handdator

Visa fullständig version : Problem med varvräknare som lever sitt egna liv



MiWi
2011-06-28, 18:30
Idag bytte jag panel på min Golf Mk2 från min med analog klocka till en med varvräknare.

Väl inkopplad märker jag att varvräknaren ligger i botten då motorn har tomgång. Vid belastning rör den sig "fritt", utan att kännas direkt ansluten till motorvarvet. Panelen ska vara fungerande så då återstår det ju bara att felet ligger i bilen. Gasar man upp bilen sakta verkar varvtalet stämma.

Vad brukar orsaka detta? Svag styrsignal?

Här ser ni på filmen hur jag menar:


http://www.youtube.com/watch?v=XvOfG9gYTtg

Janne.M
2011-06-28, 19:09
Har du kabel kopplad till en av terminalerna på tändspolen? Inte säkert att den kabeln är kopplad eller ens finns i härvan om det inte funnits varvräknare från fabrik, VW tycker om att spara pengar, och gör inte som volvo att kablage till allt finns färdigdraget

MiWi
2011-06-28, 20:51
Har du kabel kopplad till en av terminalerna på tändspolen? Inte säkert att den kabeln är kopplad eller ens finns i härvan om det inte funnits varvräknare från fabrik, VW tycker om att spara pengar, och gör inte som volvo att kablage till allt finns färdigdraget

Det verkar vara olika beroende på vem man frågar.

Det finns de som monterat mätare och hävdar att det är "bolt on" och fungerar utan problem, på samma biltyp som min. Det verkar ju iallafall som att den får signal, men att något på vägen krånglar.

berlands
2011-06-28, 23:04
Det verkar vara olika beroende på vem man frågar.

Det finns de som monterat mätare och hävdar att det är "bolt on" och fungerar utan problem, på samma biltyp som min. Det verkar ju iallafall som att den får signal, men att något på vägen krånglar.

Skulle tro att varvtalssignalen redan är korrekt framdragen till ditt instrumentkluster. Signalen används nämligen även till den dynamiska oljetrycksgivaren. (elektroniken använder sig bara av signalen ifrån 1.8-bars givaren när man är över ett visst varvtal eftersom oljetrycket normalt sett är väldigt lågt på låga varv när motorn är varm).

Misstänker att det är något fel på själva varvräknaren, men inte säker.

Du kan iofs prova att varvtalssignalen verkligen finns upp till instrumentet. Koppla ur kabeln ifrån 1.8-bars givaren (eller jorda den? Kommer inte ihåg vilket). Starta därefter motorn. När du varvar över c:a 2000 varv ska oljetryckslampan strax börja blinka och det ska pipa ilsket eftersom den tycker att trycket är för lågt. Händer det inget så kanske varvtalssignalen upp är kass på något vis.

/Berlands

MiWi
2011-06-28, 23:48
Skulle tro att varvtalssignalen redan är korrekt framdragen till ditt instrumentkluster. Signalen används nämligen även till den dynamiska oljetrycksgivaren. (elektroniken använder sig bara av signalen ifrån 1.8-bars givaren när man är över ett visst varvtal eftersom oljetrycket normalt sett är väldigt lågt på låga varv när motorn är varm).

Misstänker att det är något fel på själva varvräknaren, men inte säker.

Du kan iofs prova att varvtalssignalen verkligen finns upp till instrumentet. Koppla ur kabeln ifrån 1.8-bars givaren (eller jorda den? Kommer inte ihåg vilket). Starta därefter motorn. När du varvar över c:a 2000 varv ska oljetryckslampan strax börja blinka och det ska pipa ilsket eftersom den tycker att trycket är för lågt. Händer det inget så kanske varvtalssignalen upp är kass på något vis.

/Berlands

Hej!

Tack för ditt råd, jag ska testa och se om det gör någon skillnad under morgondagen (tur att man har ledigt!).

Fick däremot ett tips om en annan sak, som jag ska pröva i samma veva:


Min var lika som din, fast inte exakt lika "slapp" om man nu ska kalla det så :D Jag bytte min varvräknare,plockade en annan på skroten.

Tar man loss varvräknaren och plockar bort mätartavlar så känner man att själva mekanismen är slapp är som nå vikter eller liknande på botten av nålen och nå typ fjäder eller magnet som drar tillbaka nålen till nolläget så att säga. Den är helt ekjelt för slapp..

Så inte så konstigt att varvräknaren gungar efter man gasar på snabbt. Jag bytte till en annan och den var det iaf motstånd i när man rörde den så den är helt stilla o exakt när man varvar. Vet inte om det går att laga, annars byt bara. Går ganska så fort.

VWGolIV
2011-06-29, 11:21
Jag skulle nog provat med en annan instumentpanel (kluster) och sett om det hjälpte.