handdator

Visa fullständig version : Strömmen fortsätter strömma?



Knox
2011-06-26, 16:55
Golf III -93 GTD


Hej

När jag kom ut från gymet idag så såg jag att parkeringslampan lyste, fan glömde jag lyset på tänkte jag. Så var det inte, satte mig i bilen och hörde att även kupefläkten snurrade. Tog ur nyckeln men det hjälpte ej. Var på affärn och stängde av bilen, ja då funkade det som vanligt.
Är det tändningslåset som börjar säga upp sig. Man byter väl bara nån slags kontakt och inte hela nyckeldelen? är det något som en normalhändig klarar eller är det verkstad som gäller?
Var köper man billigast reservdelen?

Rs mannen
2011-06-26, 18:36
Är ett "ganska vanligt" fel på golf 3 att tändplattan säger upp sig.
Är lätt att byta själv.
Bort med kåpan under ratten.
Sen tror jag man måste ta en huggmejsel å hammare att knacka bort momentskruven som håller rattsrången.
Sen ska det bara att ta ut tändplattan å byta den. Låsdelen byter du inte.
Har bytt på 2 men var ett par år sen nu så har glömt lite. :)
Men det är inte svårt.

Knox
2011-06-26, 22:01
Ahh, där ser man, tackar för svar!

Manny
2011-06-27, 11:10
På en del golfar så startar fläkt och lite annat när blinkersen är till. Prova slå till den när tändningen är av så ser du.

Sent from my E10i

Knox
2011-06-27, 21:48
Tametusan hade inte Manny rätt! var och drog ner blinkersen och då hoppade även kupéfläkt och parkering på! tackar, sen varför i hela friden finns den funktionen?

Manny
2011-06-27, 21:52
Jag tror det är ett inbyggt fel, har vart så på många av mina bilar.

Henrik.M
2011-06-27, 22:09
Jag tror det är ett inbyggt fel, har vart så på många av mina bilar.
Gäller alla bilar med den reläplattan allt från MK1 till VW T4 , man kan även köra vindrutetorkare och spolare samt tutan om jag inte minns fel. =)

VWGolIV
2011-06-28, 19:04
Jag trodde det var en fin finess volkswagen byggt in ifall man glömt nycklen men ändå vill få igång fläkten =)

Rs mannen
2011-06-28, 21:13
Det tror jag oxo :)