handdator

Visa fullständig version : Går bromssköld till golf 88-98(bilt*ma) modda så passar till 84-87



JettaSport
2011-06-22, 22:51
Går bromssköld till golf 88-98(bilt*ma) modda så passar till 84-87

skiljer det mycket tror ni eller går nya hål att borras upp och de passar sen? Är så dålig på skillnaderna.

Gissar att de gamla kommer bli smulor när jag ska byta lager där fram
har en golf 1,6 -84

berlands
2011-06-23, 12:11
Går bromssköld till golf 88-98(bilt*ma) modda så passar till 84-87

skiljer det mycket tror ni eller går nya hål att borras upp och de passar sen? Är så dålig på skillnaderna.

Gissar att de gamla kommer bli smulor när jag ska byta lager där fram
har en golf 1,6 -84

Har för mig att de nya bromssköldarna har hål så att de passar både på nya och äldre Golf 2:or, men jag kan ha fel.
Köpte mina nya bromssköldar på VAG och de var rätt ok i pris där.
Kommer inte ihåg vad de kostade, men kommer ihåg att jag tyckte att det var ovanligt bra pris för att vara orginaldelar.
Biltemas har jag dålig koll på vad gäller vilka årsmodeller de passar till.

/Berlands

JettaSport
2011-06-23, 19:42
okej, tack! ska kolla vad orginal kostar då kanske, har nog utgått från det värsta kanske :)

Lillen
2011-06-23, 21:04
Varför ska du byta??
Jag har kapat bort de som varit kassa förr.

berlands
2011-06-23, 21:32
Varför ska du byta??
Jag har kapat bort de som varit kassa förr.

Tänk på att det små bultarna som håller skölden kan vara lätta att bryta av.
Mina var rostiga och satt som Fabian.
Men lyckades få loss dem genom att hetta upp dem riktigt rejält med värmepistolen, därefter spraya på 5-56 så att det nästan fattade eld. Upprepade det hela ett antal gånger.
Sen på med hylsnyckeln (fick ta ett nummer för liten hylsnyckel eftersom de var så sönderrostade), knacka rejält med hammaren på hylsnyckeln, och sen fick man till slut loss dem.
Man kan säkert köra utan bromsskölden utan problem också, men jag är igång med renovering till orginalskick.

/Berlands

Lillen
2011-06-23, 22:32
Ja precis , det är pga rost och avbrutna trasiga bultar jag kapat bort det ibland!

JettaSport
2011-06-23, 22:59
Jo bort trillar de ju förr eller senare, själv inbillar jag mig att gummidamaskerna tar lite stryk snabbare om man kör utan.
Tror det kommer bli knäckebrödssmulor när jag ska byta hjullager av sköldarna :/
Vill ha dem som skydd för lederna :)

Borde ju gå att anpassa in de från 88- så de gör bra jobb på min 84:a oxå.

berlands
2011-06-24, 13:09
Jo bort trillar de ju förr eller senare, själv inbillar jag mig att gummidamaskerna tar lite stryk snabbare om man kör utan.
Tror det kommer bli knäckebrödssmulor när jag ska byta hjullager av sköldarna :/
Vill ha dem som skydd för lederna :)

Borde ju gå att anpassa in de från 88- så de gör bra jobb på min 84:a oxå.

Kollade kvittot, och VAG tog 70:- + moms för en bromssköld.
Så det är ju rätt ok pris.

/Berlands

JettaSport
2011-06-25, 14:00
berlands det var ju otroligt bra pris känns det som!
blir ett par orginalsköldar då :) tack!

mickecorrado
2011-06-25, 20:29
Samma pris som jag gav för mina till Corradon, oxå köpta på DinBil.
Jag måla mina för att få bättre rostskydd. Grund sen täckfärg.

JettaSport
2011-06-27, 17:17
Beställde orginal idag för 100kr styck :)

2stroke
2011-07-02, 01:14
Jag har inte haft några bromssköldar för skivbromsar varken fram eller bak
på någon utav mina bilar de sista 15 åren !!!
Aldrig haft några problem vare sig i regn eller på vintern.


.

JettaSport
2011-07-14, 08:08
nu e de bytta iaf.
skruvarna fick jag hamra dit 9-mm nyckel på, men sen släppte de skapligt väl iaf.

Sköldarna hade bantats ned i storlek lite. Blev lite besviken på det, men det viktigaste delarna som jag ser det sitter väl i skydd nu med iaf.

Jag har iaf hört att värmesköldarna är till för att skydda delarna runt bromsarna från onödig hetta, men visst man har väl tagit bort värmeskydd lite varstans typ på avgas o så, och det fungerar ju oxå bra :)