.se/goteborg/Golf_GTI_VI__XEON_TAKLUCKA_DYNAUDIO_33820588.htm?c a=15&w=3

Håller med om DCC. Känns lite som ett skapat behov. Taklucka känns dock väldigt mycket 1980-tal :-) Färddator Premium är ingen stor sak... Läderklädsel är ett trevligt tillval, som Peter skrev, det lyfter verkligen interiören och ger extra klass. För min del är största problemet med bilen att den endast har 3 dörrar. Känns också lite 1980-tal... Stora, tunga otympliga dörrar och sämre flexiblitet. En Golf GTI ska väl kunna vara praktisk också, annars hade jag hellre köpt Scirocco :-) 5-dörrars och DSG hade jag inte avstått...

Marcus
2011-07-06, 11:23
I Puebla, Mexico tillverkas Beetle, Jetta och Golf Variant.

Peter-C
2011-07-06, 12:07
I Puebla, Mexico tillverkas Beetle, Jetta och Golf Variant.

Dvs inte tillverkning av GTI i MX? I sig spelar ingen roll, frågeställningen tidigare rörde ju vad US modellen avviker på för punkter jmfr SE modell, (vissa är för oss okända) som gör att det är osäkert när man ska köpa reservdelar. Även osäkert vad det gäller beg värdet. Tror den är iskall vid inbyte hos en VAG åf av det enkla skälet att de måste stå för vad de säljer i nästa led. Möjligen att den kan bytas in av ”Ärlige Sunes fisk och beg bil marknad” :).

Angående taklucka och 80 tal – Det var fint på 80 talet…..Gillar lucka, väldigt Tyskt :)))
/Peter

Miller
2011-07-07, 21:24
Tack för alla svar! Nästan värt att skaffa en GTI bara för att gå med i forumet ;)
Har med mig en polare upp som ska hjälpa med att titta på bilen. Ska gå igenom den noga.

Jag sitter och räknar med eventuella kostnader som kan komma upp nu det närmaste. Först och främst är ju en 3000-mils service. Vad kan denna kosta ungefär? Är det ett par tre tusen... eller mer? Ska man göra den hos VW själva, eller finns det något annat rekommenderat i närheten av GBG? Gälller garantierna även om man gör service på andra ställen? Dom auktoriserade verkstäderna har ju en tendens att ta ut ganska mycket för service.

Sedan måste jag ju ha vinterdäck om bilen ska köras i vinter... Är inte helt sugen på det dock.

Marcus
2011-07-07, 21:46
Jag gjorde nyligen sk mellanservice, oljebyte, på min bil, visserligen inte en GTI och inte bensin. Det kostade 2000 kr hos Volkswagen återförsäljaren. Jag skulle inte krångla med någon annan verkstad för i sammanhanget så små pengar och med en sådan ny bil. Säkert inte helt rationellt tänk, men det känns bra. När service görs hos Volkwagen skrivs det in i Volkswagens system för sådan loggning, en av flera saker som jag ser som positivt för en trevlig servicehistorik.

J.L
2011-07-08, 09:07
Tack för alla svar! Nästan värt att skaffa en GTI bara för att gå med i forumet ;)

Med i forumet är du ju redan ;-) För att bli klubbmedlem är öppet för alla som har ett intresse
för vattenkylda VW's, d.v.s. behöver du inte ens äga en GTI, eller ens en VW för den delen :-)

Snabb info om medlemskapet, rabatter hos åtskilliga företag, fler forumdelar att läsa
och skriva i som inte syns för alla, inbjudan till årets träffar, gratis träffavgift på våra konbaneträffar,
med mera.

Menude
2011-07-08, 18:15
Med i forumet är du ju redan ;-) För att bli klubbmedlem är öppet för alla som har ett intresse
för vattenkylda VW's, d.v.s. behöver du inte ens äga en GTI, eller ens en VW för den delen :-)

Snabb info om medlemskapet, rabatter hos åtskilliga företag, fler forumdelar att läsa
och skriva i som inte syns för alla, inbjudan till årets träffar, gratis träffavgift på våra konbaneträffar,
med mera.

Jag har köpt en GTI men är ändå inte medlem i GTI Klubben, Hur bär man sig åt för att bli det?

Fredrix
2011-07-08, 18:29
http://www.gtiklubben.nu/index.php?section=aboutus


Vilka bilar får vara med?
Alla som är intresserade av Volkswagens prestandabilar kan bli medlem, du behöver inte äga en GTI just nu. Alla ägare till en fabriksny Volkswagen prestandamodell får gratis medlemskap under en säsong. Ta kontakt med din VW återförsäljare.

Hur blir du medlem?
Du blir medlem genom att betala in på postgiro enligt nedan. Ange ditt namn och din fullständiga adress! Texta gärna!!
Det går även bra att betala avgiften via internetbank. Vid internetbetalning från eget konto behöver ej referens anges. Vid betalning från annans konto måste namn och adress anges som referens.
Medlemsavgiften är 300:- per kalenderår. För nya medlemmar tillkommer en inträdesavgift på 100:-.
Som ny medlem räknas den som tidigare inte varit medlem i klubben eller den som inte förnyat sitt medlemsskap i tid och på så sätt ej längre är medlem.
Medlemsinbetalning som sker efter augusti månads utgång gäller för innevarande år och hela nästkommande år.
Normal leveranstid på välkomstpaket inkl. medlemskort är ca 4 veckor.
Postgiro 646 69 95-5
VW GTI klubben
c/o Andrén
Svartågatan 16
573 34 Tranås

logarytm
2011-07-08, 20:34
Med i forumet är du ju redan ;-) För att bli klubbmedlem är öppet för alla som har ett intresse
för vattenkylda VW's, d.v.s. behöver du inte ens äga en GTI, eller ens en VW för den delen :-)

Snabb info om medlemskapet, rabatter hos åtskilliga företag, fler forumdelar att läsa
och skriva i som inte syns för alla, inbjudan till årets träffar, gratis träffavgift på våra konbaneträffar,
med mera.

Vad är det för forumsdelar som inte syns för oss än så länge icke betalande ? =)

Menude
2011-07-08, 22:22
Jag har redan snackat med min VW återförsäljare och han hade ingen aning :(

J.L
2011-07-09, 00:25
Vad är det för forumsdelar som inte syns för oss än så länge icke betalande ? =)

Du får väll gå med och se efter själv ;-)
Skämtåsido så finns medlemsdel,offtopic, och lite annat smått och gott på hemsidan!


Jag har redan snackat med min VW återförsäljare och han hade ingen aning :(

Alla säljare är tyvärr inte uppdaterade vad det verkar,
skicka ett mail med info om dig och bilen till vw@gtiklubben.nu så
får du kontakt med medlemsansvarig!

Erbjudandet gäller alltså vid nybilsköp av en prestandamodell från VW.

Mulder-_-
2011-07-15, 14:41
Tack för alla svar! Nästan värt att skaffa en GTI bara för att gå med i forumet ;)
Har med mig en polare upp som ska hjälpa med att titta på bilen. Ska gå igenom den noga.

Jag sitter och räknar med eventuella kostnader som kan komma upp nu det närmaste. Först och främst är ju en 3000-mils service. Vad kan denna kosta ungefär? Är det ett par tre tusen... eller mer? Ska man göra den hos VW själva, eller finns det något annat rekommenderat i närheten av GBG? Gälller garantierna även om man gör service på andra ställen? Dom auktoriserade verkstäderna har ju en tendens att ta ut ganska mycket för service.

Sedan måste jag ju ha vinterdäck om bilen ska köras i vinter... Är inte helt sugen på det dock.

Hej!
Har det blivit affär?