handdator

Visa fullständig version : 1:a service, vad görs? golf mk V



Fredrix
2007-07-18, 17:59
Hej

Var inne till v.a.g idag och kollade tid för service.
Bilen ( golf mk V ) har nu gått 700 mil och e dryga 2 år, så de e dax för ny olja.
Vad gör de på en sådan service ?
Fick pris på 2600:-, och vad jag förstod så var de bara olja + filter samt kupéfilter som blir bytt, utan kupé filter 2400:-.
Skall jag få betala 2400:- för ett oljebyte ?, går ju fort att göra själv, men vill ju ha serviceboken stämplad.

Inte för att jag e snål, men de var dyrt....

VWGolIV
2007-07-18, 18:46
Det borde stå i din servicebok vad som skall göras.

Annars be om ett protokoll där det står vad som skall fixas =)


2400 är ungefär vad ja betalar för en Grundservice till mina 2 bilar.

Fredrix
2007-07-18, 18:56
ok, läste nu att bromsoljan byts också.
Vad jag förstod när jag först pratade med dem så var de bara motoroljan.

tjipp
2007-07-22, 22:34
det lär ju vara så "dyrt"! för min första service var det ca 2200:- rent olje byte inget annart ingen kontroll av någonting,, 2ra servicen oljebyte + kupéfilter, avläsning med datorn, kontroll av div, punkter nästan 3000:-
Då gäller det en skoda fabia! med service intervall 1500mil...

foffa2002
2007-07-22, 22:45
Hej

Var inne till v.a.g idag och kollade tid för service.
Bilen ( golf mk V ) har nu gått 700 mil och e dryga 2 år, så de e dax för ny olja.
Vad gör de på en sådan service ?
Fick pris på 2600:-, och vad jag förstod så var de bara olja + filter samt kupéfilter som blir bytt, utan kupé filter 2400:-.
Skall jag få betala 2400:- för ett oljebyte ?, går ju fort att göra själv, men vill ju ha serviceboken stämplad.

Inte för att jag e snål, men de var dyrt....


Hej

helt sjukt nog så fuskar dom 99.9% med filter bytena.

Oftast toppar dom på oljan .
Dvs fyller på lite :(


Luftfilter dammar dom av lite :(

Kupe filter gör dom inget med....

tjipp
2007-07-22, 22:49
hehe,,, hoppas verkligen inte att det är så illa men jag gör iallfall servicarna skälv!

Henrik.M
2007-07-22, 22:59
En sak jag inte förstått.

Man lånar XXXXXX tusen kr till en bil , man skriver på ett kontrakt och är medveten om att om garantierna ska gälla ska bilen servas vid vissa intervaller.

Sen gnäller man att det är dyrt....får inte ekvationen att gå ihop.

Ni måste ju för fan varit medvetna om att bilen inte är gratis när man hämtar ut den???

Därav gör man som jag = Åker järnspett & servar på verkstad gratis & gnäller ingeting.


Hej

helt sjukt nog så fuskar dom 99.9% med filter bytena.

Oftast toppar dom på oljan .
Dvs fyller på lite :(


Luftfilter dammar dom av lite :(

Kupe filter gör dom inget med....

Sen bucklar vi bilen och punkterar däcken så vi får sälja 4st nya......eller kanske inte??
Man blir så trött på detta gnäll. (Inte för att jag tar åt mig personligen , men det är ganska underhållande läsning ibland helst när det svävar ut).

foffa2002
2007-07-22, 23:00
hehe,,, hoppas verkligen inte att det är så illa men jag gör iallfall servicarna skälv!



Tyvärr så är VAG bland de värsta i sveriga.
Har lite kontakter + att jag lämnar mina hyrbilar där.

Köpte några nya bilar av dom där jag märkte upp grejerna och dom fuskade med allt på 3 olika bilar på 3 olika tillfällen.

Blev nästa bråk när dom haft den på service och ena baklyktan var krossad och lampan var limmad och lagad och dom hävdade att dom inte gjort det.


Synd bara att dom missat vissa saker som gjorde att vi fick bevis efter 6 månaders tjaffs!!!!!!!!!!!

Modig
2007-07-22, 23:11
Tyvärr så är VAG bland de värsta i sveriga.
Har lite kontakter + att jag lämnar mina hyrbilar där.

Köpte några nya bilar av dom där jag märkte upp grejerna och dom fuskade med allt på 3 olika bilar på 3 olika tillfällen.

Blev nästa bråk när dom haft den på service och ena baklyktan var krossad och lampan var limmad och lagad och dom hävdade att dom inte gjort det.


Synd bara att dom missat vissa saker som gjorde att vi fick bevis efter 6 månaders tjaffs!!!!!!!!!!!

Jo men att det skulle vara så vid 99.9% av alla verkstadsbesök skulle jag verkligen inte tro! jag har lämnat på en mängd olika verstäder och har bra och dåliga erfarenheter av både V.A.G och BMW och diverse märkesoberoende verkstäder och enligt min uppfattning beror det mer på just en specifik verkstad än vad det beror på vilket märke verkstaden är knuten till!!! att klandra på alla mekaniker på V.A.G för att du har haft dåliga erfarenheter är ju inte helt OK!

foffa2002
2007-07-22, 23:37
Jo men att det skulle vara så vid 99.9% av alla verkstadsbesök skulle jag verkligen inte tro! jag har lämnat på en mängd olika verstäder och har bra och dåliga erfarenheter av både V.A.G och BMW och diverse märkesoberoende verkstäder och enligt min uppfattning beror det mer på just en specifik verkstad än vad det beror på vilket märke verkstaden är knuten till!!! att klandra på alla mekaniker på V.A.G för att du har haft dåliga erfarenheter är ju inte helt OK!


Det är Hammarby och Södertälje som är riktigt dåliga.
VAG har ju tyvärr inget bra rykte någonstans i sverige.


Vi har ju ett gäng mekar här på forumet som säljer torkarmotorer,tändstift,ventilyftare etc som skulle ha hamnat i kundbilar där dom upptäkta att det var bara sladden som hoppat ur.
Debitera kund 3papp ....sälj pryl på GTIklubben 500:- ;)


I förra forumet så har vi ju min historia om när jag mötte min nya bil som var på service 2 mil från södertälje på bredställ igenom en korsning.

Dom hade lite problem att förklara det också!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

tjipp
2007-07-22, 23:39
inte gnäller jag över kostnaden med service,, men med tanken på tidsåtgång och materialkostnad så tar volksvagen konsernen ut lite över priser.. visst skall dem käna pengar dem med! Men skälv så servar jag på hemmaplan för jag vill veta att det blir gjort på rätt sätt! (framför allt gjort) kör även med tätare service intervall ca 750mil mellan oljebyten!

Gullideckel
2007-07-22, 23:39
En sak jag inte förstått.

Man lånar XXXXXX tusen kr till en bil , man skriver på ett kontrakt och är medveten om att om garantierna ska gälla ska bilen servas vid vissa intervaller.

Sen gnäller man att det är dyrt....får inte ekvationen att gå ihop.

Ni måste ju för fan varit medvetna om att bilen inte är gratis när man hämtar ut den???

Därav gör man som jag = Åker järnspett & servar på verkstad gratis & gnäller ingeting.


Sen bucklar vi bilen och punkterar däcken så vi får sälja 4st nya......eller kanske inte??
Man blir så trött på detta gnäll. (Inte för att jag tar åt mig personligen , men det är ganska underhållande läsning ibland helst när det svävar ut).

Tyvärr är de nog rätt stor skillnad mellan storstäder och något mindre städer i denna fråga...men man kan ju ha tur å få tag på en grym mekaniker i storstäder också..

Henrik.M
2007-07-23, 00:21
Tyvärr så är VAG bland de värsta i sveriga.
Har lite kontakter + att jag lämnar mina hyrbilar där.



Det är Hammarby och Södertälje som är riktigt dåliga.
VAG har ju tyvärr inget bra rykte någonstans i sverige.


Märligt vad sverige och kontaktnätet krymte på bara 37 minuter.
Det är sån läsning som är underhållande för den har en tendens att sväva ut...för att sedan dö ut när dom vettiga argumenten tar slut och vi ännu bara befinner oss söder om http://sv.wikipedia.org/wiki/Dal%C3%A4lven .

Och anledningen till att jag lägger mig i diskussionen........vet jag inte själv.
Kunde bara inte låta bli..fast jag borde för jag vet hur dom slutar.

Fredrix
2007-07-23, 01:04
En sak jag inte förstått.
Man lånar XXXXXX tusen kr till en bil , man skriver på ett kontrakt och är medveten om att om garantierna ska gälla ska bilen servas vid vissa intervaller.

Sen gnäller man att det är dyrt....får inte ekvationen att gå ihop.

Ni måste ju för fan varit medvetna om att bilen inte är gratis när man hämtar ut den???


Hmm... Jag gnäller inte att de e dyrt.
Vill bara få reda på vad för jobb de gör för 2600, gäller de bara ett oljebyte och ett kupéfilter ( som de rekommenderade att byta fast bilen bara gått 700 mil ) så börjar man undra.

Iof så betalar man ju för deras "Nonstop service" så de e väl ok, vad man nu ska ha den till om man chippat sin bil, då lär man aldrig få något från v.a.g ändå.....

Mini_me
2007-07-23, 06:01
...kan ju då lugna alla att alla är inte som Foffa beskriver...."takes one to know one" ey? ;-P


Jag har märkt att iaf jag har nåt som kallas yrkes stolthet...jag gillar det jag gör och vill göra det så bra som möjligt.

Jobbar både inne i en skyddad miljö (Verkstad) och ut mot kund....det sist nämnda lär en ganska fort att ljuga eller fuska får man käka upp OMGÅENDE.

Varje sommar dom 3 sista åren har jag jobbat några veckor på våran xpress avdelning vilket är helt ok...och visst jag tycker lika som er att det är tok dyrt..men man glömmer nog vad det kostar att driva runt ett företag med 100+ anställda och även hålla garanti på alla nybilar + hålla lager med saker mm mm...så tänker man på det så blir det helt plötsligt rätt "ok" priser pga vad det går till...eftermarknad är det ENDA vi tjänar pengar på...Vinst vid försäljning av bil är skit liten.

Men angående fel och fusk så kan jag bara svara för mig själv att ljuga kommer man ingenstans på...har till denna dagen inte möt nån som uppskattat att man sagt som det är...efter det att choken för priset lagt sig såklart ;-D


Ja många VAG e dåliga..eller personer som är anställd hos VAG...men långt ifrån alla...och jag tycker att sitta och gnälla över att folk gör si eller så mm är bara att paja ändå mer...om man tycker att nåt funkar dåligt så gör nåt åt saken..sluta älta skiten.

Thats my 2 cents anyway....

Mini_me
2007-07-23, 06:02
..men har du inte rabatt pga ditt medelmskap i GTi klubben oxå?

jocke.w
2007-07-23, 09:15
Vart servar du bilen fredrix???

Norrköping?

foffa2002
2007-07-23, 11:07
...kan ju då lugna alla att alla är inte som Foffa beskriver...."takes one to know one" ey? ;-P


Jag har märkt att iaf jag har nåt som kallas yrkes stolthet...jag gillar det jag gör och vill göra det så bra som möjligt.

Jobbar både inne i en skyddad miljö (Verkstad) och ut mot kund....det sist nämnda lär en ganska fort att ljuga eller fuska får man käka upp OMGÅENDE.

Varje sommar dom 3 sista åren har jag jobbat några veckor på våran xpress avdelning vilket är helt ok...och visst jag tycker lika som er att det är tok dyrt..men man glömmer nog vad det kostar att driva runt ett företag med 100+ anställda och även hålla garanti på alla nybilar + hålla lager med saker mm mm...så tänker man på det så blir det helt plötsligt rätt "ok" priser pga vad det går till...eftermarknad är det ENDA vi tjänar pengar på...Vinst vid försäljning av bil är skit liten.

Men angående fel och fusk så kan jag bara svara för mig själv att ljuga kommer man ingenstans på...har till denna dagen inte möt nån som uppskattat att man sagt som det är...efter det att choken för priset lagt sig såklart ;-D


Ja många VAG e dåliga..eller personer som är anställd hos VAG...men långt ifrån alla...och jag tycker att sitta och gnälla över att folk gör si eller så mm är bara att paja ändå mer...om man tycker att nåt funkar dåligt så gör nåt åt saken..sluta älta skiten.

Thats my 2 cents anyway....


Gjorde något åt skiten efter att mina vinterdäck blev stulna på Hammarby och hittades i Hovsjö när jag skulle ta det vidare.

Bilnr1 B]Dinbil södertälje repade dörren på min HELT nya bil jag inte ens hämtat ut ....[/B]
Självklart blånekade dom ;)


Annan helt ny bil var inne på garantiservice pga att huvudcylindern till kopplingen gick sönder.
Vanligt fel så dom tog in den direkt och när jag fick tillbaka den bilen fungerade ej instrumentpanelen pga att dom slitit av kablar.

Bilnr1 : hasplåt fattas efter service
Bilnr1 : Läcker styrservo olja pga att slangen hakat i lyft hos VW när hasplåten försvann
Bilnr1 : 17" vinterdäck monteras på alufälg när bilen ska hämtas ut ..
Bilnr1 : Plastkåpor till lyktor fattas efter byta av lampa och det sitter en silvertejp där istället.
Bilnr1 : Repad ratt pga montör med verktyg i fickan
Bilnr1 : Var den jag mötte lång hemifrån på ställ genom stan
ALLA 4 fälgar repade och skadade

Kan dra 10 historier till då detta enbart är en av 3 bilar jag har ifrån VAG.

Mini_me
2007-07-23, 11:16
..jo jo men samtidigt är det ofta en och samma kund som allt händer...märkligt.

foffa2002
2007-07-23, 11:23
..jo jo men samtidigt är det ofta en och samma kund som allt händer...märkligt.


Lägg ner nu.
VAG har haft sveriges värsta rykten sen 98.
Eftersom att jag har lånebilar från o till så är det ju olika persone varje gång som lämnar in bilarna.


PS.. Han som skaffade kabelbrand på silverbilen fick sparken för att han bluffade om sin fullagning.
Efter 6 månader med idiotiska lagningar på olika bilar.


MEN roten till allt ont är att du tjänar pengar på att jobba fort och slarvigt!
Bort med det lönesystemet dom har och kvaliten blir bättre.

Finns INGA kvalitetstänkande firmor som har provotion på denna typ av jobb

Fredrix
2007-07-23, 11:29
Vart servar du bilen fredrix???

Norrköping?

Ja, de får de nog bli, ska ringa in i veckan och se om de finns tid så man får de gjort.

jocke.w
2007-07-23, 11:43
Ja, de får de nog bli, ska ringa in i veckan och se om de finns tid så man får de gjort.


Varför inte i byn här........servat vag utan problem här i 7års tid nu.

Däremot i stan har det vart trubbel varje gång, vissa grejjer såsom lack, omklädning av stol fixar dom inte här i byn (därav tvingad till stan)

Kanon nöjd...... inte många ställen man får blir hemkörd med bil när man lämnat den på service!!!! :-)

foffa2002
2007-07-23, 11:44
Varför inte i byn här........servat vag utan problem här i 7års tid nu.

Däremot i stan har det vart trubbel varje gång, vissa grejjer såsom lack, omklädning av stol fixar dom inte här i byn (därav tvingad till stan)

Kanon nöjd...... inte många ställen man får blir hemkörd med bil när man lämnat den på service!!!! :-)



Lita på Jocke!
Ol Gtiklubbare med bling bilar =D
Fungerar ett ställe .... använd det så slipper man tydligen trubbel

Fredrix
2007-07-23, 12:00
Jocke:
Ja, de e bättre, var lämnar du bilen då ??
Han vid OK hade ju vag service förut, han är väl bra.
Hade dock sem. nu t.o.m v31

jocke.w
2007-07-23, 12:29
BG´s har vw nu......

Till höger direkt vid uppfarten till soptippen. (låter seriöst för en icke finspångare va??? LOL!!!!)

Fredrix
2007-07-23, 13:10
Ja, just de, ska se om de har tid !
Tackar o bugar...