handdator

Visa fullständig version : Hjälp oroväckande läte från 020-låda



Roffe
2007-07-18, 20:28
Kanske nära totalhaveri eller vad säger ni?

Lådan har börjat låta (klonkade ljud) som ökar med varvtalet i friläge har inte testat än med en växel i men tror inte att det skulle göra någon skillnad.
Någon som vet vad det är som håller/har gett upp och vad som behövs åtgärdas i så fall?

ps. femte växeln har varit lite trög o få i innan men med lite bestämdhet så har det gått.

tacksam för svar..

MVH Robin

mellowd
2007-07-18, 23:30
säker på att det är lådan och inte nån av drivaxlarna som framkallar det klonkande ljudet?

Roffe
2007-07-18, 23:40
jepp eftersom drivaxlarna inte rör på sig ;) har själv hittat problemet med trög femte växel.

mellowd
2007-07-18, 23:41
i friläge. haha, läste visst inte tillräkligt. my bad :P
skyller på alkoholen ^^

Roffe
2007-07-18, 23:43
i friläge. haha, läste visst inte tillräkligt. my bad :P
skyller på alkoholen ^^

åh din gottegris ;-)

znabb
2007-07-19, 09:08
åh din gottegris ;-)

töm lådan på olja och kika om det finns "spånor"...

kan tyda på ras.

Roffe
2007-07-28, 18:18
Sådär har tömt lådan nu när jag väl fick tummarna ur r*ven från karossen fick ut 1.5L :S (ska ju vara 2L) med upphissad framvagn och det finns inga tecken på spån i oljan.. Ljudet slutade när man hade kopplingen intryckt innan = dåligt urtrampningslager? något mer det kan vara?

R.Grönberg
2007-07-28, 18:26
Sådär har tömt lådan nu när jag väl fick tummarna ur r*ven från karossen fick ut 1.5L :S (ska ju vara 2L) med upphissad framvagn och det finns inga tecken på spån i oljan.. Ljudet slutade när man hade kopplingen intryckt innan = dåligt urtrampningslager? något mer det kan vara?

Låter som ett urtrampningslager, skit lätt att byta;)

Roffe
2007-07-28, 18:33
ok ja kanske lika bra det inget annat som man kan byta/kolla när man ändå håller på?
iom med att inte 5:ans växel har fått tillräckligt med olja innan så får man hoppas på att det inte är allt för sletet nu..

Joda
2007-07-28, 18:38
Hur kan det vara urtrampningslagret när ljudet slutar när man trycker ner kopplingen? Lagret ligger ju´obelastat när kopplingspedalen är uppe. Skulle det lilla lagret "klonka" och låta illa? Det BÖR ju inte ens snurra med om pedalen är uppe!!! Om man inte spännt kopplingsvajern för hårt då!

/Johan

Roffe
2007-07-28, 18:43
inget förslag på vad det kan vara då? om det är till någon hjälp så är betäckningen 2Y

Roffe
2007-08-07, 20:06
upp........

Fors
2007-08-07, 20:19
Hur kan det vara urtrampningslagret när ljudet slutar när man trycker ner kopplingen? Lagret ligger ju´obelastat när kopplingspedalen är uppe. Skulle det lilla lagret "klonka" och låta illa? Det BÖR ju inte ens snurra med om pedalen är uppe!!! Om man inte spännt kopplingsvajern för hårt då!

/Johan


Det är väl just det som får ett rasslande urtarmp-lager att tystna, att du sätter "spänn" på det genom att trampa ner kopplingen..

Roffe
2007-08-08, 21:08
Bytte iaf UT-lagret idag och ljudet verkar ha upphört så det var nog det som var sletet =) men nu till ett nytt problem eller kanske snarare synk-problem? lådan vill gärna inte lägga i tvåan från ettan vid höga varv utan ett fint växel crunch om man är för snabb.. om det är synkringen är det svindyrt och byta?

R.Grönberg
2007-08-08, 21:12
Bytte iaf UT-lagret idag och ljudet verkar ha upphört så det var nog det som var sletet =) men nu till ett nytt problem eller kanske snarare synk-problem? lådan vill gärna inte lägga i tvåan från ettan vid höga varv utan ett fint växel crunch om man är för snabb.. om det är synkringen är det svindyrt och byta?

Tröttna och köp mina g60 grejer ist=)

Roffe
2007-08-08, 21:33
vill ha likandan utväxling som jag redan har....

R.Grönberg: ta reda på utväxlingen eller koden på lådan så kanske det är aktuellt

Skooghe
2008-10-15, 09:38
Bytte iaf UT-lagret idag och ljudet verkar ha upphört så det var nog det som var sletet =) men nu till ett nytt problem eller kanske snarare synk-problem? lådan vill gärna inte lägga i tvåan från ettan vid höga varv utan ett fint växel crunch om man är för snabb.. om det är synkringen är det svindyrt och byta?

Jag misstänker att jag skulle behöva byta urtrampningslager på min bil också. Hur svårt är det att byta? Måste man plocka bort växellådan, eller går det lika smidigt att göra på plats?

Jani Hast
2008-10-15, 11:35
Om det är en 020 låda så är det jättelätt att byta urtrampnings lager. Sitter bakom det gröna locket på växellådan i hjulhuset på vänster sidan fram.

Skooghe
2008-10-16, 14:51
Om det är en 020 låda så är det jättelätt att byta urtrampnings lager. Sitter bakom det gröna locket på växellådan i hjulhuset på vänster sidan fram.

Jag är ju lite osäker på vad det är för låda. Jag gissar på 020 (9A) men jag är inte säker. Nån som vet vad det sitter för låda i en Golf GTi 16v från 87?

znabb
2008-10-16, 16:27
Jag är ju lite osäker på vad det är för låda. Jag gissar på 020 (9A) men jag är inte säker. Nån som vet vad det sitter för låda i en Golf GTi 16v från 87?


02Y är beteckningen om jag inte minns fel.

Skooghe
2008-10-16, 20:30
Nån som vet om det är lika smidig tå byta urtrampningslagret på en sån låda?

Jani Hast
2008-10-17, 08:55
Bra sida om 020 lådor.

http://www.brokevw.com/

Direkt länk.
http://www.brokevw.com/TO.html