handdator

Visa fullständig version : Är detta rätt växellåda till min Golf2 1,6 84:a?



JettaSport
2011-06-27, 21:44
ATH 30030 står på släta ytan under växellådan där jag har lärt mig att det ska stå.
Stod " 1 " under ath30030 oxå.

Sen undrar jag om det alltid är 95-100mm på INRE drivknutsfästen/flänsar ut från växellådan, eller om det skiljer på 1,6 o 1,8liters t.ex.
Så jag inte har för stora flänsar plötsligt på min utbyteslåda när jag väl ligger under bilen med bortplockad låda

Vad säger ni?

tack!

Henrik.M
2011-06-27, 22:05
Detta bör ge dig svar på frågan om det är en 020-ATH. : http://scirocco.org/gears/

JettaSport
2011-06-27, 22:37
Jag krälade in under bilen med ficklampan nu och konstaterade att det stog "4T" på min dåliga låda.
Lyckades inte ta mig så långt under bilen, men kände med fingrarna runt inre drivknuten iaf och kunde känna att det var tight med utrymme mellan växellådshuset och flänsen iaf. Så troligen är väl bägge av de "större" flänsarna på både gamla och nya ATH-lådan hoppas jag...*hoppas*

Henrik.M
2011-06-27, 22:49
Båda lådorna har 90mm flänsar OM dom ej är bytta i efterhand.

JettaSport
2011-06-28, 17:01
Okej, Tack Henrik! :)

JettaSport
2011-07-04, 20:05
Katastrof!!!

Fått ner gamla lådan och ser att den gamla är 90mm men den nya 100 mm....
Vad ska jag ta mig till?

Henrik.M
2011-07-05, 11:46
Katastrof!!!

Fått ner gamla lådan och ser att den gamla är 90mm men den nya 100 mm....
Vad ska jag ta mig till?

Skumt.

Då är det bara att skifta flänsar , ingen större katastrof.

http://www.brokevw.com/020flange.html

Skickat från min iPhone med Forum Runner

JettaSport
2011-07-05, 13:20
Jag hittade "flange"-länken här på forumet i går kväll. Känns inte som man vågar sig på det där.
Pratade med skroten i går och jag ska få byta lådan mot en annan (som gått 16000 mil vilket känns bra).

Undrar om de inte e smidigare att ta en annan 4t låda bara för mig...

Visst borde man kunna lyfta motor och växellåda rakt upp när man lossat drivaxlar, länkage, främre, bakre 2 fästena?
(Med hjullastare till hjälp)

Eller ska man försöka lossa grillen på nåt vis(har o-rutin på den) och dra motorn rakt fram kanske? då kan drivaxlarna sitta kvar...

Janne.M
2011-07-05, 14:53
Du hänger bara upp motorn i stroppar i en truck/graktor och lyfter lite för att avlasta. Men bäst är enbalk som stöds mot insidan av skärmarna med två tvingar som du fäster kedjor i, en sätts fast i varje hörn av motorn, avlasta. Ta bort drivaxlatna från lådan, lossa bultarna som håller växellådan med du har en växellådalyft/polare/ domkraft under. Sän ner växellådssidan med tvingen, och dra av lådan, sen monterar du tvärs om.

Balken finns på typ biltema för ca 800kr

JettaSport
2011-07-14, 07:03
Har en hemmagjord "balk" som jag använde då jag demonterade och monterade på min egna bil :)

Kändes minst krångel att slippa byta flänsar efterssom ja inte gjort det innan så jag bytte den "nya" lådan mot en annan på skroten, inga pengar mellan.
Lossade nedre klämskruvar, stötdämparefrån naven, *kapade styrstagen*(ville inta ta fight med dem på skrotgården), grillen, frambalken, kylare, bakre 2 fästpunkter. Avgaset var redan borta.

Satte lyftstroppar och lyfte lite och backade baklastaren. Bilen stog redan på en annan bil, så det var frispel under motorn. Tog 1,5 timme och gick hur smidigt som helst :) Tog hem allt och lossade vxllåda hemma i lugn o ro.
Troligen var lamellen trasig i förra bilen, för det var hur mkt svart damm som helst i kopplingskåpan.

Tack för er goda hjälp!!