handdator

Visa fullständig version : Golf IV får för mycket bränsle



Joakim
2011-06-27, 19:38
Hej,

Min först post på detta eminenta forum.

Har en Golf IV 1.8 (AGN motorn) 4motion som får alldeles för bränsle, snittade 2,5 l/mil på vägen hem efter att det hände.
Felet kom efter att jag hade kört ut på motorvägen och dragit nästan till rödmarkeringen på 3:an och sen till 5:an för att lägga mig runt 120, bilen hostade till ett par gånger och sen började den gå ryckigt, kändes som att slog av tändingen ibland för den tappade all effekt för att sen hosta igång igen.

Har kolla felkoder med VAG-com men inte en enda finns, gör ingen som helst skillnad om jag kopplar ur luftmassemätaren eller lambdasonden. Alla 4 stiften är helt kolsvarta och det stinker bensin om avgaserna som också är helt svarta.

Inga lösa vakuumslangar eller kablar vad jag har lyckats hitta. Luftfiltret är nästan nytt.

Hoppas att det är någon som har några tips om vad jag kan kolla härnäst.

/Jocke

J.L
2011-06-27, 19:43
Det där uteslöt ju det mesta jag fick i åtanke tyvärr... funderar vidare och återkommer.

Välkommen hit iaf!

a128
2011-06-27, 21:15
timingen på kamaxelkuggremmen ?

Joakim
2011-06-27, 21:25
Hmm du menar att remmen skulle ha hoppat över en eller par hack? Går det att kolla timingen med VAG-Com?

Henrik.M
2011-06-27, 21:32
Ingen felkod på G62 sensor (tempsensor).
Dessa är det mer regel än undantag på att dom går sönder = Bilen får för mycket soppa eftersom motorstyrdonet reglerar efter kall motor konstant.

Logga motortemp med VAG-COM under 01 motorstyrning. (Kommer ej ihåg MVB , men det är ju bara att bläddra sig fram.)

Joakim
2011-06-27, 21:44
Nix ingen felkod, ska ta och kolla motortemp, har inte sett några konstiga värden men jag kollar igen. Tack för tipset!

Joakim
2011-06-28, 21:28
Testade att logga motortemp, inga konstiga värden, fick -46,5 grader när jag kopplade ur kontakten och straxt över 30 grader när jag kopplade in den, såg sen att den sjönk i temp efter en stund när jag hade stängt av, så givaren verkar fungera. Testade även att starta bilen med tempgivaren urkopplad, det gjorde ingen som helst skillnad.

Rs mannen
2011-06-28, 21:48
Mja.
Var läste du felkoder?
Om du inte va på vag verkstad är det säkert en dåld kod som du inte ser i vag kom om du inte har rätt.
Då vag kör med dubbla system på nått sätt. Visa saker går att se medans vissa är helt dålda.
För den går ju helt klar i nödläge.
Å det borde bli en felkod på ett så stort fel.

Provat att ta bort batteripolen några minuter å kollat om det gör någon skillnad?

Joakim
2011-06-28, 22:57
Bara läst med VAG-COM, men jag tycker ju att även om det nu skulle finnas "dubbla system" så borde ju ett sånt här fel generera någon felkodi alla fall. Mja möjligt att det kan finnas dålda koder men på en -99:a utan CAN-BUS eller ODB II, kan inte vara många dolda koder i så fall.

Testat att lyfta av batteipolen i ca 1 timme men ingen skillnad. Tror inte ens att den går på något nödprogram bilen är inte körbar, börjar misstänka att det är något knas med bränsletrycket eftersom den får så hysteriskt mycket soppa.

berlands
2011-06-28, 23:16
Hade liknande fel på min tidigare Golf IV 1.6.
Då och då gick den som en påse nötter, pluddrade och luktade soppa om avgasröret.
Men mellan varven gick den helt normalt.
Inga felkoder lagrades.
Bytte tempgivaren på vinst och förlust, och problemet försvann.
Men om din går illa hela tiden och du har kollat tempgivaren såpass noga så är det förmodligen inte samma orsak.

/Berlands